رگولاتوری

March 1, 2013
18:32 جمعه، 11ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53654

نگاهی به برنامه های وزیر جدید ICT

 

روز گذشته محمدحسن نامی به عنوان یازدهمین وزیر ارتباطات معرفی شد و در تشریح برنامه‌های خود از مواردی چون ورود صنعت ICT به 6000 روستا، سخت‌گیری و جریمه اپراتورها، جلوگیری از انحصار آنها و تعامل حداکثری با شورای عالی فضای مجازی نام برد.
 
پس از گذشت 87 روز از برکناری رضا تقی‌پور سرانجام روز گذشته با رای بهارستان‌نشینان محمدحسن نامی به عنوان یازدهمین وزیر ارتباطات معرفی شد که البته انتخاب او برای این سمت بیش از همه با این بحث همراه بود که آیا وزیر جدید از تخصص کافی برای این حوزه برخوردار است یا خیر؟
 
سوالی که نامی در پاسخ به آن این گونه تاکید کرد: در هیچ زمانی تا این اندازه شغلش سنخیت نداشته است.
 
وی در ادامه صحبتهای خود نیز به مرور برخی از برنامه‌هایی که برای تصدی وزارت ارتباطات در سر دارد اشاره کرد و علاوه بر موارد دفاعی از موارد دیگری مانند ورود صنعت ICT به 6000 روستا یاد کرد.
 
برنامه‌هایی از جنس پازل
نامی در عین حال برنامه‌های خود را قطعه‌ای از پازل چهار ساله‌ی دولت دهم دانسته و عنوان کرد: مواردی مانند دوره‌های جنگ الکترونیک، دفاع سایبری و انواع بی‌سیم‌ها و بیشترین انواع تجهیزات و امکانات ارتباطی از جمله مواردی است که در این زمینه‌ها دوره‌های لازم توسط این جانب دیده شده است.
 
وی ادامه داد: اجرای احکام قانون برنامه پنجم توسعه کشور با توجه به تکالیف تعیین شده درخصوص تامین زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات، پهنای باند مناسب، تامین زیرساخت‌های لازم جهت تجهیزات الکترونیک دولتی و غیر دولتی، به منظور خدمات الکترونیک، ایجاد پایگاه داده‌ی استانی و ملی و بومی کردن در شبکه‌ی ملی اطلاعات و … برخی از مهمترین برنامه‌های اینجانب است.
 
وزیر جدید ارتباطات در ادامه توجه به توسعه شبکه‌های اختصاصی از جمله بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک، شبکه‌ی سلامت، شبکه‌ی مالیاتی، توسعه شبکه‌ی الکترونیکی، شبکه‌ اسناد و املاک کشور، کاربرد فناوری اطلاعات در کنترل فرآیندهای نفتی و همچنین تعامل و همکاری مناسب با مجلس و سازمان‌های وابسته را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد.
 
تعامل حداکثری با شورای عالی فضای مجازی
نامی در عین حال تصریح کرد: مقام معظم رهبری تمرکز و سیاست‌گذاری و هماهنگی در فضای مجازی را در حکمی امر به تشکیل شورای عالی فضای مجازی کرده‌اند و این وزارت‌خانه نیز تلاش خواهد کرد بیشترین تعامل خود را با شورای عالی فضای مجازی بر قرار کند.
 
او مشکل کارگزاران و پیمانکاران مخابرات را هم یکی از مشکلاتی دانست که همیشه مورد توجه نمایندگان بوده و گفت: این مشکلی است که باید به سرعت حل شود. به همین منظور و برای رفع این دغدغه نحوه‌ی کار پیمانکاران را در دستورالعملی تنظیم خواهیم کرد.
 
جلوگیری از انحصار اپراتورها
نامی بر راه‌اندازی اپراتور جدید بر اساس برنامه چهارم توسعه هم تاکید کرد و گفت: این اقدام در جهت جلوگیری از انحصار اپراتورها خواهد بود بعلاوه سعی می‌کنیم نظارت بر حوزه‌های خصوصی و روابط اپراتورها را تقویت کنیم.
 
او ادامه داد:‌ وزارت ارتباطات یکی از شرکت‌هایی است که برخی فعالیت‌هایش را به بخش خصوصی واگذار کرده به همین دلیل هم یکی از دغدغه‌های نمایندگان،‌ اطمینان از خدمات این شرکت‌ها به مردم است. بنابراین حداکثر تلاشم را می‌کنم تا خدمات خوبی به مردم ارائه شود.
 
سخت گیری و جریمه اپراتورها
وزیر ارتباطات در عین حال گفت: همچنین بر اساس بند الف و ت ماده 46 آن دسته از اپراتورها که نتوانند خدمات مناسبی بدهند با سخت‌گیری و جریمه مواجه خواهند شد.
 
حمایت از بخش خصوصی
نامی تاکید کرد: بر همین اساس باید آمادگی مقابله با تهدیدات سایبری استکبار جهانی را که با میلیون‌ها دلار سرمایه و استفاده از بدافزارهایی مثل استاکس نت تلاش کرده جنگ سایبری را برای ربایش اطلاعات صنعتی جمهوری اسلامی اقدام کند داشته باشیم. ولی خوشبختانه آنها حتی به اذعان خودشان در این زمینه ناامید شدند.
 
وی ادامه داد: وزارت ارتباطات به عنوان یک نهاد تخصصی با بهره‌برداری از انواع استعدادهای علمی روزافزون باید آمادگی خود برای مقابله با این تهدیدها را بیشتر کند.
 
وزیر جدید ارتباطات بر حمایت از تولید تجهیزات ارتباطات هم تاکید کرد و ادامه داد:‌ تلاش خواهد شد از بنگاههای خصوصی، بخش ICT حمایت شود.
 
تعامل با مجامع جهانی
او تعامل با مجامع جهانی را یکی دیگر از اقدامات پیشنهادی خود عنوان کرد و توضیح داد: توسعه سرمایه گذاری در دو بخش ارتباطات و فناوری و سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی باند از وظایف بزرگ حاکمیتی است که پیگیری خواهد شد.
 
او تاکید کرد: تبعات سرمایه‌گذاری در این بخش باعث افزایش ناخالص درآمدها و صادرات خواهد بود. سرمایه‌گذاری در زمانی که شرکت مخابرات به بخش خصوصی منتقل شد یعنی در سال 86 ، 2100 میلیارد تومان بود، اما متاسفانه بعد از آن سیر نزولی پیدا کرد. با این حال ما سعی می‌کنیم واریز مالیات اپراتورها و سود دولت در بودجه عمومی تا پایان سال جاری به 7 درصد برسد.
 
نامی پیگیری راه‌اندازی سازمان نظام مهندسی را مساله دیگری دانست که به آن توجه خواهد کرد و گفت: حمایت از توسعه خط و زبان فارسی و اشاعه آن در فضای مجازی هم از مهمترین تاثیرات فرهنگی خواهد بود که به آن توجه می‌کنیم.
 
او به استفاده از امکانات لایه ژئو برای دریافت دیتای صوتی و تصویری و ساماندهی بازار فعالیت‌های پست هم اشاره کرد و ادامه داد: وجود پنج میلیارد ترافیک بالقوه که یک میلیون آن توسط پست منتقل می‌شود یکی از مسائل مهم کشور است با تامین زیر ساختهای مورد نیاز، اصلاح تعرفه‌ها، کاهش سیر مرسولات و ایجاد امکانات جدید، تاثیر موثری بر شاخص‌های مهم کشور از جمله کاهش تردد‌های شهری، مصرف حامل‌های انرژی و آلودگی هوا خواهد داشت.
 
توجه به لایه‌های زمین
وی با تاکید بر بحث تحقیقات در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در فضای ارتباطات باید به لایه‌های زمین توجه کرد و این لایه‌ها در قرآن بسیار اشاره و مورد تاکید قرار گرفته‌ است.
 
نامی ادامه داد: علم امروزی نیز متوجه سه لایه زمین شده است که ما باید در زمینه تحقیقات و ارتباطات و فناوری به فضای ماورای جو توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
 
حال این که فرصت چند ماهه باقی مانده از این دولت تا چه حد فرصت تحقق وعده‌ها را برای وزیر جدید فراهم می‌کند موضوعی است که تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد و برای ارزیابی میزان عملی بودن این برنامه‌ها لازم است مدتی منتظر ماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.