اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

February 18, 2013
0:34 دوشنبه، 30ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53379

رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات: تاخیر در راه اندازی اپراتور نسل سوم توجیه ندارد

shahmirzaee.jpg

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی از رایگان شدن پهنای باند برای شرکتهای داخلی خبر داد و گفت: تاخیر در راه‌اندازی اپراتور نسل سوم توجیه ندارد.
 
به گزارش تسنیم ، علیرضا شاه‌میرزایی در سومین کنگره موبایل ایران اظهار داشت: در حوزه فضای مجازی موازی کاری‌هایی صورت می‌گیرد که مانع فعالیت بخش خصوصی است.
وی گفت: اگرچه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری آماده است اما گاهی برخی موانع بر سر راه آن موجب می‌شود که نتوانند به این رسالت خود جوابگو باشند.
شاه‌میرزایی با اشاره به راه‌اندازی کمیسیون امنیت فضای مجازی ابراز کرد: نکته دیگر آن که در زمینه قانون‌گذاری هم در حال حاضر نهادهای متعددی حضور دارند و در حوزه تنظیم مقررات نیز بخش‌های مختلفی در حوزه‌های رادیو و شبکه و محتوا فعالیت می‌کنند که گاه فعالیت‌ این بخش‌ها با یکدیگر موازی و در برخی موارد متناقض یکدیگرند به همین دلیل یک شرکت و سازمان مجبور می‌شود برای گرفتن مجوز به چندین بخش مختلف مراجعه کند.
وی تصریح کرد: اکنون شورای عالی مجازی با راه‌اندازی کمیسیون تنظیم مقررات سعی در حل چنین مشکلاتی دارد.
شاه میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقدامات متعددی که تاکنون انجام شده است اشاره کرد و یکی از موارد را مربوط به اپراتورهای تلفن همراه دانست و گفت: در زمینه اپراتورهای موبایل برای این که آنها مجبور نباشند برای ترافیک داخلی اینترنت هزینه‌های اینترنت جهانی را پرداخت کنند، مجوزهایی قرار است صادر شود تا با ایجاد زیرساخت‌های لازم فضایی ایجاد شود که دیگر لازم نباشد اپراتورها تمام ترافیک خود را از اینترنت جهانی تامین کنند. این مجوز در حال حاضر در حال آماده شدن است تا از این پس بخش خصوصی بتواند با بهره‌مندی از آن مسائل خود را برطرف کند.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 درصد GDP کشورها را ICT به خود اختصاص داده است، گفت: اشتغال در این صنعت جایگاه بالایی دارد و با ده میلیون تومان می‌توان شغل تعریف کرد در حالیکه در صنعتی مثل پتروشیمی باید میلیاردها تومان هزینه شود تا یک شغل ایجاد شود.
وی با ابراز تأسف از اینکه در حوزه موبایل اپراتورهای ما بیشتر به فکر فروش اینترنت جهانی هستند، اذعان کرد: ما تبدیل به ابزار فروش سرویس‌های خارجی شده‌ایم و برای آن‌ها درآمدزایی می‌کنیم در حالی‌که می‌توان این درآمد را به نفع خود کشور ایجاد کرد.
وی ارائه پهنای‌باند رایگان به شرکت‌های داخلی را نیز مطرح کرد و گفت: از زمان تشکیل شورای عالی فضای مجازی مجوزهایی در حوزه خدمات چند‌رسانه‌ای صادر شده است و ما روز گذشته توانستیم مصوبات مربوط به نقاط تبادل ترافیک داده در داخل کشور را تبیین کنیم.
وی ادامه داد: این موضوع قیمت پهنای‌باند برای شرکت‌های داخلی را صفر می‌کند؛ یعنی هیچ گونه هزینه‌ای بابت ترافیک داده‌های داخلی نباید توسط این شرکت‌ها پرداخت شود.
شاه‌میرزایی گفت: این مصوبه یکی از پایه‌های اینترانت ملی است که تا یک ماه دیگر به وزارت ارتباطات ابلاغ خواهد شد.
البته او یادآور شد: نقاط تبادل ترافیک داده داخلی ظرف یک ماه آینده ایجاد خواهند شد و در این زمینه وزارت ارتباطات نیز مکلف شده است که این نقاط را ظرف یک ماه در کشور ایجاد کند.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی درباره برنامه‌های در زمینه امنیت فضای موبایل نیز مطرح کرد: اپراتورهای موبایل مسوولیت کامل خود در برابر امنیت کاربران رعایت نمی‌کنند به همین دلیل گاه ممکن است بدون اطلاع کاربر برنامه‌هایی که روی گوشی است به اینترنت وصل شود و اطلاعات محرمانه افراد را به سایت‌ها منتقل کند.
وی افزود: در این زمینه لازم است اپراتورها علاوه بر اطلاع‌رسانی، این برنامه‌ها را کنترل کنند و علاوه بر اطلاع‌رسانی پیامکی به کاربران، نسبت به فیلتر کردن این برنامه‌ها اقدام کنند و به عبارتی فیلترینگ تنها وظیفه حاکمیت محسوب نمی‌شود.
شاه‌میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش و درباره سایر اقدامات در دست اجرای این شورا گفت: در حال حاضر ما مباحثی مانند شبکه ملی اطلاعات، سرویس‌های پایه وب، موتورهای جست‌وجو، نقاط تبادل ترافیک را در دستور کار داریم و اولویت ما با این موضوعات است و در مرحله‌های بعدی وارد موضوع شبکه‌های اجتماعی خواهیم شد.
جالب است که این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی طولانی شدن راه‌اندازی رایتل را ناشایست دانست و ابراز کرد: به تعویق افتادن این موضوع و راه‌اندازی این اپراتور موضوعی است که جای توجه دارد چرا که راه‌اندازی یک اپراتور در دنیا شش ماه کار دارد نه سه یا چهار سال.
وی گفت: این میزان وقت برای راه‌اندازی یک اپراتور قابل توجیه نبوده و این در شان کشور نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.