اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

May 21, 2013
18:56 سه شنبه، 31ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55173

بلاتکلیفی هزینه حذف کدهای بین‌شهری؛ جیب مشترک یا خزانه دولت؟

 

پس از مدت‌ها دولت اکنون برای اجرای مصوبه سفر استانی چند دوره پیش برای هم‌کدی داخل استانی جدی‌ شده اما با توجه به شواهد و ظواهر امر، محل جبران خسارت شرکت مخابرات از محل حذف کدها ظاهراً هنوز مشخص و قطعی نشده است.
 
به گزارش فارس، در حالی که اجرای هم‌کدی داخل استانی مدت‌ها به دلیل ضرر مالی این اقدام برای مخابرات رها شده بود، اخیراً رایزنی‌های دولت با مخابرات برای اجرای این طرح بسیار جدی شده است.
 
مخابرات طرح هم‌کدی را در 2 استان تهران و البرز اجرا کرد و پس از آن به دلیل کاهش درآمد و ضرر شرکت، اجرای این طرح در استان‌های دیگر که تکلیف دولت بود را تا تعیین محل جبران ضرر و زیان متوقف کرد.
 
آن طور که مدیرعامل مخابرات می‌گوید، با یک حساب سرانگشتی اجرای هم‌کدی در یک استان ضرر 4 میلیارد تومانی و در مجموع 30 استان، 120 میلیارد تومان به ضرر مخابرات خواهد بود.
 
اما در مجمع شرکت مخابرات ایران، سیدمصطفی سید هاشمی به سهامداران این شرکت نوید داد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارسال ابلاغیه‌ای اعلام کرده مخابرات می‌تواند در ازای اجرای طرح هم‌کدی هزینه‌ای را با عنوان آبونمان هم‌کدی از مشترکان اخذ کند.
 
این ابلاغیه به این معنی است که دولت می‌خواهد هزینه یکی از مصوبات سفرهای استانی خود مبنی بر اجبار هم‌کدی در استان‌ها را نه از جیب خود بلکه از جیب مشترکان بپردازد.
 
به دلیل این پرداخت از جیب مشترکان اخیراً مدیرعامل مخابرات ایران از موضوع پرداخت هزینه هم‌کدی در قالب آبونمان هم‌کدی از مشترکان عقب نشست و گفت: محل جبران ضرر هم‌کدی هنوز مشخص نشده و معلوم نیست این هزینه را دولت، یک وزارتخانه یا مردم تقبل خواهند کرد.
 
در حالی که این نظر کاملاً عکس چیزی است که رئیس هیئت مدیره مخابرات در مجمع سهامداران اعلام کرد.
 
حال چرا دولت اکنون به فکر اجرای این طرح افتاده است؟
 
اجرای طرح هم‌کدی اساساً به نفع ساکنان توابع یک استان و به ضرر ساکنان کلان‌شهرها و مرکز استان است، زیرا تعرفه مکالمه درون استانی برای مرکزنشینان افزایش و برای توابع و شهرستان‌ها کاهش می‌یابد.
 
از سوی دیگر طبق گفته مدیران دولتی و مخابرات اجرای هم‌کدی در تمام استان‌ها 3 تا 4 ماه زمان خواهد برد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.