تلفن همراه

گوشی

January 5, 2013
19:15 شنبه، 16ام دیماه 1391
کد خبر: 52526

آیا سامسونگ بدون آندروید دوام می‌آورد؟

 

سامسونگ بزرگترین فروشنده گوشی‌های هوشمند آندرویدی با سود ناخالص متناوب است و به جز LG که ۲۰ میلیون دلار از سود خود را طی سه ماهه گذشته از بخش تلفن همراه به دست آورده است، هیچ یک از فروشنده‌های جهانی آندروید نتوانسته‌اند نحوه کسب درآمد از فروش گوشی‌های آندرویدی را بفهمند.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، این درحالی است که سامسونگ توانست در سه ماهه سوم از فروش ۴۷٫۶ میلیارد دلاری خود ۶ میلیارد سود کسب کند که تا حد زیادی از رکورد فروش تلفن همراه و بودجه کلان بازاریابی حاصل شده است.
با وجود اینکه ناظران صنعت نسبت به اپل بدبین هستند، به نظر می‌رسد سامسونگ با روند خوبی وارد سال ۲۰۱۳ شده است و سهام این شرکت طی این سال نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یابد، درحالی که سقوط سهام اپل همچنان نسبت به رکورد ماه سپتامبر ادامه دارد.
با روند غیرقابل توقف حال حاضر سامسونگ، یک سوال کلیدی باقی می‌ماند: آیا سامسونگ موجب موفقیت آندروید است یا آندروید موفقیت سامسونگ را رقم می‌زند؟ با آغاز ۲۰۱۳ به این سوال پاسخ داده خواهد شد.
پیش از این BGR مطلبی را در مورد تلاش سامسونگ برای فراتر رفتن محدوده آندروید نوشت. حتی با وجود UI و مجموعه برنامه‌های کاربردی سامسونگ و حتی با وجود خدمات محتوایی، سامسونگ درصورتی که همچنان به ساخت دستگاه‌های خود مبتنی بر جدیدترین نسخه‌های آندروید گوگل ادامه دهد، همیشه به گوگل متکی خواهد بود.
این امر لزوما مساله بدی نیست اما به این معنا است که سامسونگ هرگز به معنای واقعی تجربه کنترل کامل بر محصولات خود را نخواهد داشت. همچنین به این معنا خواهد بود که سامسونگ هرگز مالک واقعی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود نخواهد بود.
درمقابل دستگاه‌های سامسونگ تجربه‌ای را ارائه خواهند کرد که آمیخته‌ای از دید گوگل و دید خود سامسونگ است.
اما گزینه‌های جایگزین دیگری نیز وجود دارد. مثالی از این گزینه‌ها راهی است که آمازون در پیش گرفته است. آمازون دشواری کار را برعهده گوگل قرار داده و سیستم عامل متن باز آندروید خود را در اختیار گرفته و لایه خدمت و نرم‌افزار خود را در درجه بالا ایجاد کرده است.
کاربران Kindle Fire در انتظار به روزرسانی‌های آندروید نمی مانند، بسیاری از این کاربران حتی نمی‌دانند که از یک تبلت آندرویدی استفاده می‌کنند.
سامسونگ نیز می‌تواند اقدامی مشابه با آمازون انجام دهد اما این امر مستلزم اقدامات مقدماتی بسیاری است که ابتدا باید انجام شود. تلاش‌های آمازون بسیار موفقیت‌آمیز بوده‌اند (بسته به معیار سنجش موفقیت) چراکه این شرکت حتی پیش از اینکه اولین دستگاه خود را نیز راه‌اندازی کند، دارای اکوسیستم وسیعی در این زمینه بوده است.
پخش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی، کتاب‌های الکترونیکی، خرید و فروشگاه برنامه‌های کاربردی همه از روز اول روی Kindle Fire در اختیار کاربران قرار گرفته است اما سامسونگ هنوز از این ویژگی بی‌بهره است.
سامسونگ همچنین می‌تواند مالکیت یک سیستم عامل جدید را در اختیار داشته باشد و Tizen ممکن است این سیستم عامل باشد.
سامسونگ با همکاری اینتل و چند شرکت دیگر یک پلتفرم موبایل مبتنی بر لینوکس جدید را ایجاد کرده است که به گفته روزنامه ژاپنی Daily Yomiuri سامسونگ درنظر دارد اولین گوشی Tizen خود را سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کند.
به گفته منبع خبر، “سامسونگ احتمالا فروش گوشی‌های هوشمند Tizen خود را از سال آینده آغاز خواهد کرد و احتمالا این گوشی‌ها در ژاپن و دیگر کشورها به صورت همزمان عرضه خواهند شد.”
این امر فرآیند کندی خواهد بود. درصورتی که سامسونگ راهی مشابه با راهی که درمورد بادا، سیستم عامل مبتنی بر لینوکس این شرکت که به پروژه Tizen منجر شد، طی کند، به دلیل اینکه سامسوسنگ دستگاه‌ها را به صورت منطقه‌ای عرضه می‌کند که تنها به چندین بازار غربی محدود می‌شوند، درمورد مسائل به کندی اقدام خواهد شد.
آنچه که روشن است این است که سامسونگ به دنبال وسیع‌تر کردن استراتژی و حرکت خود فراتر از نقطه‌ای است که به طور کامل به یک شرکت دیگر برای نرم‌افزار گوشی‌های هوشمند خود متکی است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.