اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 19, 2013
12:20 سه شنبه، 1ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53422

اینترنت ارزان نمی‌شود؟

 

هنوز مدت زیادی از زمانی که قرار بر افزایش 50 تا 70 درصدی تعرفه‌های پهنای باند اینترنت بود نمی‌گذرد که دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد که مردم از ما کاهش قیمت اینترنت را نخواهند.
 
طی سال‌های اخیر کمتر پیش آمده که رتبه جهانی ایران از نظر قیمت اینترنت از سوی مراجع رسمی اعلام شود با این وجود اواخر تابستان امسال رضا تقی پور – وزیر وقت ارتباطات – در این باره متذکر شد که ایران از نظر سرعت و قیمت اینترنت جایگاه به نسبت مناسبی دارد.
 
وی در گفت‌وگویی با ایسنا تصریح کرده بود: از آغاز دولت دهم همیشه تلاش بر کاهش قیمت داشته‌ایم و در یک یا دو مرحله تلاش کرده‌ایم که در بخش‌هایی از جمله زیرساخت‌ها که مربوط به دولت می‌شود، هزینه‌ها را کاهش دهیم و به گونه‌ای اقدام کنیم که قیمت تمام شده برای کاربران پایین‌تر بیاید.
 
تقی‌پور با اشاره به مطالعات متعددی که در این زمینه صورت گرفته، اظهار کرد: ما به طور قطع می‌توانیم بگوییم آنچه در تمام دنیا در زمینه اینترنت صورت می‌گیرد همواره همراه با یارانه‌های دولتی نیست و دولت کشورهای مختلف یارانه‌ای بابت این موضوع پرداخت نمی‌کنند بلکه این تولیدکنندگان محتوا هستند که به کمک تامین‌کنندگان پهنای باند می‌آیند و با همکاری یکدیگر به گونه‌ای رفتار می‌کنند که با کاهش هزینه‌ها برای مخاطب بحث محتوا برجسته‌تر و به محور اصلی تبدیل شود.
 
وزیر اسبق ICT با اظهار امیدواری نسبت به پایین آمدن قیمت اینترنت با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر جلسه‌ها و تلاش‌های متعددی در زمینه کاهش قیمت اینترنت داشته‌ایم اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم که بخواهیم اعلام کنیم که این تعرفه‌ها تا چه حد کاهش می‌یابد.
 
تنها چند ماه پس از این صحبت‌ها، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌هایی جدید برای پهنای باند اینترنت تعریف کرد و بدین ترتیب قرار بر آن شد که تعرفه پهنای باند 50 تا 70 درصد افزایش پیدا کند. البته در پی انتقادات متعددی که نسبت به این تصمیم صورت گرفت، این تعرفه‌ها پیش از اجرایی شدن مورد بررسی مجدد قرار گرفته و اعلام قیمت‌های جدید تا امروز انجام نشده است.
 
اما در ارتباط با قیمت اینترنت، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز چندی پیش کاربران اینترنت را مخاطب قرار داده و تاکید کرد: مردم از ما کاهش قیمت اینترنت را نخواهند بلکه افزایش کیفیت و سطح خدمات را بخواهند،‌ چرا که سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در سبد خانوار به صورت نسبی به شدت در حال کاهش است که نشان می دهد مشکل قیمت گذاری نداریم.
 
وی افزود:‌ مردم انتظار دارند سرعت به شکلی باشد که بتوانند روی شبکه فیلم ببینند، اما سرعت کنونی برای باز کردن یک صفحه عادی هم کند است، امیدواریم وعده‌ای که دادیم در سه ماهه اول سال جدید شاهد تغییرات جدی باشیم.
 
مهدی اخوان بهابادی در ادامه صحبت‌های خود هم به بحث سرعت اینترنت پرداخته و با اشاره به حملات سایبری به کشور تصریح کرد: برخی از این حملات اعلام و بسیاری اعلام نمی‌شود ولی وقتی این حمله‌ها صورت می‌گیرد ما مجبور می‌شویم در درگاه بین‌المللی کشور ترافیک را کاهش دهیم، در آن مقطع اگر میزبانی سایتی در خارج باشد، احساس می‌کند که اینترنت کند شده است.
 
البته رییس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه صحبت‌های خود هم اظهار امیدواری کرده بود که در آینده نه چندان دور با روی کار آمدن شبکه مجازی داخلی کاربران اینترنت سرعت و کیفیت بهتر و هزینه‌های کمتری را تجربه کنند.
 
وی زمان راه‌اندازی شبکه ملی را وابسته به همکاری مراکز داده داخلی و بخش خصوصی دانسته و گفت:‌ البته ما مدت زیادی منتظر نمی مانیم، تا مدتی پس از کاهش هزینه‌های مراکز داده، اگر این مراکز متعلق به بخش خصوصی توانستند به تقاضای صاحبان وب سایت ها پاسخ بدهند که مطلوب است ولی اگر چنین نشود، حاکمیت برای شکستن قیمت ورود پیدا خواهد کرد.
 
اما در مجموع با تمام این صحبت‌ها و در شرایطی که سرعت اینترنت کشور طی هفته‌های گذشته گلایه‌های بسیار کاربران را به دنبال داشته به نظر می‌رسد کاربران باید به انتظار زمانی بنشینند که با روی کار آمدن و بهره‌برداری کامل از شبکه ملی اطلاعات راهی ایجاد شود تا با میزبانی اطلاعات داخلی در درون مرزهای کشور، قیمت‌ها تا حدی کاهش پیدا کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.