اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

April 23, 2013
8:27 سه شنبه، 3ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54580

هارد نخرید، روی اینترنت ذخیره کنید

برفراز ابرها

تصور کنید گوشی‌تان را عوض کرده‌اید و حالا باید لیست بلندبالای شماره تلفن‌هایتان را به گوشی جدید منتقل کنید؛ یعنی سخت‌ترین کار ممکن یا مثلا ویندوز کامپیوترتان را عوض کرده و دیگر به آدرس‌های مهم و خاصی که قبلا در مرورگرتان ذخیره کرده‌اید دسترسی ندارید یا می‌خواهید اطلاعات، عکس، فیلم و… را که حجم بالایی هم دارد با دوستانتان به اشتراک بگذارید. در این شرایط چه تصمیمی می‌گیرید؟ اکثر ما برای انجام این امور، اگر چندان وارد نباشیم از راه‌های سنتی مانند وارد کردن دوباره شماره تلفن‌ها به گوشی، ذخیره دوباره تک تک آدرس‌های اینترنتی، استفاده از اینترنت یا حافظه فلش برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنیم، راه‌هایی که شاید وقت‌گیر و گاهی اوقات هم خسته‌کننده باشند. 
اما باید بگوییم راه‌های ساده‌تر و سریع‌تری هم وجود دارد مثلا استفاده از سیستم رایانش ابری یاcloud computing.
سرویسی که استفاده از آن در بین اکثر کاربران دنیا روز به روز در حال افزایش است و همین استقبال نیز باعث شده رقابت بالایی بین شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند گوگل، مایکروسافت، آمازون، اپل و… برای ارائه سرویس‌های متنوع ابری به وجود بیاید. اما در ایران شاید استفاده از سیستم پردازش ابری چندان فراگیر نشده و هنوز کاربران به دلایلی همچون عدم آگاهی کافی و آشنا نبودن با مبانیCloud Driveها، ترس از سرقت اطلاعات و حملات سایبری در فضای مجازی و مهم‌تر از همه سرعت پایین اینترنت در کشور چندان تمایلی به استفاده از این سرویس‌ها ندارند. در این گزارش سعی می‌کنیم با معرفی چندین سرویس‌ ابری محبوب و مزایای آنها به شما در استفاده و انتخاب یک سرویس ابری مناسب کمک کنیم.

 
چرا سرویس ابری؟
Drop box،Google drive، Microsoft SkyDrive، iCloud، box از جمله مشهورترین سرویس‌های ابری هستند که کاربران زیادی از سراسر دنیا از آنها استفاده می‌کنند. هر یک از این سرویس‌های ابری، در ابتدا فضای محدود و رایگانی در اختیار شما قرار می دهند که می‌توانید این فضا را در صورت نیاز با پرداخت یک هزینه مشخص افزایش دهید.
شاید اولین سوالی که برایتان پیش بیاید این باشد که اصلا چرا باید از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری استفاده کنید؟ سیستم‌های ابری در واقع یک نوع حافظه روی سرورهای اینترنتی هستند که شما به کمک آن می‌توانید اطلاعات چندین دستگاه دیجیتالی خود مانند کامپیوترشخصی، لپ‌تاپ، موبایل، تبلت و… را به طور همزمان روی آن قرار داده و این اطلاعات را بین دستگاه‌های مختلف خود یا دیگران جابه‌جا، اشتراک یا ویرایش کنید. در واقع اساس و هدف ذخیره داده‌های شما روی سرویس‌های ابری، این است که شما از همه جا و از هر دستگاهی تنها با نام کاربری خود، به داده‌های ذخیره شده‌ در مکانی امن دسترسی داشته باشید.
Drop box،Google drive، Microsoft SkyDrive، iCloud، box از جمله مشهورترین سرویس‌های ابری هستند که کاربران زیادی از سراسر دنیا از آنها استفاده می‌کنند. هر یک از این سرویس‌های ابری، در ابتدا فضای محدود و رایگانی در اختیار شما قرار می دهند که می‌توانید این فضا را در صورت نیاز با پرداخت یک هزینه مشخص افزایش دهید.
 
 
کدام را انتخاب کنید!
حالا اینکه از بین این چهار سرویس محبوب کدام را باید انتخاب کنید دقیقا این انتخاب بستگی به حجم اطلاعاتتان و اینکه از چه سیستم‌عامل و دستگاهی استفاده می‌کنید، دارد. شاید Dropbox در ابتدا به دلیل فضای رایگان کم و قیمت نسبتا بالایش برای خرید فضای بیشتر، کمی شما را به سمت سرویس‌های دیگر کشانده اما بهتر است بدانید این سرویس به دلیل قدرت و سرعت بالای سینکش با دستگاه‌های مختلف و سیستم‌عامل‌های مختلف می‌تواند بهترین انتخاب برای افرادی باشد که از محصولات مختلف استفاده می‌کنند. اگر بیشتر با ویندوز و سرویس‌های مختلف این محصول سر و کار دارید طبیعتا SkyDrive بهترین گزینه برای ذخیرسازی آنلاین فایل‌های شما خواهد بود. اما افرادی هم که از محصولات شرکت اپل استفاده می‌کنند بهتر است از سرویس ابری همین شرکت استفاده کنند؛ چرا که اپل سیستم‌عامل‌های مک و iOS را به خوبی با iCloud ترکیب کرده است. اما در پایان Google drive نیز برای کاربرانی که یک حساب در جی‌میل دارند با دردسر کمتری همراه است. همچنین این سرویس یک سرویس سریع و با کیفیت تحت وب است که ویرایش و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها را برایتان بسیار ساده می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.