اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

January 9, 2013
18:34 چهارشنبه، 20ام دیماه 1391
کد خبر: 52644

اتصال 77 هزار نقطه به شبکه ملی اطلاعات

 

در برنامه پنجم توسعه کشور مقرر شده بود تا دستگاه های اجرایی کشور تا پایان سال جاری به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند و در همین راستا،‌تا کنون 77 هزار نقطه به این شبکه متصل شده اند.
به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌مهندس علی حکیم جوادی در مراسم امضای تفاهم نامه میان نهاد کتابخانه ها،‌شرکت مخابرات ایران و سازمان فناوری اطلاعات ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور، ایجاد،‌توسعه و بهره برداری از شبکه ملی اطلاعات بر عهده وزارت ارتباطات قرار داده شده که بر اساس اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات، این سازمان موظف به اجرای این شبکه شده است.
 
وی افزود: علاوه بر تلاش های صورت گرفته و اتصال شبکه های مختلف نظیر شبکه های گمرکی، مالیاتی، سلامت و غیره، تا کنون بیش از 44 هزار مدرسه نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: شبکه اختصاصی کتابخانه ها یکی از منابع غنی تولید و نشر محتوای ایرانی – اسلامی روی شبکه ملی اطلاعات محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی شبکه اختصاصی کتابخانه ها و برقراری ارتباطات با سایر شبکه های ایجاد شده نظیر شبکه ملی مدارس و شبکه علمی کشور،‌امکان دسترسی به موقع و سریع تمامی متقاضیان و منابع موجود در کشور فراهم می شود.
علی حکیم جوادی با بیان این مطلب که طراحی معماری شبکه بر عهده سازمان فناوری اطلاعات قرار داده شده است گفت: با نهایی شدن شبکه اختصاصی کتابخانه های کشور،‌بیش از دو هزار و 800 نقطه به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.
وی استراتژی وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات را استفاده حداکثری از ظرفیت های کشور دانست و تاکید کرد: در همین راستا از ظرفیت های موجود در بخش خصوصی نظیر شرکت مخابرات ایران و شرکت های PAP استفاده می شود.
وی ادامه داد: دستیابی سریع به موفقیت های این حوزه بدون همکاری بخش خصوصی،‌خصوصا شرکت مخابرات ایران امکان پذیر نبود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: امیدواریم با عملیاتی شدن اجرای شبکه اختصاصی کتابخانه ها،‌شاهد اجرایی شدن آن در کوتاه مدت باشیم تا شاهد حذف شکاف میان قشر فقیر و غنی باشیم.
این گزارش حاکی است،‌مهندس پوررنجبر نیز در این نشست اطلاعات را موجب شفافیت و رسیدن به عدالت دانست و تصریح کرد: اطلاعات حقیقی می تواند منجر به تولید علم در جامعه شود.
بر اساس این گزارش،‌دکتر واعضی رئیس نهاد کتابخانه های کشور نیز در این مراسم با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این نهاد گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته،‌70 درصد از قشر جوان و تحصیل کرده کشور از فضای مجازی برای دستیابی به اطلاعات و مطالعه استفاده می کنند.
وی افزود: همچنین شاخص های تولید محتوا در حوزه فضای مجازی و رایانه ای نیز تولید نرم افزارهای مرتبط و غیره شاهد رشد 150 درصدی در کشور بوده و این امر بیانگر جایگاه ویژه این حوزه در زمینه های مختلف نظیر کتابخوانی و غیره است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.