اپراتورها

تلفن همراه

گوشی

February 15, 2013
20:36 جمعه، 27ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53339

GSMA: تلفن همراه موجب رشد بی سابقه ای در جهان عرب شده است

mobile user.jpg

GSMA نتایج اولین ارزیابی دقیق خود را از تاثیر صنعت تلفن همراه بر کشورهای عرب منتشر کرده است که حاکی از رشد بسیار زیاد سرویس های همراه در این منطقه است.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، براساس تحقیقات صورت گرفته از سوی Deloitte، ناظر تلفن همراه کشورهای عرب GSMA، در کشورهای عرب رقابت و کاهش قیمت گوشی های تلفن همراه موجب رشد سالانه 32 درصدی سالانه خطوط تلفن همراه طی 10 سال گذشته و افزایش تعداد این خطوط از 19 میلیون در سال 2002 به 391 میلیون در سال 2012 شده است.
 
در این گزارش درکنار نشان دادن توسعه فوق العاده در این منطقه طی دهه گذشته، چالش های اساسی که رشد این بخش را در کشورهای عرب به خطر می اندازد را نیز شناسایی کرده است که شامل قابلیت دسترسی محدود طیف، وضع مالیات بالا و قانون گذاری های سخت می شود.
 
بنابر اظهارات تام فیلیپس، مدیر امور دولتی و رگولاتوری GSMA:ارتباطات تلفن همراه در کشورهای عرب این جوامع را دگرگون کرده است و موجب رشد قابل توجه در سرمایه گذاری، ابتکار و بهره وری شده است. اگرچه، فرصت های بسیار بیشتری وجود دارد که صنعت تلفن همراه می تواند وارد این منطقه کند. اگر دولت های عرب قصد دارند به حرکت خود ادامه دهند و به پتانسیل کامل تلفن همراه دست یابند باید اقداماتی را برای افزایش قابلیت دسترسی طیف و ثبات محیط رگولاتوری در پیش گیرند.
 
تاثیر اقتصادی تلفن همراه
 
سرعت پذیرش تلفن همراه سود اقتصادی قابل توجهی را برای این منطقه به همراه داشته است و مستقیما 132 میلیارد دلار یا حداکثر 5.5 درصد از GDP کل در سال 2013 را به اقتصاد کشورهای عرب وارد می کند.
 
علاوه بر ارزش اقتصادی، صنعت تلفن همراه به اشتغال در منطقه کمک کرده است. اشتغال تمام وقت ایجاد شده در سراسر منطقه کشورهای عرب در نتیجه دسترسی به فن آوری های تلفن همراه بیش از 1.2 میلیون شغل در سال 2011 تخمین زده شده است. این ارقام نشان دهنده ترکیب اشتغال مستقیم از سوی اپراتورهای تلفن همراه، شغل های اکوسیستم تلفن همراه و افزایش تاثیر حاصل شده از اثر تجاری مثبت اکوسیستم تلفن همراه بر صنعت های دیگر و افزایش ایجاد شغل بیشتر است. براساس مطالعات درصورتی که طیف متناسب افزوده به پهنای باند تلفن همراه تخصیص یابد، 5.9 میلیون شغل بیشتر تا سال 2025 در این منطقه ایجاد خواهد شد.
 
طیف افزوده ضروری مورد نیاز
 
پیش بینی می شود اتصال های پهنای باند تلفن همراه در سراسر کشورهای عرب تا سال 2017 به طور متناوب 255 درصد افزایش یابد و از 40 میلیون در سال 2011 به 142 میلیون رشد داشته باشد که نشان دهنده اشتیاق فراوان نسبت به سرویس های پهنای باند تلفن همراه است. اتصال های پهنای باند تلفن همراه بیش از 350 درصد از اتصال های خط ثابت پیشی گرفته اند.
 
اگرچه برای گسترش نفوذ و ظرفیت تلفن همراه و همچنین بدست آوردن مزایای اقتصادی مرتبط با آن، دولت های این منطقه باید طیف مناسب را در کنار باندهای طیف به صورت بین المللی و منطقه ای هماهنگ ارائه دهند.
 
عرضه طیف افزوده می تواند GDP مرکب منطقه را بین سال های 2015 تا 2025 تا 108 میلیارد دلار افزایش دهد. به علاوه هماهنگی باندهای طیف به صرفه جویی های تولید انبوه برای تولید کنندگان دستگاه منجر می شود که برای کاربران بیشتری دسترسی به فن آوری های تلفن همراه مقرون به صرفه را فراهم می کند.
 
بنابر اظهارات سانتینو ساگوتو، سرپرست TMT، شریک مشاور Deloitte خاورمیانه: نفوذ تلفن همراه طی چند سال گذشته به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است و اکنون به بیش از 100 درصد در بسیاری از کشورهای عرب رسیده است. اگرچه به منظور برآورده کردن تقاضای پیش بینی شده برای سرویس های نسل جدید، دولت ها باید به پشتیبانی از توسعه پهنای باند تلفن همراه، به طور ویژه از طریق تدارک طیف مناسب ادامه دهند. تخصیص طیف حال حاضر نمی تواند رشد بالقوه ترافیک داده را تقویت کند و مگر درصورت افزایش، به نظر می رسد احتمالا هزینه های تدارک را افزایش دهد، تصمیمات سرمایه گذاری را به چالش بکشد و تراکم شبکه را افزایش دهد.
 
نیاز به اطمینان بیشتر رگولاتوری
 
این مطالعه همچنین نیاز به اصلاح وضع مالیات تلفن همراه و نوع حاکمیت رگولاتوری در سرتاسر منطقه را توسط دولت های کشورهای عرب نشان می دهد. خط مشی های فن آوری اطلاعات و ارتباطات که از چهارچوب های لمسی نوری رگولاتوری پشتیبانی می کنند سرمایه گذاری از سوی اپراتورهای تلفن همراه را در سرویس های داده نسل آینده در سرتاسر منطقه افزایش خواهد داد.
 
دریافت مالیات های بالای از مصرف کنندگان محصولات و خدمات تلفن همراه مانع رشد این بخش می شود که موجب کاهش مقرون به صرفه بود و در پی آن کاهش سطوح مصرف، عدم توانایی اعضای فقیر جامعه در دسترسی به سرویس های تلفن همراه می شود. تعدادی از کشورهای منطقه از جمله مصر، اردن و مراکش مالیات های بسیار بالایی برای سرویس های تلفن همراه دریافت می کنند.
 
درصورتی که نیازهای طیف درآورده شوند و اطمینان رگولاتوری ایجاد شود، فرصت مهمی برای دولت ها در تولید درآمد افزوده قابل توجه از اکوسیستم تلفن همراه ایجاد می شود که پتانسیل حصول 528.7 میلیون دلار در کشورهای عرب خاورمیانه و 383.7 میلیون در کشورهای شمال آفریقا را تا سال 2025 دارد.
 
به گفته فیلیپس: صنعت تلفن همراه کشورهای عرب به روشنی مشارکت مهمی در جوامع و اقتصاد آنها دارد. اگرچه پتانسیل آن حتی برای مشارکت بیشتر در موفقیت و رشد منطقه با تدارک داده موبایل و سرویس های باندپهن موبایل روشن است. با حل مسائل اساسی قابلیت دسترسی طیف، وضع مالیات و سرمایه گذاری های شبکه و ایجاد یک محیط رگولاتوری شفاف تر این فرصت می تواند درک شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.