اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

March 5, 2013
17:07 سه شنبه، 15ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53757

کنگره جهانی تلفن همراه: روز سوم

 

کنگره جهانی تلفن همراه در سومین روز خود حاوی اخباری از اپراتورهای تلفن همراه دنیا بود.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، افرادی که منتظر شنیدن خبرهای مهم از سوی اپراتورهای بزرگ در زمینه رویکردهای جدید در فضای به سرعت درحال تغییر صنعت ارتباطات راه دور در کنگره جهانی تلفن همراه ۲۰۱۳ بودند، ناامید شده‌اند.
اما با وجود اینکه خبرهای مهمی از سوی اپراتورهای منتشر اعلام نشده است، برخی از فعالان بزرگ این صنعت برخی از اهداف مهم استراتژیک خود را معرفی کرده‌اند.
تلفونیکا، وودافون و دوکومو در این هفته هر یک نحوه تحول تجارت خود را برای برخورد با چالش‌های جدیدی که در شناسایی قابلیت‌ها و فرصت‌ها با آن روبرو هستند و نحوه بررسی تجارت مرکزی خود بیان کرده‌اند.
بررسی مجدد راهکارهای قدیمی برای طراحی اهداف جدید در MWC 2013 سزار آلیرتا، مدیرعامل تلفونیکا با بیان اینکه صنعت تلفن همراه به موقعیت‌یابی دوباره در زنجیره ارزش سرویس‌های تلفن همراه نیاز دارد، کنگره جهانی تلفن همراه امسال را تکان داد.
در ظاهر این نظرات بدون شک با مخالفت شرکت‌هایی روبرو می‌شود که سرویس‌هایی را برای استفاده کاربران از طریق گوشی‌های هوشمند ایجاد کرده‌اند که این زمینه فعالیت از سوی آلیرتا به عنوان زمینه بدون سطح اشاره شده است.
انتقادهای آلیرتا می‌توانست طی ۵ سال گذشته مطرح شود و پیشنهادات وی مبنی براینکه اپراتورها باید اکنون بر ارائه اتصال‌های پیشرفته تمرکز کنند متضمن استراتژی است که میان اپراتورها طی این زمان ظهور یافته است.
براساس پیشنهادات آلیرتا اپراتورها باید بر ارائه تعرفه‌های کمتر برای تجربه مشتریان از سرویس‌ها تمرکز کنند که در واقع موقعیت اپراتورها برای شکست در رقابت ارائه سرویس‌های مورد توجه مصرف‌کنندگان را نشان می‌دهد.
واقعیت این است که اپراتورهای تلفن همراه منابع قابل توجه برای ساخت محیط و برنامه‌های کاربردی برای کاربران تلفن همراه مورد استفاده قرار داده‌اند.
توییتر، فیسبوک، مجموعه برنامه‌های گوگل، آندروید و فروشگاه‌های نرم‌افزاری اپل برخی از مهمترین دلایلی هستند که افراد بخاطر آنها گوشی‌های هوشمند را خریداری می‌کنند، نه سرویس‌هایی که از سوی اپراتورهای مخابراتی عرضه می‌شوند.
حال سوال این است که نظر اپراتورها برای روبرو شدن با این چالش ها چیست؟ به اعتقاد آلیرتا، اکنون اپراتورها به رقابت به وسیله ارائه سرویس‌هایی با بهترین کیفیت نیاز دارند.
بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که چه زمانی صنعت تلفن همراه فریادهای آلیرتا را خواهد شنید؟ پاسخ این است
که این امر درحال وقوع است. برخی از اپراتورها از جمله تلفونیکا با واحد دیجیتال تلفونیکا به دنبال روش‌های جدیدی است تا بتواند شبکه‌های خود را برای کاربران متمایز کند و ارزش افزوده به آنها ارائه دهد، استراتژی مبتنی بر ساختارهای سازمانی جدید که در میان اپراتورهای بزرگ به تدریج طرفدار پیدا می‌کند.
وودافون و دوکومو اعلام کرده‌اند که گفته‌های آلیرتا را مبنی بر تمرکز اپراتورها بر سرمایه‌های اصلی خود به اندازه تلاش برای غلبه بر شرکت‌های اینترنتی مورد توجه قرار داده‌اند.
در اظهار نظرهایی مشابه با آلیرتا، ویتوریو کولائو مدیرعامل وودافون و کارو کاتو مدیرعامل دوکومو هریک به صورت جداگانه اعلام کردند که در نظر دارند بر سرویس‌های مخابراتی اصلی به عنوان پلتفرمی برای سرویس های جدید برای افزایش درآمدهای خود متمرکز شوند.
در مورد وودافون، این اپراتور سرویس‌های یکپارچه از جمله سرویس‌های ثابت و همراه در بازارهای اصلی اروپایی ارائه می‌دهد و در مورد دوکومو، این اپراتور ژاپنی شبکه‌های خود را برای ایجاد امکان توسعه سرویس‌ها در ۸ بازار اصلی گسترش می‌دهد. هر دو اپراتور برای پر کردن شکاف درصورت لزوم اقدام به خرید خواهند کرد.
این اهداف استراتژیک که هیچ یک از آنها جدید نیستند، در واقع نتایجی را بسته به نحوه اجرای آنها از سوی اپراتورها، نتایجی را به همراه خواهد داشت. سرویس‌های مخابراتی اصلی جدید، شبکه‌ها را برای شرکای اپراتورها جهت بکارگیری سرمایه‌های اصلی شبکه گسترش می‌دهد و اقدام برای خرید برای پر کردن شکاف در قابلیت‌ها برای چندین سال است که صورت می‌گیرد.
چه اپراتورها بتوانند در جهت رسیدن به این اهداف خوب عمل کنند و یا خیر ابتدا آنها را پیش از هرچیز دیگر ملزم به تغییر طرز فکر سازمانی می‌کند تا به صورت سازمانی با درک این فرصت‌های جدید منطبق‌تر شوند.
در غیاب این طرز فکر استراتژیک مهم، می‌توان انتظار خبرهای استراتژیک‌تر را در سال جاری میلادی داشت.
قدرت گرفتن سرویس‌های Joyn RCS
MetroPCS اعلام کرد که از ارائه‌دهنده خدمت ارتباطات ابری تلفن همراه، پلتفرم ابری ارتباطات جهانی Jibe Mobile استفاده خواهد کرد تا امکان دعوت از مشترکان غیر MetroPCS از سوی کاربران Joyn برای دانلود یک کلاینت مطابق با Joyn برای دستگاه موبایل و استفاده از سرویس Joyn را فراهم کند.
این حرکت با هدف افزایش مبنای کاربران سرویس‌های Joyn خارج از مبنای مشترکانش است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه MetroPCS یک متصدی Tier 2 در ایالات متحده آمریکا با ۸٫۷ میلیون مشترک به شمار می‌آید.
براساس اعلام این اپراتور پلتفرم Jibe باید امکان ارائه سرویس‌های Joyn را در مناطقی با پوشش جمعیت ۲۸۰ میلیون نفر فراهم کند.
تاکنون وودافون اسپانیا و تلفونیکا اسپانیا اعتبارگذاری کامل را دریافت کرده است؛ شبکه‌های دیگر با اعتبارگذاری موقتی، وودافون آلمان، ووداکام آفریقای جنوبی، اورنج اسپانیا و دویچه تله کام آلمان هستند.
حرکت MetroPCS جدیدترین گواهی است که نشان می‌دهد سرویس‌های Joyn به تدریج اپراتورها در سرتاسر جهان نسبت به آن متعهد می‌شوند.
تقریبا ۱۲ ماه پس از اینکه وودافون اسپانیا به اولین اپراتور تلفن همراه برای عرضه رسمی Joyn تبدیل شد، اس کی تله کام کره جنوبی اخیرا از ۱ میلیون دانلود برای سرویس Joyn.T خود تنها طی ۵۰ روز پس از عرضه آن در دسامبر ۲۰۱۲ خبر داد.
ارقام منتشر شده از سوی اس کی تله کام درکنار فعالیت MetroPCS نشان می‌دهد برای توسعه هدف Joyn، تقویت بیشتری برای Joyn نیاز است.
برای Joyn جهت کاهش نیاز به همکاری اپراتورها با یکدیگر جهت تضمین سرویس با قابلیت همکاری بایکدیگر، از سوی بسیاری از اپراتورها در یک بازار معین راه‌اندازی می‌شود.
در سال ۲۰۱۳، اپراتورها به همکاری با یکدیگر به روش‌هایی که در گذشته شانس موفقیت برای Joyn را دشوار می‌دیدند نیاز خواهند داشت.
تحقیقات GSMA تعداد ۳۰ میلیون کاربر پول موبایل فعال در سال ۲۰۱۲ را نشان می‌دهد
دومین بررسی سالانه صورت گرفته از سوی انجمن GSM در زمینه پذیرش پول موبایل در جهان نشان می‌دهد که تعداد کاربران فعال سرویس‌های پول موبایل در ژوئن ۲۰۱۲ در جهان به ۳۰ میلیون رسیده است که ۲۲۴٫۲ میلیون تراکنش انجام شده میان آنها ۴٫۶ میلیارد دلار ارزش ایجاد کرده است.
در مقایسه مشتریان Paypal به طور میانگین ۱۹۶٫۳ میلیون تراکنش در هر ماه طی سه ماهه سوم ۲۰۱۲ ایجاد کرده‌اند. این ارقام پتانسیل سرویس‌های پرداخت مبتنی بر موبایل را برای قدرت گرفتن بیشتر نشان می‌دهد و GSMA از کنگره جهانی تلفن همراه برای آزمایش NFC جهت سنجش تمایل شرکت‌کنندگان در این کنگره برای استفاده از تلفن همراه به عنوان جایگزینی برای پرداخت به صورت سنتی و سیستم‌های امنیتی استفاده کرده است.
اکثر مشتریان، ۵۶٫۹ میلیون، ثبت‌نام کرده برای این سرویس‌ها از کشورهای زیر صحرای آفریقا هستند و از ۱۶۶ شبکه اپراتور تلفن همراه ۳۷ درصد سرویس‌های خود را راه‌اندازی کرده‌اند. به علاوه حساب‌های پول موبایل نسبت به حساب‌های بانکی در کنیا، ماداگاسکار، تانزانیا و اوگاندا بیشتر است و عامل‌های فروش پول موبایل، ۵۲۰ هزار، بیشتر از شعبه‌های بانکی در ۲۸ کشور آفریقایی است.
همچنین تعداد عامل‌های فروش برابر با تعداد ترمینال‌های فروش وسترن یونیون است. در کنیا، تانزانیا، اوگاندا ارزش تراکنش‌های پول موبایل به ترتیب معادل ۶۰ درصد، ۳۰ درصد و ۲۰ درصد از GDP کل است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.