اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 28, 2013
22:36 سه شنبه، 7ام خردادماه 1392
کد خبر: 55295

اوج کندی اینترنت در هفته ارتباطات

سعید‌ طباطبایی – روزنامه خراسان : چهار روز پیش یعنی در همان روزی که به عنوان روز جهانی ارتباطات نام‌گذاری شده است، تصمیم به نوشتن یادداشتی در این باب گرفتم؛ یادداشتی که شاید بتواند اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین امروزی در دستیابی به اهداف و چشم‌اندازهای ترسیم شده برای توسعه ارتباطات در کشور را نمایان سازد.
در این گفته که استفاده از اینترنت در توسعه ارتباطات امروزی نقشی بی دلیل و بدون جایگزین دارد تردیدی نیست اما این که آیا وضعیت امروز اینترنت در ایران می‌تواند در تحقق این امر تاثیرگذار باشد یا خیر، موضوعی است که باید درباره آن با دقت بیشتری سخن گفت.
تصمیـم به نوشتن این یادداشت در روز جهانی ارتباطات سبـب شـد تا بـا مـروری به خبرهای مرتبط با این روز در اینترنـت، اطلاعاتی را گردآوری کنم اما نکتـه جالب آن بود که در این مسیر حتی موتور جسـت‌وجوگر گوگـل هـم نویسنـده را یاری نمی‌کرد.
باز شدن سایت‌های خبرگزاری‌های داخلی هم انتظاری چند دقیقه‌ای را می‌طلبید چه رسد به جست‌وجو در سایر سایت‌ها و منابع خارجی که علاوه بر مشکلات داخلی آن‌ها نیز با ما سر ناسازگاری دارند.
این شرایط سبب شد تا از خیر استفاده از اینترنت به اصطلاح پرسرعت خود برای یافتن مطالب مرتبط با موضوع بگذریم و یادداشت این شماره را با زبان گلایه به تحریر درآوریم.
روی صحبـت با مسئولان وزارت ارتباطـات و فناوری اطلاعات است. روی صحبت با شرکت مخابـرات است و روی صحبـت با شرکـت‌هایی است کـه در گرفتن هزینه استفاده از خدمـات اینترنتی هیچ تعارفـی با کاربـران خود ندارنـد اما در طی سالیان اخیر که مسئولیـت ارائه خدمات اینترنتـی به کاربـران را عهـده‌دار شده‌اند، هیچ‌گاه حاضر به پاسخگویی مناسـب درباره وضعیـت نامنـاسب خدمات اینترنتی در کشور نشده‌اند.
هیچ عقل سلیمی این حرف را نخواهد پذیرفت که وضعیت اینترنت در ایران مناسب بوده و کاربران در استفاده از آن با مشکلی مواجه نیستند؛ هر چند در طول سال‌های اخیر برای توسعه شبکه اینترنت و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم تلاش‌های بسیاری شده است اما بی‌انصافی است اگر بخواهیم رضایت اجباری کاربران به استفاده از سرویس‌هایی که فقط نام اینترنت پرسرعت را یدک می‌کشند، به عنوان رضایت آن‌ها تلقی کنیم.
در این بین آن چه مهم است پذیرفتن مشکلات و اقرار به ضعف موجود در این زمینه است؛ کاری که برخی از مسئولان با روی باز آن را می‌پذیرند و اعلام می‌کنند که توانایی ارائه خدمات با کیفیت بهتر را ندارند.
اما این که برخی دیگر همچنان بر بالا بودن کیفیت خدمات اینترنت در کشور اصرار می‌ورزند و به هیچ وجه نمی‌پذیرند وضعیت اینترنت در ایران با مشکلاتی مواجه است، مشکل را بیشتر و اندوه کاربران را سنگین‌تر می‌کند. گویا آن‌ها از این اینترنت استفاده نمی‌کنند یا اصلا کاربر اینترنت نیستند.
ای کاش روز جهانی ارتباطات و هفته گرامی‌داشت آن را با بیان این حرف‌های تلخ شروع نمی‌کردیم آن را مایه عذاب خود و دیگران قرار نمی‌دادیم اما چه کنیم که مسئولیت رسانه‌ای ما سبب می‌شود تا گاهی اوقات در برخی از برهه‌های زمانی مانند هفته گرامی‌داشت ارتباطات و فناوری اطلاعات حرف‌هایی را باید به زبان آوریم که ممکن است به مزاج برخی خوش نیاید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.