اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 9, 2013
8:32 یکشنبه، 19ام خردادماه 1392
کد خبر: 55488

تماس تصویری رایتل رسما قطع شد!

rightel-logo2.jpg

رایتل، اپراتور سوم تلفن همراه کشور، از هفتم خرداد ماه امسال نسبت به قطع تماس تصویری سیم‌کارت‌های خود اقدام کرد.
 
به گزارش عصر ارتباط، همان‌طور که اردیبهشت‌ماه سال 86 ایرانسل به دلیل تهیه آیین‌نامه خدمات چندرسانه‌ای ملزم به قطع این سرویس خود شد، رایتل نیز تا زمان تهیه پیوست فرهنگی اجازه ادامه ارائه این سرویس را ندارد.
 
این اپراتور به دلیل عدم برخورداری از پیوست فرهنگی و با الزام شورای‌عالی فضای مجازی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به قطع تماس‌های تصویری خود اقدام کرد.
 
رایتل با ارسال نامه‌ای به شورای‌عالی فضای مجازی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات این موضوع را به اطلاع نهادهای مقررات‌گذار این حوزه رسانده است.
 
درحالی که پیش از این شورای‌عالی فضای مجازی اعلام کرده بود این اپراتور از 15 اردیبهشت‌ماه سال جاری می‌بایست نسبت به قطع این سرویس اقدام می‌کرد، اما رایتل با این اقدام مخالفت کرده بود.
 
طبق ابلاغ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، رایتل باید از 15 اردیبهشت‌ماه سرویس تماس تصویری خود را به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی قطع می‌کرد. این درحالی است که حدود سه سال از صدور پروانه اپراتور سوم می‌گذرد و این اپراتور نه‌تنها هنوز پیوست فرهنگی خود را از نهادهای مسئول دریافت نکرده است بلکه عملا با کندی در توسعه شبکه نیز مواجه است و با دریافت مجوز تمدید دوره انحصار، دست دیگر رقیبان خود را از فعالیت در این عرصه کوتاه کرده است.
 
مقاومت رایتل برای جلوگیری از قطع تنها سرویس ارزش افزوده آن به غیر از باند پهن روی تماس‌های تلفن همراه تنها سه هفته دوام آورد و در نهایت موجب شد هفتم خرداد ماه امسال این سرویس را قطع کند. این در حالی است که پیش از اقدام رایتل، شورای‌عالی فضای مجازی به این اپراتور هشدار داده بود در‌صورتی‌که رایتل از اجرای مصوبه خودداری کرده باشد، با اختیارات قانونی که شورا در اختیار دارد با آن برخورد خواهد شد.
 
در همین حال غلامرضا قاسمی، مدیرعامل رایتل با اشاره به این‌که تماس تصویری به‌عنوان یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد نسل سوم تلفن همراه به مشترکان رایتل ارائه می‌شود، از همه نهادها و ارگان‌ها خواسته بود باتوجه به قرار‌گرفتن این اپراتور در مسیر توسعه این تکنولوژی، با آن همراهی کنند تا موانع و مشکلات پیش رو رفع شود.
 
قطع تماس تصویری رایتل و نگرانی‌ها از گسترش استفاده از آن بدون رعایت مفاد پیوست‌های فرهنگی مورد نیاز که اکنون رایتل را با چالش مواجه کرده، پیش از این از سوی عبدالمجید شیخ‌الاسلامی، وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مراسم رونمایی از لوگوی رایتل نیز مطرح شده بود و او نسبت به تبدیل شدن رایتل به حلقه‌های دام بلا هشدار داده بود، اما این اپراتور همواره اعلام کرده بود خانواده رایتل و سیاست‌گذاران این اپراتور نسبت به مسائل فرهنگی پیش روی این اپراتور توجه دارند و نهایت تلاش خود را در پیشبرد اهداف رایتل به کار خواهند بست.
 
به‌رغم این اتفاقات اما اظهارات مراجع مختلف در مورد سرویس تماس ویدئویی این اپراتور موجب شد تا نگاه‌های حساس روی خدمات این اپراتور تشدید شود و از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد بدون درنظر‌ گرفتن پیوست‌های مورد نیاز به دردسر تبدیل شود.
 
محمدعلی فرقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است: «تا زمانی که پیوست فرهنگی رایتل به شورای‌عالی فضای مجازی برای بررسی و تصویب ارائه نشود، رایتل اجازه ارائه این سرویس را ندارد.»
 
درحالی‌که آیین‌نامه پیام‌های چندرسانه‌ای توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نوشته شده بود اما فرقانی گفته است که بر اساس قانون سازمان تنظیم مقررات نقشی در تهیه پیوست فرهنگی ندارد و اپراتور باید در این زمینه راسا اقدام کند.
 
در زمان ارائه پروانه اپراتور سوم، دارندگان پروانه موظف بودند پیوست‌های مربوطه را از نهادهای مرتبط دریافت کنند و در موضوع پیوست فرهنگی رایتل نیز وزارت ارشاد و شورای‌عالی فضای مجازی باید اظهارنظر کنند.
 
این اتفاق پیش از این نیز در مورد سرویس پیام چندرسانه‌ای (MMS) ایرانسل نیز تکرار شده بود. این اپراتور که برای نخستین بار نسبت به ارائه این سرویس در کشور اقدام کرده بود نیز به دلیل عدم برخورداری از آیین‌نامه و پیوست مورد نیاز ملزم به توقف سرویس‌دهی خود شد تا سرانجام بعد از وقفه‌ای طولانی، با نگاشت آیین‌نامه پیام چندرسانه‌ای نسبت به ارائه دوباره آن اقدام شد، اما آیین‌نامه سفت و سخت آن و محدودیت‌های ایجاد شده در ارائه این سرویس موجب ریزش استقبال کاربران از این سرویس شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.