اپراتورها

تلفن همراه

January 21, 2013
20:04 دوشنبه، 2ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52878

همراه اول: نهایت سرعت اینترنت نسل 2 موبایل 128kbps است/اصلاح برخی نواقص GPRS

 

معاون همراه اول از افزایش متوسط سرعت GPRS به 91 Kbps، رفع مشکل دسترسی به برخی سایت‌ها از جمله ایمیل و کاهش قطعی اینترنت خبر داد و گفت: در 6 ماه آینده سرعت GPRS همراه اول به بالاترین حد در نسل 2.75 موبایل می‌رسد.
 
به گزارش FarsNews همراه اول 19 دی ماه سیستم سرویس GPRS خود را در سراسر کشور ارتقاء داد.
 
همراه اول ضمن اعلام خبر توقف فعال‌سازی سرویس و بسته‌های GPRS و MMS از مشترکان خود خواسته بود در زمان انجام عملیات ارتقا از GPRS استفاده نکنند و پیش بینی شده بود که در مدت انجام این عملیات بسته به انجام عملیات در هر استان‌ GPRS و MMS استان قطع و وصل شود.
 
در رابطه با ارتقاء این سرویس و نتایجی که این ارتقاء در بهبود وضعیت سرویس اینترنت همراه اول داشته گفت‌وگویی با غالب حریری معاون نظارت و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) انجام داده‌ایم.
 
مهم‌ترین خبر حریری در این گفت‌وگو افزایش میانگین سرعت GPRS همراه اول از زیر 80 کیلو بیت بر ثانیه به 91 کیلوبیت بر ثانیه بود که توضیح داد: در شرایط مناسب سرعت به 128 کیلوبیت در ثانیه نیز می‌رسد؛ در تکنولوژی نسل فعلی همراه اول قابلیت بیش از سرعت 128 Kbps وجود ندارد و رسیدن به سرعت بالای 100 Kbps به واقع مشترکان را راضی می‌کند.
 
وی همچنین در مهم‌ترین بخش از سخنان خود از کاهش شکایات مردمی از نواقص GPRS همراه اول، رفع مشکل دسترسی به برخی سایت‌ها از جمله سرویس ایمیل، کاهش قطع و وصلی GPRS و افزایش پایداری ارتباط مشترک با اینترنت سخن گفت و وعده داد: با تکمیل نهایی پروژه ارتقاء سیستم GPRS همراه اول در 6 ماه آینده به بالاترین حد ممکن در نسل 2.75 موبایل خواهد رسید.
 
*آغاز ارتقاء GPRS همراه اول از سال گذشته/ تجهیزات core شبکه نوسازی شد
 
غالب حریری در خصوص عملیات ارتقاء اخیر در سیستم GPRS و تاثیرات این ارتقاء، اظهار داشت: همراه اول اذعان دارد که مشکلاتی در بخش GPRS وجود داشت و یک سال پیش به این نتیجه رسید که تجهیزات GPRS همراه اول نیازمند به روز رسانی است.
 
معاون نظارت و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات سیار توضیح داد: GPRS به 2 بخش core و رادیویی تقسیم می‌شود. در گام نخست ارتقاء سرویس GPRS تصمیم به نوسازی بخش core شبکه گرفته شد و به این ترتیب عملیات نوسازی سوئیچ‌های شبکه بخش core و  افزایش ظرفیت در این بخش در دستور کار قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: به این ترتیب پروژه ارتقاء سرویس GPRS همراه اول از یک سال پیش و از بخش core شبکه آغاز شد و تجهیزات لازم خریداری گردید. از اواخر تابستان نیز توانستیم شبکه را برای ورود تجهیزات جدید در بخش core آماده کنیم.
 
حریری گفت: هر سرویس مخابراتی با 3 شاخص اصلی «دسترسی»، «ظرفیت» و «پایداری» ارزیابی می‌شود که با انجام عملیات ارتقای اخیر در سرویس GPRS این 3 شاخص افزایش چشمگیری یافته است.
 
*مرحله دوم، اتصال بخش رادیویی به core جدید؛ 50 درصد کار انجام شد
 
معاون نظارت و مدیریت شبکه همراه اول تأکید کرد: با پایان مرحله نخست و اتمام نوسازی سوئیچ‌های شبکه core و افزایش ظرفیت در این بخش، هم‌اکنون تجهیزات core سیستم GPRS جدید شده است.
 
وی ادامه داد: پس از پایان این مرحله باید در گام دوم تجهیزات رادیویی نیز به تجهیزات جدید شده core متصل شود و سرانجام در مرحله آخر در بخش رادیویی بهینه‌سازی انجام خواهد شد.
 
حریری توضیح داد: پس از جدید شدن تجهیزات core از یک ماه و نیم پیش اتصال تجهیزات رادیویی به تجهیزات جدید core آغاز شده است؛ هم‌اکنون 50 درصد کار جابه‌جایی انجام شده و ظرف یک ماه و نیم دیگر نیز 50 درصد باقی مانده کار نیز انجام خواهد شد.
 
*مرحله سوم، بهینه سازی شبکه رادیویی GPRS پس از تکمیل مرحله دوم
 
وی در خصوص مرحله سوم و مرحله بهینه سازی بخش رادیویی GPRS تأکید کرد: عملیات بهینه‌سازی شبکه رادیویی GPRS همراه اول پس از اتصال 50 درصد باقی مانده تجهیزات رادیویی به core آغاز خواهد شد.
 
معاون نظارت و مدیریت شبکه همراه اول خاطر نشان کرد: انجام عملیات بهینه‌سازی درازمدت خواهد بود. اما با توجه به تشدید حساسیت هیئت مدیره همراه اول بر موضوع GPRS پیش‌بینی می‌کنیم پس از 4 تا 6 ماه آینده خروجی خوبی در رابطه با بهبود سرویس GPRS همراه اول حاصل شود.
 
*ارتقاء میانگین سرعت GPRS همراه اول از 80 به 91 Kbps
 
وی ادامه داد: در نتیجه انجام این عملیات گزارشات و شکایات مردمی از نواقص GPRS در حال کاهش است. دسترسی‌ها راحت‌تر شده و مشکلاتی که به خاظر کندی بعضا در دسترسی مشترکان به برخی سایت‌ها از جمله سرویس ایمیل وجود داشت مرتفع شده است.
 
معاون همراه اول گفت: هم‌اکنون میانگین سرعت گذردهی GPRS (میزان تبادل اطلاعات مشترک با اینترنت) به 91 کیلوبیت بر ثانیه افزایش یافته است و در برخی شرایط مناسب تا 128 کیلوبیت در ثانیه نیز می‌رسد. این در حالی است که در سال گذشته متوسط گذردهی  GPRS همراه اول کمتر از 80 کیلو بیت بر ثانیه بوده است.
 
*کاهش قطع و وصل و پایداری بیشتر ارتباط مشترکان با GPRS
 
حریری با اشاره به دیگر نتایج ارتقاء سیستم GPRS همراه اول ادامه داد: در گذشته ارتباط مشترکان همراه اول با اینترنت پایدار نبود و قطع و وصل می‌شد اما هم‌اکنون این مشکل قطع و وصل بسیار بهبود پیدا کرده است.
 
معاون نظارت و مدیریت شبکه همراه اول تصریح کرد: در این برهه زمانی GPRS یکی از اولویت‌های کاری همراه اول است و اولین چیزی که در جلسات از ما سؤال می‌شود بحث GPRS و دیتا است.
 
* در نسل فعلی همراه اول سرعت 128 Kbps نهایت سرعت خواهد بود
 
وی گفت: هم اکنون همراه اول در voice و sms وضعیت خوبی دارد اما در بحث GPRS نتوانسته در حد نام همراه اول عمل کند.
 
حریری گفت: هم اکنون در حالی که هنوز قسمت رادیویی را زیاد دست نزده‌ایم میانگین سرعت GPRS همراه اول به 91 کیلو بیت بر ثانیه رسیده است و رسیدن به سرعت بالای 100 کیلو بیت بر ثانیه به واقع مشترکان را راضی می‌کند.
 
وی خاطر نشان کرد: در نسل فعلی همراه اول سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه نهایت سرعت خواهد بود و نسل 2.75 قابلیت بیشتر از این سرعت را ندارد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.