تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری

فناوری اطلاعات

April 19, 2013
13:15 جمعه، 30ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54501

پنج نکته‌ای که باید درباره عینک جادویی بدانید

 

با نزدیک‌تر شدن به زمان عرضه رسمی عینک گوگل این شرکت حالا رفته‌رفته اطلاعات و جزئیات بیشتری را درباره این محصول منحصربه‌فرد و انقلابی خود ارائه کرده است.
 
 
ویژگی‌ها و کارآیی‌های اصلی این عینک برای بسیاری از متخصصان و کاربران پی‌گیر دنیای آی‌تی شناخته شده است: عینک می‌تواند عکس و ویدئو بگیرد٬ ایمیل بفرستد٬ وب‌گردی کند و صفحات وب را در برابر چشم کاربر نمایش دهد٬ به سرویس‌های گوگل متصل شود٬ امکان انجام مکالمات تصویری را فراهم کند و مسیرها را از روی نقشه گوگل ردیابی کند و در اختیار کاربر قرار دهد.
 
این امکانات شناخته شده هستند اما اپلیکیشن‌هایی که برنامه‌نویسان به ‌صورت اختصاصی برای این عینک طراحی خواهند کرد٬ می‌تواند گستره وسیع‌تری از امکانات را برای کاربران این عینک فراهم کند. قرار است نخستین عینک‌ها برای آزمایش در ماه می در اختیار گروهی از کاربرانی قرار گیرد که در یک رقابت توییتری انتخاب شده‌اند.
 
به گزارش دویچه وله، به تازگی جزئیات بیشتری را در قالب "راهنمایی برای برنامه‌نویسان" درباره این عینک‌ها منتشر شده تا آنها بتوانند توسعه اپلیکیشن‌ها را با بهره‌گیری از آن آغاز کنند. در این جزئیات به برخی از سوال‌های رایج درباره این عینک پاسخ داده شده که در ادامه پنج مورد از آنها را که مجله تایم انتخاب کرده٬ می‌خوانید.
 
1- مختصات تکنولوژیک عینک
 
باطن عینک مذکور و قابلیت‌های آن چیزی در حد یک اسمارت‌فون معمولی است. هنوز مشخص نیست که این عینک‌ها از چه پردازشگرهایی استفاده خواهند کرد٬ اما یک دوربین پنج مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری و ۱۶ گیگابایت حافظه خواهند داشت که از این میزان ۱۲ گیگابایت آن عملا قابل استفاده خواهد بود.
 
گفته شده شارژ باتری آن در حدی است که می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای کاربر در یک روز کامل باشد٬ اما اگر زیاد فیلم‌برداری کنید یا مشغول ویدئو چت شوید٬ باتری آن زودتر خالی خواهد شد. صفحه نمایش آن معادل یک صفحه نمایش 25 اینچی اچ‌دی است که از فاصله 2.5 متری به آن نگاه می‌کنید.
 
شاید جالب‌ترین سخت‌افزار به ‌کار رفته در این عینک مبدلی است که با لرزاندن استخوان‌های نزدیک به گوش صداهای مختلف تولید می‌کند تا از این طریق با کاربر در تعامل باشد و او را از آنچه در اطرافش می‌گذرد باخبر کند.
 
2- از عینک مسوولانه استفاده کنید و نگران حریم خصوصی نباشید
 
هنوز عینک مذکور عرضه نشده اما نگرانی‌های بسیاری نسبت به پی‌آمدهای آن در نقض حریم خصوصی کاربران و شهروندان ابراز شده و حتی برخی مکان‌ها از جمله چند کلوب پیشاپیش اعلام کرده‌اند که اگر عینک گوگل را به چشم داشته باشید٬ از ورودتان جلوگیری خواهند کرد.
 
کمپانی گوگل از کاربرانش خواسته که مسوولانه از این ابزار جدید استفاده کنند و مثلا وقتی در مطب دکتر هستند بدانند که کسانی که در اطراف‌شان هستند شاید نخواهند خواسته یا ناخواسته در تصاویر ثبت شوند. گوگل در راهنمایی که منتشر کرده تاکید کرده که کاربران باید نسبت به محیط پیرامون خود محتاط٬ هوشیار و مسوول باشند.
 
3- وقتی عینک گوگل را بر چشم دارید رانندگی نکنید
 
سازنده با اشاره به اینکه استفاده از تجهیزات موبایل در هنگام رانندگی در بسیاری از ایالات آمریکا ممنوع است٬ از کاربران خواسته در هنگام استفاده از عینک هم تابع قوانین باشند و ترجیحا وقتی مشغول رانندگی‌اند٬ همه تمرکز خود را به ماشین و جاده اختصاص دهند و از بهره‌گیری از امکانات عینک بپرهیزند.
 
4- عینک تبلیغات آنلاین را در برابر چشمان‌تان نمی‌آورد
 
سازنده عینک به شدت درصدد است برنامه‌نویسان را به طراحی اپلیکیشن‌های ویژه عینک ترغیب کند٬ اما از سوی دیگر طراحان اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند درآمدی از این طریق کسب کنند چون امکان نمایش تبلیغات روی اپلیکیشن‌های عینک وجود ندارد. قرار است همه اپلیکیشن‌های عینک هم رایگان باشند. اما اعلام شده که ممکن است این سیاست در آینده تغییر کند.
 
5- اپلیکیشن‌های جذاب عینک در راه‌اند
 
اگرچه هنوز طراحان اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند هزینه‌ای از کاربران عینک گوگل دریافت کنند٬ بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند سرمایه‌های هنگفتی را به این اکوسیستم جدید اختصاص دهند.
 
برخی از کمپانی‌های تولیدکننده بازی‌های کامپیوتری می‌خواهند با دست پر وارد این میدان شوند؛ برخی می‌خواهند با آن دنیای پزشکی را متحول کنند و برخی می‌خواهند برای کاربران معلول امکان تسهیل ارسال ایمیل و پیام را فراهم کنند. باید منتظر نسل جدیدی از نوآوری‌های تکنولوژیک بود.
 
گوگل اعلام کرده که تا پایان سال ۲۰۱۳ عینک‌های خود را روانه بازار خواهد کرد. هنوز قیمت مشخصی برای آن اعلام نشده اما پیش‌بینی می‌شود که قیمت نهایی آن چیزی در حدود ۱۵۰۰ دلار باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.