اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 17, 2013
23:36 جمعه، 27ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55045

در کنفرانس I/O ۲۰۱۳ گوگل چه گذشت؟

 

وبلاگینا نوشت: شب گذشته، گوگل مانند همیشه در بزرگ‌ترین رویداد سالانه خود سرویس‌ها و خدمات جدیدی را به مشتاقان این شرکت معرفی و عرضه کرد. این کنفرانس طولانی که در انتها با حضور غافلگیر کننده لری پیج نیز همراه بود، حاوی مطالب و حاشیه‌های بسیار زیادی بود که در اینجا آن‌ها را مرور می‌کنیم.
 
۹۰۰ میلیون فعال‌سازی اندروید در سال ۲۰۱۳
 
این کنفرانس با ارائه آمارهایی درباره اکوسیستم اندروید شروع شد. گوگل اعلام کرد که امیدوار است تعداد دستگاه‌های فعال شده اندرویدی در سال ۲۰۱۳ به ۹۰۰ میلیون برسد. این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۱۱ از ۱۰۰ میلیون دستگاه به ۴۰۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۲ پیشرفت داشته است.
 
آمارهای اندرویدی به همین جا ختم نشد. ثبت رکورد ۴۸ میلیارد دانلود از فروشگاه گوگل پلی که ۲.۸ میلیارد از آن تنها مربوط به دو ماه اخیر میلادی است، بخشی دیگر از آمارهای گوگل را به خود اختصاص داد.
 
سرویس بازی گوگل پلی
 
گوگل در زمینه بازی نیز خبرهای بسیار خوبی آماده کرده بود. اکوسیستم جدید بازی برای اندروید که Google Play Game Services نامگذاری شده است به توسعه دهندگان بازی این اجازه را می‌دهد تا از این پس بتوانند امکان بازی همزمان چند کاربر، ذخیره ابری، لیدربرد و دستاوردها را به شکل کاملی به کاربران نمایش دهند.
 
این ویژگی از طریق ورود به کمک حساب گوگل پلاس در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و مطمئنا از این پس شاهد معرفی بازی‌های جذاب‌تر با امکانات بهتری برای اندروید خواهیم بود.
 
گلکسی اس ۴ با اندروید خالص
 
مطمئنا یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های کنفرانس دیشب برای کاربران، معرفی نسخه گوگلی گلکسی اس ۴ بود. همانطور که از قبل از مراسم شب گذشته، شایعاتی در رابطه با این موضوع منتشر شده بودند، گوگل از نسخه ویژه‌ای از گوشی گلکسی اس ۴ سامسونگ رونمایی کرد که آن را با اندروید خالص عرضه می‌کند.
 
بدون شک تجربه نسخه خالص اندروید روی سخت افزار ایده‌آل این گوشی می‌تواند خیلی از افراد را به وجد بیاورد.
 
سرویس اشتراک موزیک، رقیبی برای اسپاتیفای
 
اولین بار، چند ماه پیش بود که شایعاتی درباره معرفی سرویس موسیقی آنلاین از سوی گوگل به گوش رسید. این شایعات خبر از عرضه سرویسی مشابه با اسپاتیفای را از سوی گوگل می‌دادند؛ موضوعی که نهایتا دیشب به واقعیت تبدیل شد.
 
گوگل در کنفرانس شب گذشته، Google Play Music All Access را معرفی کرد. این سرویس از طریق اشتراک ماهانه ۱۰ دلاری خود به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به میلیون‌ها آهنگی که در سرویس موسیقی گوگل وجود دارد، دسترسی داشته باشند و به آن‌ها گوش کنند.
 
گوگل پلاس با طراحی جدید
 
وقتی صحبت از تغییرات طراحی در شبکه‌های اجتماعی می‌شود، بدون شک اولین گزینه‌ای که به ذهن همه ما خطور می‌کند فیسبوک است؛ سرویسی که به طور مداوم در حال اعمال تغییرات ظاهری در شبکه خود است. حالا گوگل نیز با توجه به برنامه‌ریزی مدیرانش، از امروز نسخه جدید طراحی گوگل پلاس را رونمایی کرد.
 
رابط کاربری جدید گوگل پلاس مبتنی بر کارت‌هاست. ویدیوها، تصاویر و متن در این طرح بهتری دیده می‌شوند و دسترسی به آن‌ها ساده‌تر خواهد بود.
 
استودیوی اندروید، IDE جدید برای برنامه‌نویسان
 
IDE جدید گوگل برای برنامه‌نویسان اندروید، موضوعی است که شب گذشته این گروه از کاربران را بسیار هیجان زده کرد. این ابزار جدید به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد به شکل ایده‌آلی به طراحی اپلیکیشن‌های اندروید برای انواع دستگاه‌ها بپردازند و خروجی کار را به طور زنده مشاهده کنند.
 
اپلیکیشن هنگ‌آوت، جایگزین جیتاک
 
اپلیکیشن Hangouts در اصل یک سیستم پیام رسان جدید است که قرار است جی‌تاک، مسنجر گوگل پلاس و هنگ‌آوت در گوگل پلاس را یکپارچه کند.
 
این اپلیکیشن که از امروز برای پلتفرم‌های وب، اندروید و iOS قابل دسترس است به همه کاربران این اجازه را می‌دهد تا بتوانند در یک اکوسیستم یکپارچه به ارتباط با یکدیگر بپردازند.
 
بروز رسانی نقشه گوگل برای اندروید
 
گوگل نسخه جدیدی از اپلیکیشن نقشه خود را برای اندروید آماده کرده است که در آن تغییرات مختلفی در ظاهر و باطن آن ایجاد شده است. وجود گزارش‌های تصادفات در داده‌های ترافیکی و نیز دسترسی به برخی داده‌های شهری نظیر امتیاز رستوران‌ها از جمله تغییرات جدید در نسخه جدید نقشه گوگل برای اندروید به شمار می‌رود.
 
گوگل همچنین اعلام کرد که نسخه مخصوص آیپد اپلیکیشن خود را در تابستان آینده عرضه خواهد کرد.
 
دسترسی به دستیار صوتی گوگل در مرورگر کروم
 
امکان جستجوی صوتی از طریق کروم و دریافت پاسخ صوتی، امکانی است که گوگل می‌گوید به زودی آن را به کمک مرورگر خود در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.
 
این ویژگی قرار است به کمک کاربران بیاید تا مانند نسخه‌ای از جستجوی صوتی که در گوشی‌ها وجود دارد، آن‌ها را از تایپ کردن سوال‌شان رها کند.
 
لری پیچ و پاسخ به سوالات حاضرین
 
آخرین سورپرایز کنفرانس دیشب، حضور لری پیچ روی صحنه بود. مدیرعامل گوگل که ماه‌های گذشته را به دلیل مشکل تارهای صوتی، در بستر بیماری به سر برده بود، شب گذشته به شکل غافل‌گیر کننده‌ای در برنامه حاضر شد تا به سوالات حاضرین در کنفرانس پاسخ دهد اما قبل از آن، با بیان برخی دیدگاه‌ها از فعالان دنیای فناری خواست تا به خلق چیزهایی بپردازند که تا کنون وجود نداشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.