اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 17, 2013
12:29 پنجشنبه، 28ام دیماه 1391
کد خبر: 52790

هجوم فیس بوک به جهان جست‌وجو

 

زوکربرگ اطلاعات زیادی در شبکه اجتماعی گسترده‌اش دارد، اما آیا کاربران می‌توانند جست‌وجوی موفقی در آن داشته باشند؟
 
فیس بوک حالا دیگر به پدیده‌ای آشنا برای اغلب مردم سرتاسر دنیا تبدیل شده است. درست به همین دلیل هم مدیران بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان سعی دارند با ارائه خدمات جدید و بهتر این محبوبیت را همچنان حفظ کنند و با این اوصاف است که اخبار مربوط به فیس بوک برای کاربرانش در سرتاسر دنیا جالب توجه است. در همین راستا فیس بوک سه‌شنبه گذشته کنفرانسی برگزار کرد و در آن یکی از جدیدترین ارکان مهم خودش را معرفی کرد.
 
در این کنفرانس مارک زوکربرگ از سرویس جست‌وجوی فیس بوک به نام Graph Search رونمایی کرد. هرچند زوکربرگ این سرویس را یک موتور جست‌وجوی اینترنتی مانند گوگل نمی‌داند، اما سرویس Graph Search علاوه بر نمایش نتایج جست‌وجو در فضای فیس‌بوک، برای نمایش نتایج جست‌وجوی وب از موتور جست‌وجوی بینگ مایکروسافت هم کمک می‌گیرد. سرویس جست‌وجوی جدید فیس‌بوک به کاربران این شبکه اجتماعی امکان جست‌وجو در میان دوستان، غذا، شغل‌، اخبار و هر موضوع دیگری را که در فیس بوک وجود دارد می‌دهد. 
زوکربرگ در این کنفرانس گفته است که این سرویس جدید امکانی منحصر به فرد و متمایز از دیگر سرویس‌های جست‌وجو است که طراحی آن از نظر تکنیکی بسیار سخت‌تر هم بوده است. این سختی از نظر مدیر عامل فیس بوک در واقع مدیریت انتظارات کاربران از یک سرویس جدید و البته در نظر گرفتن کیفیت این سرویس بوده است. این در حالی است که بعد از کاهش قیمت سهام فیس بوک در ماه‌های اخیر، مدیران این شرکت ناچار هستند کمی محتاطانه‌تر تصمیم بگیرند و عمل کنند تا بتوانند سهامداران شرکت را راضی نگه دارند. 
کارشناسان معتقدند که اگرچه Graph Search حفره بزرگی را که به صورت جای خالی در میان قابلیت‌های این شبکه اجتماعی وجود داشت پر می‌کند و به نبرد با رقبای بزرگی خواهد رفت، اما فیس بوک با این سرویس جدید وارد رقابت تازه‌ و جدی با بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی دنیا یعنی گوگل هم می‌شود.
فیس بوک معتقد است که اگرچه دیتابیسی که در اختیار دارد به بزرگی و اندازه گوگل نیست، اما وجود یک میلیارد نفر کاربران فعال که 240 میلیارد عکس و یک تریلیون ارتباط مختلف بین آنها رد و بدل می‌شود می‌تواند نتایج جست‌وجو را به صورتی دقیق‌تر، بهتر و هدفمند در اختیار کاربرانش قرار بدهد. این در حالی است که این شبکه اجتماعی برای نمایش محتوای خارج از فضای فیس‌‌بوک هم وارد همکاری تازه‌ای با مایکروسافت شده و قرار است از موتور جست‌وجوی Bing این شرکت بهره ببرد.
مدیرعامل فیس بوک برای اطمینان خاطر کاربران از حفظ حریم خصوصی‌شان در این کنفرانس گفت: «10 درصد از کل ظرفیت CPU در دسترس فیس ‌بوک، صرف پردازش و بازرسی حریم خصوصی کاربران می‌شود.» فیس بوک در این کنفرانس همچنین از تلاش مداومش برای طبیعی و راحت کردن فرآیند جست‌وجو در Graph Search خبر داد و اعلام کرد که آنها تلاش می‌کنند تا جست‌وجو را به راحتی تگ کردن افراد در عکس‌ها تبدیل کنند. 
Graph Search مجهز به قابلیت تجزیه و تحلیل زبان‌های رایج است که از این نظر شباهت‌هایی به Siri اپل دارد اما مبتنی بر متن است نه صدا. به این ترتیب نتایج نمایش داده شده برای کاربر به نوعی برای افراد داخل این شبکه اجتماعی معنی دار خواهند بود. به عنوان مثال عکس‌های دوستان شما در یک پارک عمومی یا سریال تلویزیونی که قبلا لایک کرده‌اید به صورت خودکار در فهرست کلمات کلیدی قرار می‌گیرند.
نتایج جست‌وجو هم با یک الگوریتم پیچیده و براساس علایق کاربر نمایش داده خواهند شد.
البته این قابلیت‌ها شبیه جست‌وجوی تحت وب است و تا اینجا این سرویس تفاوت چندانی با موتورهای جست‌وجوی دیگر ندارد؛ اما به نظر می‌رسد فیس‌‌بوک با شبکه‌های اجتماعی دیگری مانند LinkedIn هم وارد رقابت شده است. 
به عنوان مثال «شرکت‌هایی که دوستان شما در آن مشغول به کار هستند جای مناسبی برای استخدام شدن است» یعنی به نوعی فیس‌بوک از طریقGraph Search یکی از قابلیت‌های مهم شبکه اجتماعی LinkedIn را به شبکه اجتماعی خودش اضافه کرده است یا به عنوان مثال دیگر، قابلیتی که به جست‌وجوی افرادی که با دوستان شما دوست هستند، می‌پردازد و به نوعی کار شبکه‌های اجتماعی دوست‌یابی را انجام می‌دهد.
جست‌وجوی اماکن هم یکی دیگر از قابلیت‌های Graph Search است که آن را به رقیبی جدی برای سرویس‌های رستوران یابی، گردشگری و غیره مانند Yelp قرار می‌دهد. این سرویس در حال حاضر به صورت آزمایشی از طریق آدرس facebook.com/graphsearch در دسترس است. در واقع فیس ‌بوک با Graph Search دقیقا به دنبال همان سیستمی است که گوگل با ترکیب شبکه اجتماعی +Google با دیگر سرویس‌هایش انجام دارد و از این طریق قصد دارد نتایج جست‌وجو را براساس اطلاعات ارزشمندی که از کاربرانش در اختیار دارد به نوعی هدفمند نمایش دهد.
به این ترتیب فیس بوک دیگر تنها یک شبکه اجتماعی نبوده و کم کم به رقیبی بزرگ، مهم و جدی برای موتورهای جست‌وجوی قدیمی و معتبر مانند گوگل و یاهو تبدیل خواهد شد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.