اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 23, 2013
9:57 پنجشنبه، 2ام خردادماه 1392
کد خبر: 55198

یاهو سرویس‌های موبایل خود را توسعه می‌دهد

 

ندا لهردی – وقتی شرکت کوچک شما با عمر تنها شش ساله، با درآمد کم و تقریبا هیچ سودی با قیمتی بیش از یک میلیارد دلار خریده شود، چه چیزی می‌توانید بگویید؟ «دیوید کارپ» مدیرعامل شرکت Tumblr در چنین شرایطی فقط خوشحال بود. موضوع خرید Tumblr توسط یاهو وجود بعضی چالش‌ها در این شرکت اینترنتی را تایید می‌کند که تلاش برای پرداخت هزینه 1/1 میلیارد دلاری این خرید یکی از این چالش‌ها است.
 
خریدهای اخیر
از زمانی که ماریسا مایر به‌عنوان مدیرعامل یاهو فعالیتش را در این شرکت شروع کرده است، خریدهای مختلفی انجام داده و چندین سرویس آنلاین و موبایل را خریده است که اغلب آنها سرویس‌های کوچک و نسبتا ارزان قیمت بوده‌اند. او در زمان آغاز کارش در یاهو گفته بود که تصمیم دارد شرکت‌های کوچک را برای رشد بیشتر و همراهی با نیاز روز کاربران بخرد و آنها را به مجموعه یاهو اضافه کند. در این میان نزدیک شدن به تجارت موبایل که این روزها سود خوبی را هم نصیب شرکت‌های فعال در این زمینه کرده، یکی از اهداف ماریسا مایر است. درست به همین دلیل هم بود که استارتاپ Summly را خرید تا موسس 17 ساله‌اش را برای تقویت سرویس‌های موبایل خود به کار بگیرد. Summly یک استارتاپ است که اخبار و مقالات مختلف را به‌صورت جمع‌بندی شده در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این سرویس دارای یک اپلیکیشن مخصوص ابزارهای مبتنی بر iOS است و یاهو بابت خرید Summly حدود 30 میلیارد دلار هزینه کرده است. 
حدود یک ماه پیش هم یاهو برنامه کاربردی Astrid را که یکی از محبوب‌ترین برنامه لیست کارهای روزانه برای سیستم‌عامل آندروید و iOS است، خرید. این اپلیکیشن بیش از چهار میلیون بار دانلود شده است و ارائه پولی خودش را متوقف کرده است.  هنوز دقیقا مشخص نیست که خرید Astrid برای یاهو چقدر هزینه داشته است، اما بعضی از کارشناسان معتقدند که از آنجا که خرید سرویس Summly  برای یاهو نزدیک به 30 میلیون دلار هزینه داشته است، احتمالا Astrid هم ارزش مشابهی داشته است. این در حالی است که Astrid در سال 2012 تنها 400 هزار دلار از سرمایه‌گذارانش شامل گوگل و Nexus Venture Partners دریافت کرده است.
بعد از یک هفته از خرید سرویس Astrid، شرکت یاهو اقدام به خرید دو سرویس دیگر هم کرد. این سرویس‌ها شامل GoPollGo یک سرویس نظرسنجی و MileWise یکی از بهترین سرویس‌های موتور جست‌وجوی مربوط به سفر بوده‌اند. وب‌سایت هر دو سرویس GoPollGo و MileWise در صفحه اصلی خود پیوستن به یاهو را اعلام رسمی کرده و گفته‌اند که سرویس‌های آنها تعطیل شده است. 
هنوز دقیقا مشخص نیست که یاهو از این دو سرویس در چه زمینه‌ای استفاده خواهد کرد؛ اما براساس بیانیه این دو سرویس به نظر می‌رسد که بخش موبایل یاهو این خرید را انجام داده و احتمالا از این سرویس‌ها در بخش موبایل این شرکت هم استفاده خواهد شد. براساس بیانیه این دو وب‌سایت مشخص شده است که تیم‌های کاری فعلی این دو سرویس به یاهو می‌پیوندند و کار خود را در این شرکت ادامه خواهند داد. انتظار می‌رود از سرویس MileWise در بخش سفر یاهو استفاده شود. همچنین ممکن است یاهو به کمک امکانات GoPollGo سرویس آنلاین رای‌گیری اختصاصی خودش را راه‌‌اندازی کند؛ سرویسی که احتمالا وب‌سایت‌های مختلف می‌توانند از آن در صفحه‌های مورد نظر خود استفاده کنند.
 
 
 
یک خرید گران
با این همه اما یاهو گویا این بار تلاش کرده است تا خرید گران قیمت و بزرگی را تجربه کند. در حالی که در روزهای گذشته شایعاتی درباره احتمال خرید Tumblr توسط یاهو منتشر شده بود، روز بیستم ماه مه یعنی سه روز پیش هیات مدیره یاهو خبر خرید این شرکت با قیمت 1/1 میلیارد دلار را تایید کرد. Tumblr که یک سرویس بلاگینگ و شبکه اجتماعی است، در ماه‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و مهم‌تر اینکه کاربران موبایل این سرویس هم استقبال بسیاری خوبی از آن داشته‌اند. همین کافی است تا یاهو که در ماه‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر دنیای موبایل داشته، با اطمینان بیشتری برای خرید آن هزینه کند. در واقع به همین دلیل هم هست که مدیرعامل یاهو برای خرید Tumblr پافشاری داشته و به اعتقاد او این خرید بخشی از استراتژی است که برای آینده و پیشرفت یاهو در نظر دارد.
این در حالی است که بر اساس اخبار مختلفی که در این مورد منتشر شده‌اند، علاوه بر یاهو، شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت و حتی توئیتر هم با Tumblr مذاکراتی برای خرید انجام داده بودند. براساس گزارش AllThingsD، مدیرعامل Tumblr بعد از فروش سرویس خود به یاهو علاوه بر ثروت قابل ملاحظه‌ای که به دست آورده، حداقل تا 4 سال در یاهو فعالیت کاری خودش را ادامه خواهد داد تا کنترل این سرویس را در اختیار داشته باشد. از طرفی یاهو اعلام کرده است که سیستم تبلیغات این سرویس بلاگینگ را به طور کامل تحت کنترل خودش داشته و روش‌های خودش را در آن به کار خواهد گرفت.
بد نیست بدانید که Tumblr در سال 2007 راه اندازی شد و در ماه‌های اخیر توانسته است 125 میلیون دلار سرمایه را جذب کند تا به ارزش 800 میلیون دلار برسد. این شبکه اجتماعی در ماه آوریل گذشته 117 میلیون بازدید کننده داشته است و همچنین دارای 8/107 میلیون وبلاگ و 6/50 میلیارد پست در شبکه‌های اجتماعی است. شایعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد خانم مایر زمان زیادی را برای متقاعد کردن مدیرعامل Tumblr صرف کرده است تا او را مجاب کند که پیوستن به یاهو به پیشرفت تجارت آنها کمک خواهد کرد. مدیرعامل یاهو در مصاحبه‌ای در روز یکشنبه گذشته گفت: «خرید Tumblr به سرعت تعداد کاربران فعال یاهو را با افزایش پنجاه درصدی به یک میلیارد نفر می‌رساند و ترافیک وب‌سایت این شرکت را تا 20 درصد افزایش می‌دهد که این ارقام واقعا ما را برای این خرید مطمئن‌تر کرد. یادمان نرود که رشد در صنعت تکنولوژی‌های مصرفی ابتدا با ترافیک کاربران آغاز می‌شود.»
ماریسا مایر بارها گفته است که افزایش نفوذ یاهو یا تعداد بازدید از صفحات وب آن تنها راه برای افزایش درآمد این شرکت خواهد بود. این استدلال در واقع شعار اغلب مدیرعامل‌های شرکت‌های اینترنتی است. از طرفی تنوع محتواهای به اشتراک گذاشته شده روی Tumblr به راحتی با بخش‌های مختلف یاهو هماهنگ شده و به گفته ماریسا مایر شرکت‌ها و کاربران می‌توانند به محتواهای جالب و منحصر به فرد Tumblr روی صفحات وب یاهو دسترسی داشته باشند.
 
 
 
بازگشت یاهو به جمع با ارزش‌ترین‌ها
  شرکت یاهو که به دنبال سوء مدیریت طی چند سال اخیر از فهرست ارزشمندترین شرکت های جهان خارج شده بود، دوباره به این فهرست بازگشته است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مارکتینگ لند، در میان شرکت‌های مختلف اپل همچنان برترین و ارزشمندترین شرکت باقی مانده و جایگاه فیس‌بوک هم در فهرست یاد شده نزول کرده است. در حالی که یاهو در فهرست یاد شده رتبه 92 را کسب کرده، اپل در صدر قرار دارد. یاهو آخرین بار در سال 2009 توانسته بود در این فهرست موسوم به BrandZ حضور یابد. ارزش یاهو طبق این لیست 83/9 میلیارد دلار برآورد شده است. برترین شرکت این فهرست یعنی اپل ارزشی برابر با 185 میلیارد دلار دارد و گوگل با 114 میلیارد دلار ارزش در رتبه دوم قرار دارد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.