بانکداری و پرداخت الکترونیک

رگولاتوری

May 1, 2013
0:18 چهارشنبه، 11ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54753

اظهارات مدیرکل IT بانک مرکزی در خصوص الکترونیکی شدن چک ها، سامانه سپاس و برداشت خودکار

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: الکترونیکی کردن چک در دستور کار بانک مرکزی است بنابراین درتلاشیم این کار را تا پایان سال انجام دهیم.

 
ناصر حکیمی با اشاره به ارائه گزارش بانک مرکزی در جلسه دیروز ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که در بانک مرکزی به ریاست معاون اول رییس جمهوری و اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و دکتر بهمنی برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه بانک مرکزی در چهار حوزه گزارش خود را ارائه داد که این چهار حوزه نظام مالی کشور مستعد بروز فساد اقتصادی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی با بیان این‌که در این زمینه اقداماتی را بانک مرکزی انجام داده به این محورها اشاره کرد و گفت:‌عدم شفافیت به ویژه در مراودات مالی، نظارت و تقویت آن، بازار غیر متشکل پولی و اهمیت آن در حوزه مفاسد اقتصادی که ساماندهی این بازار یکی از چالش‌های مهم بانک مرکزی است و بحث بعدی ناکارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی به ویژه سیستم‌های اطلاعاتی بین دستگاهی است.
 
حکیمی با بیان این‌که اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده مبتنی بر ایجاد زیرساختی است که به لحاظ مقرراتی، سامانه‌ها و سیستم‌هایی که باید این مقررات پشتیبانی کنند تنظیم شده گفت: در حوزه شفافیت 13 دستورالعمل در رابطه با پولشویی در ماه‌های اخیر تصویب شده که بحث سهامداری بانک‌ها و شناسایی اشخاص مرتبط و شناسایی نقاطی که با مقررات در تناقض بوده از جمله فعالیت‌هایی که انجام شده است.
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان این‌که در بحث نظارت اقدامات مهمی انجام شده و به لحاظ میدانی این نظارت را تقویت کردیم، گفت: در کنار این موضوع برخی از نارسایی های مقرراتی که ممکن بود وجود داشته باشد با بازنگری و روزآوری مقررات در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و اصلاحاتی دراین خصوص انجام و ابلاغ شده است.
 
وی افزود: متاسفانه در حوزه بازار غیر متشکل پولی رشد قارچ گونه‌ای داشتیم که یکی از مظاهر فساد گونه‌ای است که در این بازار موسساتی فعالیت می کنند که سرمایه‌ای نداشته و با پول مردم فعالیت می کنند و با این کار در جهت تخریب اقتصاد گام برمی دارند که بانک مرکزی با همکاری نهادها‌ و دستگاه‌های مرتبط اقداماتی درجهت ساماندهی آن ها انجام داده است.
 
حکیمی با بیان این‌که ناکارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی بحث دیگری بود که تمامی این دستورالعمل‌ها باید توسط اطلاعات به روز بررسی شود، گفت: حجم مبادلات و میزان تراکنش‌های بالا که از توان نیروی انسانی خارج است نیاز به رویکردی سیستمی داشت که راهبرد بانک مرکزی این بود که علاوه بر نظارت میدانی نظارت داده محور براساس سامانه‌های اطلاعاتی که بانک‌ها تولید می‌کنند نیز در دستور کار بانک مرکزی قرار بگیرد که خوشبختانه به تدریج این سامانه‌های اطلاعاتی فعال می‌شوند.
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان این‌که سامانه‌هایی مربوط به صندوق‌های قرض‌الحسنه تحت عنوان شفق راه اندازی شده و سامانه نظارت ارزی مربوط به صرافی‌ها نیز در سال گذشته راه اندازی شد که امسال هم توسعه می‌یابد که مبادلاتی که درخصوص ارز انجام می‌شود به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
وی همچنین از طرح سامانه نظارت الکترونیکی بانک‌ها که یکی دیگر از برنامه‌های مهم در سال جاری است اشاره کرد و گفت: به واسطه این سامانه براساس داده‌های تراکنشی بانک‌ها می‌توانیم وضعیت بانک‌ها را به سرعت استخراج کنیم که طرح بزرگی است و امیدواریم اقدامات مورد نیاز را دراین زمینه انجام دهیم تا پایان سال و یا اوایل سال آینده آن را عملیاتی کنیم.
 
حکیمی همچنین از ارائه ریزتراکنش‌ها به پذیرندگان در شاپرک خبر داد و گفت: در حوزه سامانه‌های بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت طرح‌های مهمی را در دست داریم و آن‌ها را عملیاتی می کنیم.
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اشاره به سامانه مدیریت اسناد بانکی که مصوب شورای پول واعتبار هم شده گفت: بخش مهمی از تراکنش‌های ما از طریق الکترونیکی انجام می‌شود ولی چک هنوز ابزار کاغذی مطلوب است که قابل حذف نیست که الکترونیکی کردن چک در دستور کار ما قرار دارد.
 
وی گفت:‌ همچنین در رابطه با چک‌های جعلی ساختاری را ایجاد خواهیم کرد که بعد از درخواست مشتری برای دسته چک و بررسی درخواست او و احراز این موضوع که مشتری مشکل خاصی ندارد دستور صدور دسته چک برای او صادر شده و دسته چک در شعبه به شخص متقاضی به آدرس او ارسال شود که ما نیز مطمئن شویم کسی دسته چک دارد آدرس مشخصی نیز دارد که درتلاشیم این کار را تا پایان سال انجام دهیم و از اوایل سال آینده تحویل صدور چک در بانک‌ها آغاز شود.
 
حکیمی همچنین در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که یکی از مشکلاتی که ما داریم بحث متفاوت بودن چک ها در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف توسط بانک‌ها است گفت: با همکاری موسسه استاندارد اقدامی را در دست داریم که صدور چک براساس استاندارد مشخص و واحدی باشد و از شاخصه‌های امنیتی در رابطه با نوع کاغذ چک نیز انجام شود.
 
برداشت بیش از 200 هزار تومان از کارت در هر روز
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان این‌که ساماندهی پرداخت‌های ریز تحت عنوان کیف پول الکترونیکی در دستور کار است گفت: بعد از فراهم شدن زیرساخت‌های آن این طرح اجرایی می‌شود که سامانه پرداخت الکترونیکی سیار (سپاس) هم کیف پول در تلفن همراه و یا کیف پول در قالب کارت‌های هوشمند است.
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان این‌که یکی از پروژه‌هایی که برای بانک مرکزی بسیار مهم بوده و امیدواریم امسال به مرحله اجرایی برسد بحث سامانه برداشت خودکار است گفت: موضوع مهم در مورد این سامانه آن است که مجوز برداشت خودکار حتما باید توسط دارنده حساب باشد و تا زمانی که صاحب حساب مجوز این برداشت را ندهد این کار صورت نمی‌گیرد ونکته مهم دیگر آن است که سقف مبالغ نیز توسط خود صاحب حساب مشخص می‌شود و هر زمانی که فرد بخواهد این برداشت خودکار را باطل کند می تواند از قبل اعلام کرده و اقدام به این کار کند که این خدمت بسیار محبوب بوده ومردم از آن استقبال کرده‌اند.
 
وی در پاسخ به این سوال که در انتقال وجه سه جانبه بانک‌ها نام برخی از بانک‌ها وجود ندارد، گفت: بانک‌های تجارت، پارسیان و ملت در این لیست وجود ندارند که بانک ملت اعلام آمادگی کرده تا 15 روز آینده می تواند این خدمت را ارائه دهد و در مورد بانک‌های تجارت و پارسیان مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم تلاش بیشتری برای فعال سازی این خدمت انجام دهند.
 
حکیمی همچنین در مورد برداشت بیش از 200 هزار تومان از کارت در هر روز گفت: در حال حاضر هر فردی روزانه می‌تواند تا سقف 200 هزار تومان از کارت خود و از طریق خودپردازها به صورت نقدی برداشت کند. ولی برای برداشت بیش از این میزان مشکلاتی وجود دارد. با توجه به محدودیتی که در مورد ایران چک‌ها داریم و موضوع ادامه داشتن انتشار آن و یا عدم انتشار و از طرفی با توجه به این نکته که اگر ایران چک از این دور خارج شود به شدت درمورد توزیع پول از طریق خودپرداز دچار مشکل می‌شویم و با محدودیت‌هایی مواجه می‌شویم ودر نهایت به این جمع بندی رسیدیم که خدمت و یا سرویسی ندهیم تا این‌که بعدا به دلیل بروز مشکلاتی با محدودیت مواجه شویم و آن سرویس را محدود کنیم.
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در مورد تغییر کارمزد خدمات بانکی گفت: این کارمزدها ثابت مانده و بخش عمده‌ای از هزینه این کار را خود بانک‌ها می دهند اما در سال‌های اخیر در خصوص نگهداری تجهیزات و ابزارها با هزینه‌های بیشتری روبرو شدیم که پیشنهاداتی برای افزایش این کارمزد مطرح شده ولی تا به حال این موضوع ثابت مانده و در واقع فعالیتی است که به قطعیت نرسیده است.
 
وی همچنین درباره هزینه تراکنش‌های ناموفق به مردم گفت: زمانی که تراکنش ناموفقی صورت می‌گیرد و به دلایلی پولی از حساب شخص در زمان مغایرت علیرغم عدم خرید کسر می‌شود ما خود را موظف به جبران خسارت کردیم که با توجه به مدت زمان و مبلغی که پول در حساب مانده به فرد خسارت پرداخت شود.
 
پرونده بانکهای متخلف در دست بررسی و صدور رای است
حکیمی با اشاره پرونده بانک‌های متخلف در بخش ارزی گفت: پرونده بانک‌های متخلف در بخش ارزی در هیات انتظامی بانک‌ها در حال بررسی و صدور رای است که این گزارش محرمانه بوده و چنانچه مراجع ذیربط تشخیص دهند، اسامی و میزان تخلف ارزی بانک‌ها در اختیار رسانه ها قرار می‌گیرد.
 
وی با تاکید بر اینکه گزارش مذکور محرمانه بوده و در اختیار مراجع ذیربط قرار گرفته گفت: در صورت تشخیص آن‌ها اقدام خواهد شد.
 
وی از فعال شدن سامانه های اطلاعاتی و و عملیات بانکها خبر داد و گفت: از تاریخ 27 فروردین ماه سال جاری پورتال ارزی در کلیه گمرکات کشور فعال شد، بر این اساس چرخه ثبت سفارش، گشایش اعتبار اسنادی و ترخیص کالا در این پورتال قابل مشاهده و به جای اسناد کاغذی تمام این فعالیت ها از طریق این سامانه قابل رصد کردن و انجام است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.