اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

January 3, 2013
18:23 پنجشنبه، 14ام دیماه 1391
کد خبر: 52496

مخابرات اینترنت هوشمند را گران می‌فروشد

 

شرکت مخابرات ایران با سرپیچی از مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اینترنت مبتنی بر شبکه اینترنت هوشمند را گران می فروشد.

به گزارش عصر ارتباط، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه 88 خود در 13 تیر‌ماه سال 89 مصوبه کاهش تعرفه اینترنت مبتنی بر شبکه هوشمند (IN) را ابلاغ کرد، اما این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.

بر اساس این مصوبه، به‌منظور بهره‌مندی کاربران نهایی از کاهش تعرفه‌های اینترنت مبتنی بر شبکه هوشمند (IN) شرکت مخابرات ایران، تعرفه ارائه خدمات مذکور را از ۵۰ ریال به ۳۶ ریال به‌ازای هر دقیقه تعیین شد.

طبق این مصوبه، از مبلغ 36 ریال سهم شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت 25 ریال و سهم شرکت مخابرات ایران 11 ریال تعیین شده که مخابرات نسبت به آن تمکین نکرده است. به دنبال این موضوع، شرکت مخابرات ایران بابت هر دقیقه استفاده از شبکه اینترنت هوشمند، مشترکین را به نرخ 50 ریال شارژ می‌کند و مبالغ آن را در صورت‌حساب‌های تلفن ثابت مشترکین قید می‌کند.

تصمیمات و مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درخصوص کاهش تعرفه‌های اینترنت مبتنی بر شبکه هوشمند (IN) توسط رگولاتوری به شرکت مخابرات ایران برای عملیاتی کردن ابلاغ شده است، اما شرکت مخابرات هنوز نسبت به اجرای آن اقدام نکرده و به دلایل مختلف از اعمال آن در شبکه خود سر باز زده است.

شرکت مخابرات ایران در رابطه با این مصوبه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پاسخ داده است که با توجه به ماده 90 اصل 44 قانون اساسی، رگولاتوری نمی‌تواند درآمد شرکت مخابرات را که در لیست شرکت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی قرار داشت کاهش دهد، اما رگولاتوری آن را رد کرده و مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات را لازم‌الاجرا می‌داند.

بر اساس ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 درخصوص مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه‌ تمام‌شده کالاها یا خدمات، چنانچه دولت به هر دلیلی فروش کالا یا خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری یا سایر بنگاه‌های بخش غیردولتی را به قیمتی کمتر از هزینه تمام‌شده تکلیف کند، مکلف است مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام‌شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت کند یا از بدهی این بنگاه‌ها به سازمان امور مالیاتی کسر کند.

بر اساس این ماده، پیشنهاد شده است که اولا فهرست کالا و خدمات مشمول ماده فوق مشخص شود، ثانیا اعتبار لازم برای هر یک از کالاها و خدمات مشمول در یک ردیف بودجه‌ای مستقل پیش‌بینی شود. همچنین، برای اجرای قسمت آخر ماده 90 یعنی کسر کردن از بدهی این بنگاه‌ها به سازمان مالیاتی باید ردیف‌های مشخصی به‌صورت جمعی-خرجی در بودجه پیش‌بینی شود.

کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات درحالی نسبت به تصویب تعرفه استفاده از هر دقیقه اینترنت مبتنی بر شبکه هوشمند اقدام کرده که دیگر خدماتی که روی این سرویس ارائه می‌شوند، بر اساس تعرفه‌ای است که صنف هر یک از خدمات تعیین کرده است.

حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات درخصوص عدم تمکین شرکت مخابرات ایران به اجرای این مصوبه گفت: «این مصوبه به شرکت مخابرات ایران برای اجرا ابلاغ شده است، اما از اجرای آن سر باز زده است

او افزود: «به‌رغم اخطار و فرصت‌هایی که به این شرکت داده شده، اما با ارائه انحصاری این خدمت از تمکین به مصوبه رگولاتوری درخصوص کاهش تعرفه آن برای کاربران نهایی ممانعت کرده است

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از جریمه سه میلیارد تومانی مخابرات بابت عدم اجرای کاهش تعرفه اینترنت هوشمند از 50 ریال به 36 ریال به‌ازای هر یک دقیقه خبر داد و گفت: «از طریق مراجع قانونی نسبت به اخذ مبلغ جریمه از این شرکت اقدام می‌کنیم

او علل مطرح‌شده از سوی شرکت مخابرات ایران بابت عدم اجرای این مصوبه را استناد به ماده 90 اصلی 44 قانون اساسی عنوان کرد، اما در عین حال، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این استدلال‌های شرکت مخابرات ایران را وارد نمی داند.

رضوانی گفت: «این استدلال شرکت مخابرات ایران و واگذاری سرویس با تعرفه بازار در شرایطی که سرویس به‌صورت رقابتی در بازار ارائه شود معنی دارد؛ چراکه وقتی سرویسی به‌صورت انحصاری ارائه می‌شود، نمی‌توان گفت که آن را با نرخ بازار واگذار می‌کند

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وعده داد با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی نسبت به رسیدگی هرچه سریع‌تر به این موضوع که گران‌فروشی سرویس به مشترکان محسوب می‌شود و احقاق حقوق آن‌ها اقدام خواهد کرد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.