فناوری

فناوری اطلاعات

February 21, 2013
13:38 پنجشنبه، 3ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53463

هشت شهر برتر تکنولوژی کدامند؟

citys.jpg

 پیشرفته جهان در استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی و ارائه اینترنت رایگان به شهروندان در رقابت شدیدی قرار دارند 
سرعت اینترنت در حد نور، دسترسی به فناوری اینترنت بی‌سیم با سرعت بالا، آموزش و فرهنگ فناوری، پتانسیل آینده و محل تولد گجت‌های محبوب فناوری از ویژگی 8 شهری هستند که جلوه‌های فناوری مدرن در آن به اوج خود رسیده است. 
 
 
دانلود روزنامه‌های صبح با سرعت نور، انجام کارهای معوق هنگام صرف یک فنجان قهوه در کافی شاپ، رفتن به خرید و پرشدن حافظه گجت همراهتان با برنامه‌های سودمند تنها جلوه‌های کوچکی از شهرهایی هستند که سرعت اینترنت در آنها در بالاترین حد قرار دارد، در این شهرها فروشگاه‌ها پراز گجت‌ها و برنامه‌های اجرایی و نرم‌افزارهایی است که حتی گجت‌های جیمزباند در مقابل آن هیجان چندانی ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که این فهرست 8 شهر برتر فناورانه در جهان به ترتیب خاصی ارائه نشده است، این فهرست معیارهایی چون سرعت اینترنت، هزینه، دسترس‌پذیری، دسترسی به اینترنت بی‌سیم، انطباق با فناوری و حمایت از فناوری، آموزش و فرهنگ فناوری، پتانسیل آینده، در دسترس بودن گجت‌ها و معیارهای دیگری را در نظر گرفته و براساس آن بزرگ‌ترین شهرهای فناورانه در دنیا را معرفی کرده است.
توکیو، اتصال بی‌نقص 
توکیو یک تابلو نقاشی از زندگی با فناوری بالا و بی‌تردید درمیان مهم‌ترین شهرهایی است که از بالاترین فناوری‌های موجود بهره می‌گیرند. از گجت‌های فناورانه گرفته تا نسل آینده تماس‌های تلفنی، سیستم سریع حمل‌ونقل عمومی، دستگاه‌های الکترونیک پیشرفته، ریزتراشه‌های کوچک‌تر، پارک اتومبیل روباتیک، سیستم حمل و نقل با معیارهای جهانی و ویژگی‌هایی است که همه آنها در توکیو مشاهده می‌شود. نکته‌ای که اشاره به آن می‌تواند قابل توجه باشد سرویس‌های بهداشتی دیجیتال است که امروزه حتی آنلاین هم شده‌اند. این شهر محل تولد و خانه صنایع فناوری بزرگ چون سونی، نیکون و پاناسونیک است. مساله اتصال در این شهر به نوعی است که استفاده آن توسط ده‌ها میلیون نفر از دفاتر اداری تا خانه‌ها بی‌نقص است و در همین نقاط، توکیو ذائقه شگفت انگیزی برای فناوری دارد و از سوی دیگر از زیرساختی برخوردار است که از توسعه سریع پشتیبانی می‌کند. دسترسی به اینترنت با توجه به سرعت آن ارزان و برای همه اقشار جامعه قابل پرداخت است. 
سانفرانسیسکو، قلب تکنولوژی
این شهر شاخصی در نقشه فناوری جهان است. سیلیکون ولی «Silicon Valley» می‌تواند شهر مورد توجه علاقه‌مندان فناوری باشد، چراکه میکروپردازشگرها و میکرورایانه‌ها نخستین بار در این شهر تولید شد. ساکنان این شهر به اتوبوس‌هایی دسترسی دارند که به اینترنت متصل است و هنگامی که سوار این اتوبوس‌ها می‌شوند، می‌توانند از Wi-Fi رایگان و نقشه‌هایی که صفحه‌های لمسی دارند، استفاده کنند. این شهر درنظر دارد برای 2/4 میلیون نفری که در آن زندگی می‌کنند Wi-Fi رایگان فراهم کند. 
سئول و سرعت بی‌پایان
سئول درحال حاضر برحسب نفوذ پهنای باند، خدمات، سرعت و ظرفیت دانلود در جهان یکی از شهرهای پیشرو تلقی می‌شود. سرعت فناوری در این شهر بسیار بالا است و دستگاه‌های قابل حمل و قابل اتصال به اینترنت ضربان قلب شهر را تشکیل داده‌اند.
سئول با داشتن آپارتمان‌هایی که دارای کابل فیبر نوری هستند، وسایل آنها قابلیت دریافت برنامه از دستگاه‌های موبایل را دارند، سرعت سریع تلویزیون‌های دیجیتال قابل حمل و دسترسی به اینترنت در سیستم مترو در میان شهرهای بزرگ فناورانه در جهان جای می‌گیرد. کره‌جنوبی از نظر نفوذ پهنای باند در صدر جدول جهانی قرار گرفته است و ضریب نفوذ آن 83 درصد تلقی می‌شود. سئول شهری پر از کافی نت، هات اسپات‌های بی‌سیم و محوطه‌های بازی آنلاین است.
دسترسی به اینترنت در این شهر بسیار ارزان است. اینترنت با سرعت 10 مگابایت در ثانیه در این شهر 20 دلار در ماه هزینه دارد که این سرعت بیش از 4 برابر و این قیمت نیمی از آن چیزی است که یک اتصال پهن باند در ایالات متحده سرعت و هزینه دارد. برخی از مناطق سئول سرعت اینترنت تجاری را به بیش از 100 مگابایت در ساعت با قیمت 30 دلار در ماه رسانده اند به طوری که با این سرعت می‌توان یک فیلم با کیفیت دو ساعته را در عرض 5 دقیقه دانلود کرد.
این شهر در جدیدترین پروژه خود که با بودجه 439 میلیون دلار اجرایی می‌شود، قصد دارد دسترسی اینترنت/ شبکه Wi-Fi را به متروها با هزینه 20 دلار در ماه بیفزاید.
سیاتل، محبوب بزرگان 
وقتی پای پیشرفت‌های فناوری به میان می‌آید نمی‌توان از شهر سیاتل به عنوان یکی از شهرهای بزرگ آمریکا نام نبرد. تنها داشتن موزه‌های برتر علمی تخیلی در این شهر دستاورد فناوری محسوب نمی‌شود، بلکه کل شهر مقصد مطلوبی برای دوستداران فناوری و گجت‌ها محسوب می‌شود. در تمام ساعات روز و شب سیاتل می‌توان آنلاین بود و این شهر یکی از شهرهای مهم فناورانه در آمریکای شمالی توصیف شده است.
تایپه، اینترنت همه جا 
تایپه یکی از بهترین شهرهای سایبری دنیا است. این شهر دارای بزرگ‌ترین شبکه WiFi است. شرکت کیو ویر کراپ، یک شبکه بی سیم با هزینه 70 میلیون دلار متشکل از 20 هزار نقطه دسترسی و برد کافی ساخته تا برای 90 درصد جمعیت شهر تایپه خدمات ارائه کند. درحال حاضر در یک محوطه 270 متر مربعی در تایپه بیش از 6/2 میلیون نفر زندگی می‌کنند. دسترسی سراسر شهر به شبکه WiFi با یک هزینه اندک ماهانه که از 50/4 تا 12 دلار متغیر است، صورت می‌گیرد.
سنگاپور 
سنگاپور مدینه فاضله فناوری است. پهنای باند بی سیم در این شهر برای همه رایگان و بی هزینه است. این شهر قرار است به زودی به نخستین شهر دنیا تبدیل شود که با زیرساخت کابل نوری پوشیده خواهد شد و در نتیجه آن اتصالات اینترنتی به قدری سرعت می‌یابد که دانلود یک دی وی دی ظرف چند ثانیه صورت می‌گیرد. این شبکه جدید با هزینه 700 میلیون دلاری دولت صورت می‌گیرد و به این کشور کمک می‌کند در رقابت‌های بین‌المللی برای ارائه سرعت بیشتر پهنای باند که درحال حاضر میان چند کشور آسیایی درجریان است، رتبه اول را از آن خود کند. سنگاپور یکی از نقاط مهم در عرصه جهش فناوری در دنیا است و انتظار دارد که بال‌های آی تی خود را طی ده سال آینده گشوده‌تر کند که در نتیجه آن مشاغل جدید، نفوذ پهنای باند بیشتر و بهبود ابزارهای فناوری اطلاعات و تجدید و افزایش توانایی‌های زیرساخت‌های پهن‌باند برای افزایش سرعت به 1 گیگابیت در ثانیه شکل می‌گیرند.
استکهلم ، شهر سایبرکافه
اینترنت در استکهلم با سرعت بالا در همه جا وجود دارد. این شهر نقطه اوج بازار اینترنت اروپای شمالی است.
تلیاسونرا، شرکت پیشگام ارتباطات راه دور سوئد و فنلاند ارائه کننده خدمات اینترنت 24 مگابیت بر ثانیه با قیمت 50 دلار در ماه است. در شهری چون استکهلم سوئد که هزینه‌های زندگی نسبتا بالا است پرداخت چنین مبالغ ماهانه‌ای برای داشتن اینترنت با سرعت بالا بسیار به صرفه محسوب می‌شود. نکته جالب درباره این شهر وجود بزرگ‌ترین سایبرکافه‌های بازی در دنیا است. مساله استثنایی درباره این شهر اروپایی نوع متفاوت فناوری اینترنت بی‌سیم است، این شهر به جای استفاده از هات اسپات‌های WiFi از وایمکس استفاده می‌کند و راه‌های قرار دادن تمام شهر در یک شبکه وایمکس را مورد بررسی قرار داده است.
بنگلور، مرکز فناوری هندوستان
بنگلور سیلیکون ولی هندوستان است، این شهر مرکز فناوری هندوستان محسوب می‌شود و پوشش اینترنت WiFi در قسمت اعظم شهر وجود دارد. بنگلور دارای تعداد بیشماری دانشکده مهندسی برجسته است که اقتصاد فناوری اطلاعات این شهر را تغذیه می‌کنند.
شرکت‌های برجسته و صاحب نامی چون مایکروسافت، اینوسیس، WIPRO، اچ پی و 3M دفاتر مهم خود را در این شهر راه‌اندازی کرده‌اند. زیست فناوری از دیگر ویژگی‌های این شهر است که درمیان شرکت‌های بزرگ بنگلور درحال پیشرفت و گسترش است.
این کلان شهر در مسیر تبدیل شدن به یک شهر الکترونیک قرار دارد، چرا که درحال حاضر نیز طوفان شرکت‌های آی‌تی و نرم‌افزاری این شهر را دربرگرفته است. بین 35 تا 45 درصد از استعدادهای فناوری اطلاعات هندوستان در این شهر فعالیت می‌کند. سهم بزرگی از تولید ناخالص ملی هندوستان در دستان بنگلور است. این شهر برای نخستین بار از سه دهه پیش شکوفایی را آغاز کرد و اکنون با بازارهای جهانی و شهرهای بزرگ فناوری رقابت می‌کند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.