اپراتورها

تلفن همراه

May 17, 2013
8:58 جمعه، 27ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55031

سرویس پیام رسان OTT; تهدیدی برای درآمدزایی اپراتورها از پیامک

 

بر اساس پیش‌بینی موسسه اینفورما، میزان ترافیک ارسال پیام OTT تا پایان سال 2013، در حدود دو برابر بیشتر از ترافیک پیام‌های متنی یا همان SMS خواهد شد.
 
به گزارش ایسنا، رکورد ارسال روزانه پیامک قبلا توسط ارسال پیام‌های OTT (سامانه‌های ارسال پیامک) شکسته شده است، چنانکه میانگین ارسال روزانه پیام‌های OTT در سال 2012 در حدود 19.1میلیارد بوده و این میزان برای پیام‌های متنی در حدود 17.6 میلیارد بوده است.
 
حال پیش‌بینی می‌شود که میزان ترافیک پیام OTT در مقایسه با ترافیک پیامک تا پایان سال 2013، به دو برابر افزایش یابد و به ترتیب، به 41 میلیارد و 19.5میلیارد برسد. البته اگرچه تعداد کاربران پیام‌های متنی بیشتر از کاربران پیام OTT است (3.5میلیارد نفر در مقایسه با 587میلیون نفر)، اما نکته قابل توجه این است که هر کاربر پیام OTT به طور میانگین در هر روز 32.6 پیام ارسال می‌کند، در حالیکه این تعداد برای کاربران پیامک فقط پنج پیام در هر روز است.
 
این در حالی است که فقط پنج سال از پیدایش برنامه ارسال پیام OTT توسط شرکت BlackBerry در سال 2007 می‌گذرد، در حالیکه پیامک یک سرویس 20 ساله است.
 
اگرچه پیامک و پیام OTT دو سرویس متفاوت هستند و کاربران و کاربردهایی متفاوت دارند، اما استقبال کاربران موبایل از این سرویس تاثیر بسزایی بر ترافیک سرویس پیام کوتاه و درآمدزایی اپراتورها در برخی کشورها همچون اسپانیا، هلند و کره‌جنوبی داشته است. برای مثال، درآمد اپراتورهای موبایل در اسپانیا از سرویس پیام کوتاه از 1.1میلیارد یورو (1.4میلیارد دلار) در سال 2007 به 758.5میلیون یورو در سال 2011 کاهش یافت.
 
می‌توان یکی از عوامل کاهش میزان دریافت و ارسال پیام کوتاه را امکانات ارسال پیام به صورت اینترنتی در گوشی‌های هوشمند با استفاده نرم‌افزارهای نظیر مسنجرها و امکانات و نرم‌افزارهای دیگر مانند Whatsapp و نرم‌افزارهای اپل دانست.
 
البته بعید به نظر می‌رسد که سرویس پیام کوتاه در آینده نزدیک، کنار گذاشته شود و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2016 همچنان میزان ترافیک و درآمدزایی از آن افزایش یابد و دو دلیل نیز برای این ادعا وجود دارد:
 
• استقبال و استفاده از برنامه ارسال پیام OTT هنوز تا همگانی شدن فاصله زیادی دارد.
 
• کاربران برنامه ارسال پیام OTT هنوز برای برقراری ارتباط با کاربرانی که مجهز به برنامه OTT نیستند، از سرویس پیام کوتاه استفاده می‌کنند.
 
همکاری با بازیگران OTT، راه نجات اپراتورها
 
به پیش‌بینی موسسه Ovum نیز سال 2013، آخرین سالی است که در آمد حاصل از سرویس پیام کوتاه، بخش اعظم درآمدهای خدمات غیر صوتی اپراتورها را به خود اختصاص می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2015 درآمد سرویس پیام کوتاه ثابت باقی بماند.
 
بنابراین در این شرایط، یکی از گزینه‌های مناسب پیش روی اپراتورها، همکاری با بازیگران بزرگ OTT (همچون WhatsApp) به جای نادیده گرفتن آنها است.
 
بر اساس اطلاعات گروه علمی – تحلیلی طیف راه دیگر نیز تولید برنامه‌های ارسال پیام توسط خود اپراتورها است، همانند برنامه Tu Me شرکت تلفونیکا که در سال 2012 راه‌اندازی شد و به صورت رایگان به مشترکان تلفونیکا و حتی مشترکان تلفن همراه سایر شبکه‌ها و خارج از بازارهای تلفونیکا ارایه می‌شود؛ البته به نظر می‌رسد در حال حاضر، هیچ مدل تجاری خاصی برای عرضه آن وجود ندارد و فقط از آن در جهت توسعه طرح خدمات همراه و احتمالاً به عنوان یک کانال تبلیغاتی استفاده می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.