سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 20, 2013
12:58 پنجشنبه، 30ام خردادماه 1392
کد خبر: 55707

مادربورد های سری 8 ایسوس رسماً وارد بازار شدند

مراسم رو نمایی جدیدترین مادر بورد های ASUS در ایران برگزار شد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ASUS به مانند سال‌ها گذشته در مراسمی از نسل جدید مادر بورد های خود رو نمایی نمود. در این مراسم که در روز دوشنبه در محل هتل فردوسی تهران و توسط دفتر ایسوس ,  با حضور جمعی از اصحاب رسانه و خانواده فروش محصولات  ایسوس  برگزار شد ،جدیدترین نسل مادر بورد های دنیا معرفی شد.
 
در این مراسم ابتدا حسام ریاضی مدیر فروش کالای مادربورد، کارت گرافیک، درایو نوری و محصولات چند رسانه ای ایسوس به تشریح فعالیت های ایسوس در این زمینه و همچنین به بیان تاریخچه کوتاهی از پردازنده های اینتل در سال ها گذشته پرداخت. وی همچنین مروری سریع بر محصولات جدید شرکت در خانواده مادربورد پرداخت و همچنین اشاره ای به دریافت جوایز متعدد در سال 2012 داشت.به گفته وی ایسوس در سال گذشته میلادی برنده 4168 جایزه از نشریات و نمایشگاه های مختلف شده است که این میزان در بین رقبای ایسوس بی سابقه است.
 
پس از وی  مجید کشاورز ،مسئول روابط عمومی ایسوس  به تشریح جدیدترین مدل های موجود سری 8 ایسوس پرداخت. در ابتدا به ویژگی‌های کلی چیپ ست سری 8 اینتل و پردازنده مربوط پرداخته شد. اولین تغییر در مادر بورد های نسل جدید اینتل بهره‌مندی از سوکت LGA 1150 می‌باشد که این موضوع بیانگر نسل چهارم  پردازنده‌های اینتل از خانواده Haswell  است که با سو کت‌های LGA 1155/1156 سازگار نمی‌باشند. از دیگر ویژگی‌های این سری پشتیبانی  از خروجی 3 تصویر متفاوت توسط پردازنده گرافیکی موجود در پردازنده می‌باشد.اما اولین نکته در مورد نسل جدید مادربورد های ایسوس تغییر رنگ آن از آبی به طلائی می باشد، به طوریکه این تغییر رنگ جلوه ای خاص به این سری بخشیده است. یکی از ویژگی‌های انحصاری ایسوس در مادر بورد های سری جدید خود ،قابلیت پشتیبانی از خنک‌کننده‌های قدیمی بر روی این سوکت جدید می‌باشد. برین ترتیب کاربران می‌توانند از خنک‌کننده‌های قدیمی خود که از کارایی خوبی برخوردار می‌باشد بر روی این پلتفرم جدید استفاده نمایند. اما یکی از مهم ترین ویژگی‌های مادر بورد های جدید ایسوس بهره مندی از سیستم هوشمند مدیریت توان و بهینه سازی مادر بورد با نام Dual Intelligent Processors 4 می‌باشد. ایسوس در قلب این ویژگی از 4 اهرم کلیدی استفاده نموده است که آن را به چهار – راه بهبود کارایی تشبیه نموده است. اولین اهرم  TPU نام دارد که در واقع این قابلیت چند سالی می‌باشد مادر بورد های ایسوس  از آن بهره می برند و با معرفی هر نسل و با توجه به ویژگی ها جدید آن ،TPU نیز ارتقا یافته است  و در واقع وظیفه افزایش کارایی پردازنده و پردازنده گرافیکی می‌باشد. دومین اهرم EPU نما دارد که این قابلیت نیز در گذشته در مادر بورد های ایسوس استفاده شده و با توجه به هر نسل نیز قابلیت های EPU تغییر می یابد  و در واقع وظیفه آن بهینه سازی مصرف انرژی می‌باشد. اما سومین اهرم DIGI+ Power  نام دارد و وظیفه آن برق رسانی دقیق به قطعات حیاتی مادر بورد مانند پردازنده ،حافظه ،چیپ ست و غیره می‌باشد و چهارمین اهرم Fan Xpert 2 نما دارد که در واقع نسخه جدید نسل اول این ویژگی می‌باشد. وظیفه Fan Xpert 2 مدیریت فن های موجود در سیستم می‌باشد و کاربر به واسطه آن می‌تواند در هر لحظه بر فعالیت فن‌های سیستم نظارت نماید.
 
 
 
فناوری NFC در مدت کوتاهی که از عمر آن می‌گذرد، به شدت در حال توسعه در بین دستگاه‌های  هوشمند می‌باشد. به طوری که اغلب دستگاه‌های هوشمند جدید مجهز به این فناوری می‌باشد. در واقع NFC تعریف جدید ارتباط بین دو دستگاه به صورت بی‌سیم می‌باشد که از مزایای بسیار مانند سرعت انتقال اطلاعات بسیار زیاد ،امنیت بالا و امکان توسعه هوشمند آن برخوردار می‌باشد. ایسوس نیز به اهمیت این موضوع پی برده و بر روی مدل های جدید خود از NFC استفاده نموده است. به وسیله این فناوری کاربران می‌توانند به راحتی و با دستگاه‌های هوشمند خود که مجهز به این فناوری می‌باشد مضامین چندرسانه‌ای خود را به اشتراک بگزارند  و همچنین از قابلیت همگام‌سازی مابین دو دستگاه بهره ببرند. برای این منظور فقط کافی است دستگاه خود را بر روی NFC ایسوس قرار دهند. همچنین می‌توانند توسط دستگاه هوشمند خود از قابلیت Remote Desktop بهره برند و رایانه خود را توسط موبایل و یا تبلت کنترل نمایند. همچنین از لحاظ امنیتی نیز ایسوس یک دستگاه با نام NFC Tag عرضه نموده است که می‌تواند نقش کلید امنیت را برای دستگاه شما ایفا نماید. بدین ترتیب کاربر فقط با داشتن  این دستگاه  می‌تواند وارد سیستم خود شود و در واقع این دستگاه کلید سخت‌افزاری سیستم شما می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این سری از مادربورد ها ایسوس بهره‌مندی از نسخه کامل شده Wi-Fi Go! می‌باشد. به واسطه این فناوری کاربران می‌توانند از ویژگی‌های برتر و نهفته شبکه بی‌سیم بهره برند. به طور مثال می‌توانند رایانه خود را از راه دور کنترل نمایند و دستگاه خود را به یک روتر بی‌سیم تبدیل نماید و یا مضامین چندرسانه‌ای باکیفیت HD خود را تحت شبکه مشاهده نماید و همچنین فایل های خود را به اشتراک بگذارند. اما این ویژگی به طور کامل به سرویس محبوب Cloud  سازگار می‌باشد به طوری که شما می‌توانید به سرویس‌های محبوبی مانند ASUS Web Storage ، Google Drive و Dropbox به طور مستقیم دسترسی داشته باشید. اما یکی از نکات هیجان‌انگیز که ایسوس به صورت انحصاری آن را معرفی نموده است  کنترل کامل رایانه به وسیله تبلت یا موبایل می‌باشد و در واقع شما می‌توانید به جای موس و حتی گیم پد از دستگاه‌های هوشمند استفاده نمایید. در ضمن شما می‌توانید از گوشی هوشمند خود به عنوان میکروفون دستگاه استفاده نمایید. به همه ویژگی باید بهره‌مندی از استاندارد پر سرعت  802.11 ac  را نیز اضافه نمود.
 
BIOS مادربورد ها چند سالی است که بسیار متحول شده است و دیگر خبری از آن محیط سبز رنگ و یا آبی رنگ نیست و کاربران می‌توانند دیگر حتی با موس نیز در این محیط کار کنند. اما ایسوس نسخه جدیدی از UEFI بایاس را معرفی نموده است که از امکانات قابل‌توجهی برخوردار می‌باشد. به طور مثال کاربر به راحتی می‌تواند تغییرات زمان و تاریخ را اعمال نماید. به پروفایل ها مختلف فن دسترسی داشته باشد و آن را اعمال  نماید. حتی می‌تواند لیست تنظیمات مورد علاقه خود را ایجاد نماید. به طور مثال در هر منو تنظیمات مورد علاقه خود را انتخاب نماید و در یک صفحه به همه این تنظیمات دسترسی داشته باشد. حتی می‌تواند برای هر تنظیم یک Shortcut ساخته  و به آن سریع‌تر از پیش دسترسی داشته باشد. اما یکی از نکات بسیار جالب و درعین‌حال حرفه‌ای در مورد این بایاس امکانات گذاشتن Quick Note بر روی بایاس می‌باشد. بدین ترتیب کاربران می‌توانند نکات مورد نظر در مورد نسخه بایاس را یادداشت نموده و حتی ایده‌های خود را در این زمینه برای  ASUS ارسال نمایند.
 
ایسوس در زمینه‌های مختلف و برای هر قشری یک خانواده مادربورد تولید نموده است. یکی از این سری‌ها که مدت زیادی از عمر آن نمی‌گذرد خانواده محصولات TUF است. این عبارت که مخفف جمله The Ultimate Force می‌باشد بیانگر یک محصول بسیار حرفه‌ای و مقاوم در برابر شرایط خاص می‌باشد که برای این منظور تمامی استانداردهای نظامی را پشت سر گذاشته است و از این جهت این مادربورد را نیز یک محصول نظامی می‌نامند. اولین محصول این خانواده مادربورد SABERTOOTH Z87  می‌باشد. اولین ویژگی جدید این مادربورد که آن را مدل های پیشین خود متفاوت می‌نماید TUF FOTIFIER می‌باشد. این ویژگی در واقع یک صفحه مقاوم است که در پشت مادربورد نصب‌شده و باعث خواهد شد تا در اثر نصب قطعات سنگین مانند کارت‌های گرافیک حرفه‌ای سیستم‌های خنک‌کننده حرفه‌ای و دیگر قطعات ،مادربورد دچار مشکل نشده و تغییر شکل ندهد و همچنین باعث دفع سریع‌تر حرارت نیز می‌شود. اما سیستم خنک‌کننده مادربورد های سری TUF همیشه قاب توجه افراد حرفه‌ای و حتی کاربران معمولی بوده است. استفاده از مواد خاص مانند سرامیک و پوشش‌های خاص بر روی مادربورد از جمله ویژگی‌های خنک‌کننده سری TUF می‌باشد. این مادربورد نیز از ویژگی‌های متفاوت با سری پیشین خود بهره می‌برد. به طور مثال Thermal Armor Tech  استفاده‌شده در این سری نسبت به گذشته بهبودیافته و مناطق بیشتری از مادربورد را خنک می‌نماید. همچنین فناوری Thermal Radar 2 ابزاری است که کاربران به واسطه آن می‌توانند دمای تمامی قسمت‌های کیس خود را کنترل نمایند. اما امسال یک عضو جدید به سری TUF اضافه شده است.GRYPHON در واقع نسخه کوچک‌شده SABERTOOTH  می‌باشد و از استاندارد mATX  بهره می‌برد. این مادربورد از اکثر ویژگی‌های برادر بزرگ‌تر خود بهره می‌برد و فقط سپر خنک‌کننده آن که با نام ARMOR KIT  عرضه می‌شود را می‌توان جداگانه تهیه نمود. از ویژگی‌های ARMOR KIT  می‌توان به تنوع آن در رنگ‌های مختلف و شکل‌های متفاوت اشاره کرد.
 
اما ASUS  یکی از پیشگامان محصولات خانواده Gaming  و  Overclocking در جهان می‌باشد. به طوری که برای هر رده یک محصول خاص و متفاوت را عرضه نموده است. کاربران با شنیدن نام ROG ناخدا گاه به یاد محصولات مخصوص ایسوس در این زمینه می‌افتند. سری Maximus VI  جدیدترین مادربورد های سری ROG می‌باشد که به آن یک مدل جدید نیز اضافه شده است. مادربورد Maximus VI HERO محصول جدید می‌باشد که ایسوس برای اولین بار آن را عرضه نموده است. به گفته ایسوس این مادربورد فقط و فقط مخصوص Gamer های حرفه‌ای می‌باشد و کاربران به واسطه آن می‌توانند همیشه در بازی‌های رایانه‌ای پیروز باشند. در ادامه نیز مادربورد های Extreme/Formula و Gene نیز معرفی‌شده‌اند. اما ایسوس برای این مادربورد ها تجهیزات جالبی تولید نموده است.M.2 SSD همان طور که از نامش پیداست یک کارت SSD با سرعت بسیار بالا می‌باشد که بر روی مادربورد نصب می‌شود و نکته جالب در مورد آن پورت مخصوص ایسوس در این زمینه می‌باشد که باعث خواهد شد تا هیچ‌کدام از شکاف‌های  PCI-E اشغال نشود. همچنین بر روی این کارت سوکت جدید M.2 (NGFF) Socket 2 قرار دارد که در واقع نسل جدید سو کت‌های می‌باشد که کاربر می‌توانند بدان انواع کارت‌های توسعه مانند تجهیزاتی که از mPCIe و mSATA بهره می‌برند،  را بر روی این کارت نصب نمایند. علاوه بر این ایسوس یک کارت دیگر با استاندارد mPCIe عرضه نموده است که از چیپ شبکه 802.11 ac و Bluetooth 4.0 بهره می‌برد. همچنین مدار برق‌رسانی EXTREME DIGI+ III با بهره‌گیری از قطعات بسیار باکیفیت تضمین‌کننده فعالیت بدون مشکل این سری از مادربورد های ایسوس می‌باشد.ASUS همیشه در زمینه اورکلاینگ به عنوان یک شرکت خلاق شناخته می‌شود. برای مثال این شرکت در سال‌های گذشته ابزار مخصوصی را برای این منظور در مادربورد های خود در نظر گرفته است. اما جدیدترین ابزار این شرکت در این زمینه OC PANEL نام دارد و از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول EXTREME MODE  نام دارد  و به صورت یک کنترل از راه دور با قابلیت نمایش اطلاعات مختلف از وضعیت سیستم و دکمه‌های مختلف برای انجام عملیات اورکلاینگ برخوردار می‌باشد. قسمت دوم NORMAL MODE نام دارد و به ابعاد یک درایو نوری می‌باشد که بر روی کیس نصب‌شده و از امکانات محدود تری نسبت به مود قبلی بهره می‌برد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.