تلفن همراه

گوشی

March 22, 2013
13:48 جمعه، 2ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54019

در دستان ایستنا: سونی اکسپریا زد

سونی که از حدود یک سال پیش امتیاز شرکت سونی‌اریکسون را به طور کامل خرید، از همان زمان تلاش برای پیشرفت بخش تلفن‌همراه خود را آغاز کرد. این شرکت که رقبای بزرگی چون سامسونگ و اپل را از همان ابتدا پیش‌روی خود می‌دید، این روزها در تلاش است با عرضه گوشی‌هایی منحصر به‌فرد بتواند گوی سبقت را از رقبای قدر برباید.

 
Close window
 

IMG_0004.JPG

این شرکت که پیش‌تر در خانواده گوشی‌های هوشمند متوسط محصولاتی روانه بازار کرده بود، هم‌اکنون از بهترین و پیشرفته‌ترین گوشی هوشمند خود با نام Xperia Z رونمایی کرده است. این گوشی هوشمند که یک محصول تمام‌عیار محسوب می‌شود، همه امکانات مورد نیاز کاربر را در خود جا داده است و اگر بررسی آن را تا انتها به دقت مطالعه کنید درخواهید یافت که ژاپنی‌ها این بار هنر و خلاقیت خود را در Xperia Z به نمایش گذاشته‌اند. سونی نخستین شرکتی است که نمایشگر موبایلی 5 اینچی با کیفیت 1080 پیکسل را در این گوشی ارایه می‌دهد که البته این مسئله تنها نکته متمایز این گوشی هوشمند پیشرفته نیست.
 
آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از اولین رسانه های کشور بود که با همکاری دفتر سونی در ایران توانست پیش از عرضه تجاری این گوشی به بازارهای جهانی به نسخه دموی آن دسترسی پیدا کرده و به مرور امکانات و ویژگی های این گوشی بپردازد که پیش از این و در تاریخ ۷ اسفند ۹۱ نخستین مرور بر این غول سونی را در قالب یک گزارش ویدئویی در ایستنا مشاهده کرده اید.
 
مهم‌ترین مزایا:

IMG_0086.JPG

پشتیبانی از شبکه مخ ابراتی چهار بانده GSM، GPRS، EDGE و پشتیبانی از شبکه 3G مبتنی بر باند HSPA و LTE
نمایشگر لمسی 5 اینچی با قابلیت پخش 16 میلیون رنگ و کیفیت 1080 پیکسل با تراکم 441 پیکسل در هر اینچ مربع. نمایشگر از نوع Bravia Mobile Engine 2
نسخه v4.1.1 Jelly Bean از سیستم‌عامل اندروید با رابط کاربری معمول
پردازنده مرکزی چهارهسته‌ای با توان 5/1 گیگاهرتز برای هر هسته پردازشگر، 2 گیگابایت حافظه RAM، پردازنده گرافیکی از نوع Adreno 320 و تراشه اصلی از نوع Qualcomm Snapdragon S4
دوربین دیجیتالی 13 مگاپیکسلی با قابلیت اتوفوکوس، همراه با فلش LED و سیستم افزودن اطلاعات به تصاویر
قابلیت تصویربرداری با کیفیت 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه و قابلیت HDR، مجهز به سیستم اتوفوکوس و صدای استریو برای ضبط تصاویر
دوربین دوم با کیفیت 2/2 مگاپیکسل با کیفیت تصویربرداری 1080 پیکسل
مجهز به استاندارد IP 57 مبتنی بر مقاوم بودن در مقابل ورود آب و گرد و غبار
قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های بی‌سیم Wi-Fi a/b/g/n، Wi-Fi Direct و DLNA، مجهز به خروجی Wireless TV
16 گیگابایت حافظه داخلی با قابلیت پشیتبانی از کارت حافظه microSD
مجهز به گیرنده ماهواره‌ای GPS همراه با سیستم A-GPS و GLONASS
ورودی microUSB با قابلیت MHL
سیستم ارتباطی Bluetooth v4.0
سیستم پرداخت موبایلی NFC
جک استاندارد 5/3 میلیمتری برای ورودی هدفون
سیستم سرعت‌سنج و حسگرهای مجاورتی
سیستم هوشمند حذف صداهای اضافی محیط با میکروفون مجزا
سطح شیشه‌ای پشت و جلو
 

IMG_0072.JPG

مهم‌ترین معایب:

کنتراست پایین نمایشگر
عدم امکان تعویض باتری توسط کاربر
دوربین دیجیتالی 13 مگاپیکسلی به ندرت در برخی مواقع از دوربین‌های 8 مگاپیکسلی کیفیت بهتر دارد
بلندگوهای بی‌کیفت

گوشی هوشمند Sony Xperia Z همراه با بالاترین استانداردها و بهترین کیفیت محصولات ساخته شده است و همان آرزویی است که بیشتر کاربرها در سر می‌پرورانند. استاندارد IP57 که برای این گوشی لحاظ شده و آن را از دیگر محصولات موجود در بازار متمایز می‌کند، امکان ورود گرد و غبار و آب به سیستم داخلی گوشی را به صفر می‌رساند. گوشی‌های هوشمند پیشرفته و پرقدرتی که این روزها در بازار جهانی یافت می‌شوند فاقد این قابلیت هستند و از این نظر Xperia Z از همه آن‌ها برتری دارد.
 
 
 
گوشی هوشمند Xperia Z همه فناوری‌هایی که کاربران نیاز دارند را در خود جا داده است و به همین خاطر چندان دور از ذهن نبود که هنگام معرفی این محصول در نمایشگاه CES مورد استقبال عمومی قرار بگیرد و عنوان بهترین گوشی هوشمند نمایشگاه را از آن خود کند. هم‌اکنون در حالی که تنها یک هفته از زمان عرضه این گوشی هوشمند در اروپا می‌گذرد، این محصول مورد تحلیل قرار گرفته است.
 
جعبه Xperia Z
گوشی هوشمند Sony Xperia Z با یک جعبه باریک و سفید به دست کاربران می‌رسد که روی جعبه عکس گوشی حک شده است. ددر این جعبه به جز گوشی یک کابل USB و یک جفت هدفون را مشاهده می‌کنیم. متاسفانه شما مجبور هستید از کابل USB برای شارژر هم استفاده کنید. در جعبه‌ای که مورد بررسی قرار گرفته است یک کارت حافظه 2 گیگابایتی microSD نیز موجود بوده است که البته سونی بر اساس منطقه‌ای که این گوشی را برای آن ارسال می‌کند ممکن است کارت حافظه را حذف کند.
 
 
 
 
 
 
 
 

IMG_0088.JPG

Sony Xperia Z از نگاه 360 درجه
از زمانی که شایعات در مورد نمایشگر 5 اینچی Sony Xperia Z منتشر شد، بسیاری از کاربران نگران بودند که در حمل این گوشی مشکل داشته باشند که این نگرانی‌ها تا پیش از دیدن این گوشی از نزدیک ادامه داشت. اما از زمانی که سونی اطلاعات بیشتر در مورد این محصول را منتشر کرد، مشخص شد این شرکت ژاپنی برای طراحی نمایشگر این محصول تمام تلاش خود را کرده است و در حالی که گوشی 146 گرم وزن دارد، حمل آن اصلا دشوار نیست.
این گوشی اندکی از Galaxy S III سامسونگ یا HTC One C بلندتر است که البته گوشی را غیرکاربردی نمی‌کند. در کل باید گفت که برای این گوشی هوشمند مسئله‌ای وجود ندارد که کاربر را نگران کند؛ به‌خصوص زمانی که نمایشگر fullHD آن را از نزدیک مشاهده می‌کنیم.
 
Close window
Close window
 
طراحی و کیفیت بدنه

IMG_0021.JPG

گوشی Xperia Z را به دلیل ظاهر براق و شکل متفاوتش می‌توان تشخیص داد که در شرکت سونی ساخته شده است. البته باید گفت که بخش پشتی گوشی بر خلاف محصولات قبلی سونی حالت قوسی‌شکل ندارد و در عوض ظاهر مدرن‌تر با بخش پشتی کاملا تخت به خود گرفته است. باید اعتراف کرد که این گوشی شکل ظاهری زیبایی دارد و پوشش شیشه‌ای که روی آن نصب شده است به همراه بدنه پلاستیکی آبی‌رنگ زیبایی خاصی به گوشی بخشیده است. این گوشی خواهد بود که از گرفتن آن در دستان خود احساس غرور می‌کنید.
در بدنه این گوشی هوشمند کلیدهای مختلفی قرار گرفته است که کار را با آن راحت می‌کند. این گوشی همچنین از استاندارد IP57 پشتیبانی می‌کند و به همین خاطر می‌توان آن را ضدآب، ضدخش و ضد گردوغبار دانست. با همه این موارد شما از گرفتن گوشی در دستان خود خسته نمی‌شوید. در شکل ظاهری این گوشی هیچ چیز غیرمتعارف و ناخوشایندی به چشم نمی‌خورد.
 
 
کنترل‌ها
گوشی هوشمند Xperia Z استانداردهای کاملی را برای نمایشگر و دیگر بخش‌های خود شامل می‌شود. بخش بلندگوی گوشی در یک طرف چسبیده به دوربین دوم طراحی شده است و حسگرهای مجاورتی در کنار LED واقع شده‌اند.
 
 
 
 
این گوشی هوشمند به‌جای داشتن کلیدهای سخت‌افزاری به سیستم‌های هدایتگر مجازی مجهز شده است که این کلیدها در قسمت پایین گوشی قرار دارند و در پایین آن‌ها هم میکروفون است. 
 
 
اسپیکرهای گوشی در پایین‌ترین نقطه بدنه آن در سمت راست واقع شده‌اند. در سمت راست بدنه گوشی کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و کلید خاموش/روشن واقع شده است که در همین بخش ورودی کارت microSD نیز دیده می‌شود. ورودی سیم‌کارت در زیر یک درب پلاستیکی کوچک در بالای گوشی واقع شده است که البته متاسفانه هیچ کلید سخت‌افزاری ویژه برای دوربین دیجیتالی این گوشی وجود ندارد.
 
 
در قسمت بالای گوشی یک پوشش پلاستیکی دیگر نیز وجوددارد که مخصوص ورود جک استاندارد 5/3 میلیمتری هدفون است. این پوشش‌های پلاستیکی مانع ورود گرد و غبار می‌شوند، اما در عین حال کارایی بخش مورد نظر را نیز پایین میاورند.
 
 
 
در سمت چپ بدنه گوشی ورودی کامل microUSB قرار دارد که در کنار آن ورودی کارت حافظه microSD نیز تعبیه شده است. این دو ورودی نیز که با پوشش پلاستیکی مخصوص پوشیده شده‌اند در کنار یکدیگر قرار دارند.
 
 
 
 
در بخش پایین گوشی هیچ سیستم ورودی یا کلید خاصی مشاهده نمی‌شود.
 
 
زمانی که قاب پشت را باز می‌کنیم، مشاهده می‌شود که سونی برای این گوشی هوشمند باتری 2330 mAh را در نظر گرفته است که این باتری می‌تواند به مدت 14 ساعت در زمان استفاده و به مدت 530 ساعت در زمان آماده‌باش انرژی را در خود ذخیره کند. 
 
 
 
نمایشگر 1080 پیکسلی
برای گوشی Sony Xperia Z نمایشگر لمسی 5 گیگابایتی با کیفیت 1080 پیکسلی در نظر گرفته شده است که تراکم پیکسل‌ها در هر اینچ مربع آن 441 است و به همین خاطر این کیفیت گوشی را از تمام مدل‌های مشابه مجزا می‌کند. پیش از این کمتر پیش آمده بود که یک گوشی هوشمند با چنین کیفیت نمایشگری وارد بازار شود.
 
 
Xperia نخستین تجربه از سیستم‌عامل Jelly Bean
گوشی هوشمند Xperia Z نخستین محصول ساخت شرکت سونی محسوب می‌شود که سیستم‌عامل Android Jelly Bean روی آن نصب شده است. نسخه سیستم‌عامل اندروید برای این گوشی هوشمند 4.1.1 است که سونی قول داده به صورت رایگان می‌توان آن را به نسخه 4.2 ارتقا داد.
 
 
Close window
Close window
Close window
Close window
Close window
Close window
Close window
 
 
سیستم ارسال پیام
سیستم ارسال پیامک‌های متنی و چندرسانه‌ای در این گوشی هوشمند از استانداردهای معمول پشتیبانی می‌کند. در این سیستم امکان گفت‌وگوهای آنلاین بر مبنای سیستم IM فراهم است و آخرین پیام دریافتی در انتهای لیست منتشر می‌شود. در این سیستم امکان مدیریت هر یک از پیام‌ها وجود دارد و ابزاری برای جست‌وجو در آن‌ها ارایه شده است.
 
 
Close window
Close window
Close window
Close window
 
 
 
در بخش پست‌های الکترونیکی یک ابزار ویژه برای ورود مستقیم به سرویس Gmail وجود دارد که امکان دریافت و ارسال چندین پست‌الکترونیکی به صورت همزمان را فراهم می‌کند. این ابزار امکان می‌دهد که در آن واحد چند پست الکترونیکی مبتنی بر سرویس Gmail همزمان باز شوند.
 
 
Close window
Close window
Close window
Close window
Close window
Close window
Close window
 
گالری تصاویر
گوشی هوشمند Sony Xperia Z یک گالری جدید نسبت به گوشی‌های قبلی سونی ارایه می‌کند که Album نام دارد. در این بخش عکس‌ها در بخش‌های مختلف با نام‌گذاری‌های مورد نظر کاربر طبقه‌بندی می‌شوند که می‌توان آن‌ها را بر اساس تاریخ گفتن هر عکس نیز طبقه‌بندی کرد. شما همچنین می‌توانید تمام عکس‌های خود در آلبوم‌های مختلف را به صورت یکجا نمایش دهید. در این گالری سه بخش مجزا با نام‌های Pictures، Map و Online وجود دارد که هر کدام از آن‌ها وظایف خاصی برعهده دارند.
 
Close window
Close window
Close window
Close window
Close window
Close window
 
پنجره اصلی این بخش Pictures نام دارد که وظیفه مدیریت عکس‌ها و تصاویر برعهده ان است. بخش Map شبیه به گالری سیستم‌عامل iOS طراحی شه است که امکان درج اطلاعات جغرافیایی بر مبنای عکس‌های گرفته شده را فراهم می‌کند. بخش Online نیز سرویس‌های اینترنتی برای به‌اشتراک گذاشتن تصاویر را فراهم می‌آورد.
 

IMG_0058.JPG

دوربین دیجیتالی 13 مگاپیکسلی
گوشی هوشمند Sony Xperia Z همراه با دوربین دیجیتالی 13 مگاپیکسلی به دست کاربران می‌رسد که می‌تواند عکس‌هایی با کیفیت 4128 در 3096 پیکسل را تولید کند. در بخش تنظیمات دوربین اگر از گزینه پیش‌فرض عکاسی خودکار Superior استفاده کنید عکس‌های نهایی با لنز 12 مگاپیکسلی و با کیفیت 3920 در 2940 پیکسل تهیه می‌شوند.
تفاوت میان حالت خودکار Superior و عکاسی معمولی این است که در بخش دیگر اگر دوربین را بر اساس شرایط محیطی تنظیم کنید، کیفیت نهایی بالاتر می‌رود. حالت Superior فقط یک عکس پایه و معمولی را به دست شما خواهد رساند.
 
Close window
Close window
Close window
Close window
Close window
Close window
Close window
Close window
 
برای این دوربین دیجیتالی تمام قابلیت‌های مورد نظر از جمله شناسایی فضا، تشخیص لبخند، سیستم درج اطلاعات جغرافیایی برمبنای عکس‌های گرفته شده، سیستم‌های لمسی و حالت HDR در نظر گرفته شده است. این دوربین همچنین قابلیت ویژه‌ای برای عکاسی در خانه و فضاهای بسته دارد و همچنین به شما امکان می‌دهد یک کلید میانبر برای ورود راحت به دوربین در اختیار داشته باشید.
 
 
DSC_0009.jpg
DSC_0011.jpg
 
کلام پایانی

IMG_0080.JPG

افرادی که علاقمند به گوشی‌های هوشمند سونی هستند می‌تواند شاهکار این شرکت را با خرید Sony Xperia Z در اختیار بگیرند. از سال قبل که سونی در بخش تولید تلفن‌همراه از شرکت اریکسون جدا شد، اقدامات ارزنده‌ای در این زمینه انجام داد که بهترین آن‌ها را می‌توان تولید این گوشی هوشمند دانست. 
گوشی Xperia Z به کاربران این امکان را می‌دهد تا هرآنچه که از یک گوشی هوشمند توقع دارند را به صورت یکجا در اختیار داشته باشند. این گوشی که نخستین بار در نمایشگاه CES 2013 توانست توجه هرکاربری را به خود جلب کند، هم‌اکنون به یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های موجود در بازار تبدیل شده است و رقابت تنگاتنگ با محصولات مشابه دارد.
 
البته کارشناسان می‌گویند که بزرگترین آزمایش روی Xperia Z هنوز باقی مانده است و تا کاربران این محصول را در دست نگیرند، مشکلات آن به طور کامل مشخص نخواهد شد. این گوشی هوشمند نمایشگر 5 اینچی FullHD دارد که کیفیت آن واقعا قابل قبول است. از دیگر قابلیت‌های بارز و منحصر به‌فرد این محصول می‌توان به دوربین دیجیتالی 13 مگاپیکسلی آن اشاره کرد که کمتر در محصولات مشابه دیده شده است. شرکت سونی این روزها سهم گسترده‌ای از بازار جهانی تلفن‌همراه را در اختیار ندارد، اما پیش‌بینی می‌شود که این گوشی هوشمند بتواند محبوبیت از دست رفته سونی در این بازار را بازگرداند.
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.