امنیت

فناوری اطلاعات

May 24, 2013
15:52 جمعه، 3ام خردادماه 1392
کد خبر: 55214

ایران دخالت در حملات سایبری علیه آمریکا را رد کرد

internet user.jpg

رییس دفتر مطبوعاتی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز با عنوان "حملات سایبری علیه شرکت‌های آمریکایی افزایش یافته است" هرگونه دخالت ایران در حملات سایبری را رد کرد و خواستار تقویت قوانین بین‌المللی برای مقابله با چنین حملاتی شد.
 
علی رضا میریوسفی، رییس دفتر مطبوعاتی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه خود نوشت: اگرچه ایران در معرض موجی طولانی از حملات سایبری قرار داشته است که تاسیسات هسته‌یی غیرنظامی ایران، نیروگاه‌های برق، پایانه‌های نفتی و دیگر بخش‌های صنعتی را هدف قرار داده‌اند، ایران هرگز دست به اقدامی برای مقابله به مثل با عاملان این حملات سایبری نزده است. علاوه بر آن برخلاف آن چه نویسنده این مقاله عنوان کرده است، ایران هرگز دست به چنین حملاتی علیه همسایگانش در خلیج فارس که با آن‌ها رابطه حسنه‌ای دارد، نزده است.
 
میریوسفی در ادامه نوشت: متاسفانه اقدامات نادرستی مانند حمله ویروس استاکس‌نت به ایران در سال 2010 الگوی بد و خطرناکی را در نقض برخی ضوابط قوانین بین‌المللی به وجود آورده است. این اقدام علاوه بر آن ضابطه خودداری از تهدید یا استفاده از زور در روابط بین‌المللی را که در منشور سازمان ملل ذکر شده است و قطعا پذیرفتن مسوولیت عواقب آن را به همراه دارد، نقض می‌کند.
 
رییس دفتر مطبوعاتی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در ادامه نامه خود نوشت: ایران به عنوان رییس فعلی جنبش غیرمتعهدها (نم) و یک عضو مسوولیت‌پذیر جامعه بین‌المللی در راس درخواست‌ها برای تقویت ابزارهای قانونی بین‌المللی در مقابله با حملات سایبری قرار داشته است.
 
او در پایان این نامه نوشت: امنیت سایبری یک مساله جهانی است که از حد و مرزهای ملی فراتر می‌رود و به همین دلیل نیازمند تلاش‌های جمعی کشورهای مسوولیت‌پذیر برای رسیدن به یک توافق‌نامه بین‌المللی جامع مشابه تمهیداتی است که در زمینه تسلیحات هسته‌یی، بیولوژیکی و شیمیایی اتخاذ شده است.
 
به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال نیز مدعی شد که ایران شرکت‌های برق،‌گاز و نفت آمریکا را هک کرده است.
 
این روزنامه آمریکایی در گزارش خود مدعی شد که هکرها توانستند به نرم‌افزارهای سیستم کنترل که به آن‌ها اجازه می‌داد خط لوله‌های گاز یا نفت را کنترل کنند، دسترسی پیدا کنند و نفوذشان آن قدر گسترده بود که باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است.
 
مقامات آمریکایی مدعی‌اند که نفوذ به این سیستم‌ها توسط هکرهای ایرانی برای ایران حکم ماموریت‌های شناسایی و اکتشافی را دارد؛ آن‌ها اطلاعاتی درباره چگونگی عملکرد شرکت‌های انرژی را جمع‌آوری می‌کنند و سعی می‌کنند بفهمند چگونه می‌توانند در آینده آن‌ها را نابود کنند یا در کارشان اختلال ایجاد کنند.
 
وال استریت ژورنال با بیان این که دسترسی به سیستم کنترل یک امر جدی است نوشت: سیستم‌های کنترل عملیات‌های مهم زیرساختی،‌ نظارت و انتقال نفت،‌ گاز یا برق، روشن و خاموش کردن سیستم‌ها و کنترل عملکردهای کلیدی را برعهده دارند.
 
کارشناسان معتقدند که کنترل نرم‌افزارها در تئوری می‌تواند با هدف حذف داده‌های مهم یا خاموش کردن عملکردهای امنیتی کلیدی مانند روغن‌کاری اتومات ژنراتورها مورد استفاده قرار گیرد.
 
به گزارش ایسنا، این روزنامه آمریکایی در حالی ادعای دخالت ایران در حملات سایبری به شرکت‌های آمریکایی را مطرح می‌کنند که ایران همواره هرگونه دخالتی در عملیات هک کردن شرکت‌های خارجی را رد کرده‌ است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.