تلفن همراه

گوشی

January 30, 2013
22:22 چهارشنبه، 11ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53038

افزایش تمایل برای خرید گوشی با قیمت متوسط

 

بازار گوشی تلفن همراه طی چند روز گذشته و با نوسانات بازار ارز بیش از گذشته با تغییراتی همراه بوده است. تغییراتی که به دنبال آن باعث کاهش تقاضای کاربران به خرید این محصول از بازار نیز شده است. 
 
طبق اعلام فعالان بازار با توجه به افزایش 50 تا 100 درصدی قیمت گوشی‌های مختلف طی چند روز اخیر، میزان مراجعه کاربران نیز به بازار موبایل کمتر شده است و این در حالی است که با توجه به یک ماه باقی مانده به پایان سال انتظار می‌رفت که تقاضا برای خرید گوشی همراه افزایش پیدا کند. در حال حاضر و بنا به اعلام فروشندگان بازار تلفن همراه خریداران ایرانی طرفدار گوشی‌هایی هستند که علاوه بر بهره‌مندی از امکانات متعدد از نظر قیمت در سطح متوسط قرار داشته باشد. 
 
به دنبال گوشی‌های متوسط با قیمت متوسط
در حالی که اکثر فعالان بازار از کاهش تقاضا به بازار تلفن همراه به دنبال نوسانات بازار ارز خبر می‌دهند، اما تازه‌ترین آمار گمرک نشان می‌دهد که در شش ماه نخست امسال بالغ بر 417 تن انواع گوشی تلفن همراه به ارزش بیش از 92 میلیون دلار وارد کشور شده است که این رقم از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 9/185 و 6/346 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان می‌دهد.
براساس اعلام فعالان بازار همزمان با افزایش دلار و درهم در هفته گذشته بهای تمامی گوشی‌های تلفن همراه موجود در بازار با افزایش قیمت چشمگیری روبه‌رو شده است. به گفته این گروه طی یک هفته گذشته بهای گوشی‌های مختلف در بازار بین 50 تا صد هزار تومان گران‌تر شده‌اند. به گفته یکی از فعالان بازار،‌ روند صعودی نرخ ارز از اواسط هفته گذشته باعث شد تا بهای این کالای ارتباطی با افزایش قیمت همراه شود، به طوری که بیشترین افزایش قیمت در گوشی‌های بالای یک میلیون تومانی دیده می‌شود.
وی در ادامه می‌افزاید: با توجه به اینکه قیمت موبایل در کشور ارتباط مستقیمی با نرخ ارز در کشور دارد نمی‌توان هیچ گونه احتمالی از میزان نوسان قیمت‌ها در بازار داد، اما با شرایط فعلی کاهش قیمت این کالا طی روزهای آینده بعید به نظر می‌رسد.
در همین حال ابراهیم درستی،‌ رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری تهران، با اشاره به تایید کاهش خریدوفروش موبایل در پایتخت اعلام کرده است که ‌همزمان با افزایش قیمت نرخ انواع گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی آن که ارتباط مستقیمی با ارز دارند شاهد افت شدید فروش این کالای ارتباطی در کشور شدیم.
وی با اشاره به عدم ثبات نرخ ارز طی ماه‌های گذشته و تاثیر آن در بازار تلفن همراه کشور می‌گوید: با شرایط پیش آمده بیشتر واردکنندگان قانونی و غیرقانونی به واردات گوشی‌های موبایل با میانگین قیمت متوسط می‌پردازند، چرا که فعالان این حوزه به دلیل عدم ثبات ارز ریسک واردات گوشی‌های گران قیمت را نمی‌پذیرند. وی تصریح کرده است که با شرایط فعلی بازار تلفن همراه و همچنین کاهش قدرت خرید مردم بیشتر گوشی‌های زیر 500 هزار تومانی مورد خریدوفروش قرار می‌گیرد.
در حالی که تا پیش از این اکثر کاربران به دنبال خرید آخرین و پیشرفته‌ترین مدل از گوشی‌های تلفن همراه عرضه شده به بازار بودند، اما حالا و به گفته فعالان بازار، خریداران موبایل را افرادی تشکیل می‌دهند که به دنبال گوشی با قیمت و امکانات در حد متوسط هستند. 
جذب شدن کاربران به سمت گوشی‌های با قیمت متوسط باعث شده، سهم برند‌های تلفن‌همراه در ایران نیز با تغییراتی همراه باشد. 
براساس اعلام فعالان بازار سهم برندهای بازار گوشی همراه در ایران نیز نسبت به ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته با تغییر همراه بوده است. به طوری که اگر تا پیش از این نوکیا و سامسونگ بیشترین سهم را در سبد خرید خانواده‌ها داشتند حالا گوشی‌های سونی هستند که جای این برندها را گرفته و با فروش بالایی در بازار موبایل کشور همراهند. به گفته این گروه در حالی که فروش گوشی در بین برندهای دیگر با کاهش همراه است؛ اما این روزها گوشی‌های همراه با برند سونی توانسته با تولید و عرضه گوشی‌های متنوع شمار بالایی از کاربران ایرانی را به سمت خود جلب کند.
 
گوشی‌های پرفروش
براساس اعلام فعالان بازار گوشی‌هایی با برند سونی، سامسونگ و اچ‌تی‌سی در صدر فروش گوشی‌های تلفن همراه قرار دارند. 
از گوشی‌های پرفروش با برند سونی می‌توان به گوشی با مدل i، X peria J‌ Xperia sola ،‌ Xperia miro‌ Xperia tipo و Xperia go اشاره کرد. این گوشی‌ها به ترتیب با قیمتی در حدود 735، 635، 447،735 و 770 تومان به فروش می‌رسد. 
اما درمیان گوشی با برند سامسونگ نیز مدل‌های ADVANCE،‌ ACE2‌ S7562 و Galaxy S3بیشترین تقاضا را در بازار موبایل داشته‌اند .این مدل گوشی‌ها نیز به ترتیب با قیمتی در حدود 835، 965، 878 و 1میلیون 755 هزار تو مان به فروش می‌رسد.
البته استقبال از گوشی 3 Galaxy S سامسونگ تنها در بین کاربران ایرانی خلاصه نمی‌شود؛ چرا که
 
شرکت تی‌موبایل نیز اعلام کرده که گلکسی
3 Galaxy S در رده پرفروش‌ترین گوشی‌هایی قرار دارد که تاکنون این شرکت به فروش رسانده است.
اما در بین گوشی‌های نوکیا، گوشی‌هایی با قیمتی زیر 500 هزار تومان این برند گویا با استقبال بالایی از سوی کاربران همراه شده است. به گفته فعالان بازار این روزها کاربران ترجیح می‌دهند گوشی هوشمند خود را از بین برند‌های دیگر انتخاب کنند و برای داشتن یک گوشی متوسط به سراغ گوشی‌های نوکیا می‌آیند. در حال حاضر گوشی‌های پر فروش زیر 500 هزار تومان نوکیا در مدل‌هایی همچون a،asha311، 309، 308،302 و c506 به ترتیب با قیمتی در حدود 328، 328، 320، 330و 373 هزار تومان به فروش می‌رسد.
اما در بین این برند‌ها و گوشی‌ آی‌فون نیز با توجه به قیمت بالایی که این روزها پیدا کرده است هنوز طرفداران خاص خود را دارد. 
گوشی‌های آی‌فون نیز با وجود قیمت بالای یک میلیون تومانی توانسته در بازار تلفن همراه از فروش خوبی برخوردار شود. به گفته فعالان بازار در حال حاضر گوشی آی‌فون 4s نسخه 16 گیگابایتی با کمبود مواجه است، اما اگر هم کاربری بتواند آن را پیدا کند قیمتی در حدود 2 میلیون تومان خواهد داشت. اما همین گوشی در نسخه 32 و 64 گیگابایتی آن با قیمتی در حدود 2میلیون و 250 و 2میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. جدید ترین مدل از گوشی آی‌فون،‌یعنی آی‌فون 5 نیز در نسخه 16 و 32 گیگابایتی آن به ترتیب قیمتی برابر 2 میلیون و 500 هزار تومان و 2 و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.