اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 8, 2013
17:37 دوشنبه، 19ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54287

مخابرات بدنبال افزایش دوباره تعرفه های تلفن ثابت است!

 

سال ۹۱ مجوز شورای رقابت به مخابرات برای افزایش ۱۲ درصدی تعرفه‌ تلفن ثابت منقضی شد؛ با توجه به این موضوع امسال اگر قرار بر تغییر تعرفه‌ باشد حتماً از مسیر شورای رقابت انجام می‌شود که احتمالاً قبوض ۸ درصد گران‌ خواهد شد.
 
در آغازین روزهای سال 92 نگاهی اقتصادی به وضعیت تعرفه‌ها در حوزه ICT کشور و تغییرات احتمالی آنها در سال پیش‌رو انداخته‌ایم. در دومین بخش از این گزارش، وضعیت فعلی و تغییرات احتمالی تعرفه‌های تلفن ثابت را مورد بررسی قرار داده‌ایم.
 
قرار بود در سال 84 و از شروع برنامه چهارم توسعه، هر سال 10 درصد به تعرفه‌های تلفن ‌ثابت افزوده شود.
 
در سال 1383 ساختار دولتی در برابر افزایش تعرفه‌ها مقاومت کرد و برای افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت مجوز نداد.
 
پس از پایان برنامه پنج ساله چهارم نیز درخواست مخابرات برای افزایش تعرفه‌ها مورد تصویب کمیسیون تنظیم مقررات قرار نگرفت. به این ترتیب تعرفه‌های تلفن ثابت از سال 83 تا سال 90 بدون تغییر ماند.
 
پس از تشکیل شورای رقابت مخابرات این بار درخواست افزایش تعرفه‌های خود را به این شورا ارائه کرد.
 
در سال 90 شورای رقابت مجوزی به مخابرات داد که تعرفه‌های تلفن ثابت را تا سقف 12 درصد افزایش دهد. به این ترتیب هر پالس مکالمه تلفن ثابت از 44.7 ریال به 51 ریال رسید. اگرچه مخابرات این مصوبه را به محض دریافت اجرا نکرد.
 
در مصوبه سال 90، شورای رقابت ضمن ارائه مجوز افزایش تا سقف 12 درصدی، اعلام کرد: اپراتورها می‌توانند با فرمول خاص (که عمده آن تورم جامعه است) افزایش تعرفه داشته باشند.
 
زمان اجرای این مصوبه نیز از دی‌ماه 90 تا پایان اسفند 91 تعیین شد. به این معنی که با پایان اسفند 91، شرکت مخابرات مجاز می‌شود تا بار دیگر برای تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت درخواست دهد.
 
همچنین از اول خرداد سال 91 با اجرای هم‌کدی در دو استان تهران و البرز تعرفه هر پالس تلفن ثابت از 44.7 ریال در هر پالس به 51.03 ریال تغییر کرد.
 
پس از آن نیز بار دیگر نیز با درخواست مخابرات مبنی بر ضرر ناشی از اجرای هم‌کدی، کمیسیون تنظیم مقررات طول هر پالس مکالمه را کاهش داد.
 
*تعرفه‌های فعلی تلفن ثابت
 
در حال حاضر تعرفه‌های تلفن ثاتب شرکت مخابرات به شرح زیر است:
 
هر پالس مکالمه در استان‌های حذف کد شده 58.71 ریال و در استان‌هایی که کد حذف نشده 51.03 ریال است.
 
تعرفه یک دقیقه مکالمه از ثابت به همراه اول شهری 510.3ریال و بین‌شهری 867.5 ریال است.
 
هزینه هر دقیقه مکالمه از ثابت به ایرانسل نیز 625 ریال است.
 
تعرفه هر دقیقه مکالمه بین‌شهری تا 100 کیلومتر 153 ریال، 100 تا 400 کیلومتر 306 ریال، 400 تا 700 کیلومتر612 ریال و بیش از 700 کیلومتر 816 ریال است.
 
معاون شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: برای دریافت تعرفه‌های جدید تلفن ثابت با شورای رقابت وارد مذاکره شده‌ایم و هم‌اکنون منتظر هستیم که شورای رقابت نظرش را اعلام کند که با توجه به اتفاقاتی که طی ماه‌های اخیر در حوزه قیمت‌ها ایجاد شده پیشنهاد ما منطقی است و شورای رقابت احتمالاً با آن مخالفت نخواهد کرد.
 
داوود زارعیان در خصوص تعرفه جدید پیشنهادی شرکت مخابرات گفت: میانگین قبض‌های تلفن ثابت در ایران شش هزار تومان است که احتمالا قبض شش هزار تومانی، 500 تومان افزایش می‌یابد.
 
به گزارش فارس، این رقم معادل افزایش 8 درصدی قبوض است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.