اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

May 31, 2013
14:26 جمعه، 10ام خردادماه 1392
کد خبر: 55345

وزیر ارتباطات: در فیلترینگ تابع شورای عالی فضای مجازی هستیم!

وزیر ارتباطات در ارتباط با بحث فیلترینگ خاطر نشان کرد: این بحث در تمام کشور‌ها وجود دارد و در این میان وزارت ارتباطات ایران در ارتباط با بحث‌های مربوط به پالایش سایت‌ها تنها دستورات شورای عالی فضای مجازی را اجرایی می‌کند.
 
محمد حسن نامی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که بنا بر نظر دبیر شورای عالی فضای مجازی حجم فیلترینگ در کشور می‌تواند محدود‌تر از سطح فعلی باشد؛ به عنوان فردی که در شورای عالی فضای مجازی و مقام وزارت فعالیت دارید و به تازگی در اجلاس‌های جهانی از اینترنت پاک سخن گفته‌اید، میزان فیلترینگ در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: این مبحث به دبیر شورای عالی فضای مجازی مربوط می‌شود و در این زمینه آنها تصمیم‌گیری کرده و نتیجه را به ما اعلام می‌کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که خود او هم عضوی از شورای عالی فضای مجازی به‌شمار می‌رود، افزود: درست است اما تصمیم‌گیری با دبیر شورا است و من می‌خواهم که این مساله را از ایشان بپرسید.
 
نامی در عین حال یادآور شد: در همه کشور‌ها فیلترینگ به نوعی وجود دارد و حتی در آمریکا و انگلیس خانواده‌ها نیز اقدام به فیلترینگ می‌کنند و حتی موبایل‌ها هم فیلتر دارند.
 
وزیر ارتباطات در عین حال عنوان کرد: اکنون در آمریکا قانونی وجود دارد که براساس آن هرگاه شبکه‌ای موضوعی را که خلاف منافع آمریکا است اعلام کند نه تنها با آن منبع برخورد شده و آن سایت تا مدت‌ها قطع می‌شود، بلکه با افرادی که آن خبر را دنبال کرده‌اند برخورد می‌شود.
 
نامی ادامه داد: به‌طور مثال در کشوری مانند آمریکا قانونی وجود دارد که براساس آن اگر به طور فرضی 99 درصد جمعیت علیه یک درصد جمعیت کوچک‌ترین مطلبی منتشر کنند با آنها برخورد شده و سایت‌های آنها نیز تا مدت‌ها بسته می‌شود. ضمن این‌که اگر در این کشور فردی مخالف رژیم صهیونیستی کوچک‌ترین مطلبی منتشر کند، سایتش‌ به مدت دو سال تعطیل خواهد شد و در عین حال افرادی که از این مطلب بازدید کرده‌اند هم مورد برخورد قرار خواهند گرفت.
 
وی ادامه داد: در کشور‌های مانند استرالیا هم وضع به همین شکل است و در واقع در تمام کشور‌ها بحث فیلترینگ وجود دارد، اما در ایران وزارت ارتباطات تنها دستورات شورای عالی فضای مجازی را اجرا می‌کند و اگر بحثی هم در این زمینه است باید با دبیر این شورا درباره‌ی آن صحبت شود.
 
وزیر ارتباطات که در حاشیه‌ی مراسم امضاء تفاهم‌نامه با وزیر ارتباطات سوایزلند صحبت می‌کرد درباره‌ی تفاهم‌نامه‌ای میان این دو کشور به امضاء رسیده هم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در زمینه‌ دولت الکترونیک، آموزش، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و مواردی از این دست می‌توان تجربیات مختلفی را به این کشور منتقل کرد و با آنها همکاری کرد. حتی برای دانشگاه‌های این کشور نیز می‌توان آموزش‌های ویژه‌ای در حوزه برق و IT داشت که در صورت تمایل این کشور ما قادر به ارائه‌ی این همکاری‌ها خواهیم بود.
 
وی در عین حال عنوان کرد: سوایزلند کشوری کوچک در غرب آفریقای جنوبی است اما از آنجا که مردم آن همه تحصیل‌کرده هستند این کشور تاثیر‌گذاری خوبی در اتحادیه‌های مختلف و از جمله اتحادیه آفریقا دارد.
 
نامی ادامه داد: خوبی این کشور به این است که به کشور ما علاقه‌ بسیار دارند و علاوه بر این‌که مردم ما را دوست دارند بر پیشرفت‌های کشور ما نیز اذعان دارند به همین دلیل تفاهم‌نامه‌ای میان دو کشور به امضاء رسید تا از این پس شاهد همکاری‌های متعدد دو کشور در زمینه‌های آموزشی، فیبر نوری، دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات و راه‌اندازی اپراتورهای خصوصی در سوایزلند باشیم.
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا این‌که نمایندگان این کشور در امضاء تفاهم‌نامه تعلل کرده‌اند با شان ایران مغایرت نداشته، اظهار کرد: ما تفاهم‌نامه را به نمایندگان این کشور دادیم اما شاید در کشور‌های دیگر وزراء قدرت وزرای ما را ندارند. اما به هرحال قرار‌ بر آن است که وزیر امور خارجه این کشور طی هفته‌های آتی سفری به ایران داشته باشد که در زمان این سفر تمام مسائلی که در تفاهم‌نامه مورد اشاره قرار گرفته بررسی خواهد شد.
 
نامی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که امضاء چنین تفاهم‌نامه‌ای در نهایت چه منفعتی برای ایران خواهد داشت و تا چه اندازه سودآوری برای کشور به دنبال دارد، توضیح داد: زمانی که این تفاهم‌نامه به قرار‌داد تبدیل شود ما می‌توانیم بر روی رقمهای دریافتی بحث کنیم، اما در حال حاضر تنها به امضاء تفاهم‌نامه همکاری پرداخته‌ایم اما برای اعلام عدد و رقم لازم است مشخص شود به‌طور مثال این کشور چند کیلومتر فیبر نوری نیاز دارد و این در تامین این شرایط چه میزان هزینه به دنبال خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.