تلفن همراه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

گوشی

February 19, 2013
11:51 سه شنبه، 1ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53413

آندروید و iOS حاکم بازار موبایل‌های هوشمند

 

دنیای‌اقتصاد – بازار موبایل‌های هوشمند در این سال‌ها به یکی از داغ‌ترین و پررونق‌ترین بازارهای محصولات و گجت‌های دیجیتالی در سرتاسر دنیا تبدیل شده است. 
 
درست به همین دلیل هم آتش رقابت در این بازار در میان شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های موبایل از طرفی و شرکت‌های ارائه‌دهنده سیستم‌عامل‌ها از طرف دیگر حسابی تند و شدید است.
با این حال اما این روزها دیگر اغلب ما به خوبی می‌دانیم که موبایل‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل‌های آندروید و iOS بیشترین طرفداران و خریداران را در اغلب کشورهای جهان دارند و به این علت بیشترین سهم را هم از بازار جهانی موبایل‌‌های هوشمند به خودشان اختصاص داده‌اند. 
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه هم این موضوع را تایید می‌کند.
 
 
بر اساس این گزارش، دو سیستم‌عامل آندروید و iOS که به ترتیب اولین و دومین سیستم‌عامل‌های پرطرفدار در دنیا هستند روی هم رفته 1/91 درصد از کل صادرات جهانی انواع موبایل‌های هوشمند را در اختیار خودشان گرفته‌اند. البته این میزان مربوط به آخرین فصل از سال میلادی گذشته است.
این گزارش نشان می‌دهد که تولیدکنندگان موبایل‌های هوشمند آندروید همراه با شرکت اپل که تولیدکننده موبایل آی‌فون است، در فصل چهارم سال 2012 مجموعا 6/207 میلیون دستگاه گوشی به سرتاسر جهان صادر کرده‌اند که این میزان رشد 2/70 درصدی نسبت به صادرات 122 میلیون دستگاهی این محصولات در فصل چهارم سال 2011 داشته است. 
برای کل سال 2012 میزان صادرات جهانی مجموع موبایل‌های هوشمند آندرویدی و مبتنی بر iOS سهم 6/87 درصدی از کل صادرات جهانی 4/722 میلیون دستگاه موبایل‌های هوشمند را به خودشان اختصاص دادند، در حالی که این سهم از صادرات جهانی 5/494 میلیون دستگاه موبایل‌های هوشمند در سال 2011 برای موبایل‌های آندرویدی و مبتنی بر iOS برابر 1/68 درصد بوده است.
«رامون لیامس» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این حوزه، درباره این موضوع می‌گوید: «حاکمیت موبایل‌های آندرویدی و آی‌فون شرکت اپل به مرحله جدیدی در فصل آخر سال 2012 رسید.
موبایل‌های آندرویدی هر روز متنوع‌تر شده و شرکت‌های تولید کننده مختلفی به استفاده از این سیستم‌عامل در موبایل‌های هوشمند خودشان روی می‌آورند.
درست به همین دلیل هم کاربران و خریداران با هر بودجه‌ای می‌توانند یک موبایل هوشمند آندرویدی بخرند و به این ترتیب است که سیستم‌عامل آندروید بیشترین سهم را از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند به خودش اختصاص داده است.
 
 
از طرفی تقاضا برای خرید موبایل‌های آی‌فون و به خصوص جدیدترین مدل آن یعنی آی‌فون 5 باعث شده است که اپل همچنان بتواند جایگاهش را در این بازار حفظ کند.
این در حالی است که با ورود و عرضه آی‌فون 5 به بازار و کاهش همزمان قیمت مدل‌های آی‌فون 4S، تقاضا برای خرید این مدل‌های قبلی هم همچنان در بازار زیاد است. حتی نقص فنی سرویس نقشه‌های اپل روی آی‌فون 5 هم نتوانست باعث شود این شرکت سهم خودش را از این بازار از دست بدهد.»
با وجود آنکه سیستم‌عامل‌های دیگری هم در بازار موبایل‌های هوشمند حضور فعالی دارند، اما به طور کلی موبایل‌های هوشمند مبتنی بر دو سیستم‌عامل آندروید و iOS همچنان در این زمینه پیشتاز بوده و بیش از 50 درصد این بازار را در اختیار دارند. 
در حالی که موبایل‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید در سال 2012 به رشد سه رقمی رسیده‌اند، شرکت سامسونگ با داشتن بیشترین گوشی‌های آندرویدی بازار بیشترین تاثیر را بر این موفقیت داشته است. در سال 2012 سهم سامسونگ از کل موبایل‌های آندرویدی بازار به 42 درصد رسیده است. 
موبایل‌های مبتنی بر سیستم‌عامل iOS یا همان آی‌فون‌های شرکت اپل در فصل چهارم سال 2012 رشد دو رقمی خودشان را حفظ کرده و در مقابل روند رشد سالانه آنها کمی کندتر شده است.
این روند کند در فصل دوم و سوم سال 2012 آغاز شده است و البته چندان هم چشمگیر و تاثیرگذار نبوده است. 
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این بازار معتقدند که این روند تا نیمه سال 2013 ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال 2013 به روند با ثباتی برسد.
شرکت BlackBerry یا همان RIM قدیم با عرضه دو موبایل هوشمند جدید و البته رونمایی از سیستم‌عامل جدید و انحصاری خودش امیدوار است در سال 2013 بتواند حضور پر رنگی در بازار جهانی موبایل‌های هوشمند داشته باشد و رکود‌های گذشته‌اش را جبران کند. 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.