تلفن همراه

فناوری

گوشی

July 10, 2013
17:13 چهارشنبه، 19ام تیرماه 1392
کد خبر: 56114

درباره پردازنده های سامسونگ Galaxy S4

همان طور که می‌دانید،CPU (Central Processing Unit) ، یا پردازنده، اصلی‌ترین قطعۀ وسایل الکترونیکی از جمله کامپیوتر‌ها، گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و … است.
 
 
تمام پردازش و کنترل وظایف یک سیستم بر عهده پردازنده است. می‌توان گفت پردازنده مغز متفکر و عامل بسیار مهم در سرعت پردازش فرمان های سیستم عامل و کاربر می باشد. در گوشی‌های موبایل هم از پردازنده‌های متفاوتی استفاده می‌شود. تا حدود سال 2011، اکثر گوشی‌های موبایل از پردازنده‌های تک هسته ای استفاده می‌کردند. اما با گذر زمان و افزایش کارایی گوشی‌های موبایل، نیاز به سرعت بالا در پردازش به شدت احساس شد. اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین، پخش ویدیوهای حجیم، اجرای وظایف گوناگون در یک زمان، ورود پردازنده‌های چند هسته‌ای را سبب شد.
 
در اوایل سال 2011 پردازنده های دو هسته ای برای اولین بار به کمک گوشی های هوشمند آمدند و این نوع گوشی‌ها را به سطحی فراتر از نیاز روزانه بردند. در ماه مه سال 2012، سامسونگ، اولین پردازندۀ چهار هسته ای (Quad-Core) گوشی‌های هوشمند را در Galaxy SIII به کار برد و یک سال بعد Galaxy S4 با پردازندۀ هشت هسته ای (Octa-Core) معرفی شد. Galaxy S4 I9500، نسخه‌ای از Galaxy S4، که در ایران موجود است، از دو پردازندۀ چهار هسته ای Quad-Core 1.6 GHz Cortex-A15 و Quad-Core 1.2 GHz Cortex-A7 استفاده می کند. طریقه کارکرد این دو پردازنده در کارایی گوشی حائز اهمیت است.
 
پس از رونمایی این محصول چندین سؤال در مورد این پردازنده‌ها مطرح شد. مثلاً آیا این دو پردازنده همیشه و همزمان کار می کنند؟ در چه شرایطی هر دو پردازنده به کار می افتد؟ کدام پردازنده همیشه فعّال است؟ کدام یک حالت کمکی دارد؟
 
واقعیّت امر این است که هر دو پردازنده همیشه فعّال هستند، ولی هر کدام مسئولیّت پردازش بخشی خاص و مجزّا را بر عهده دارند.
 
پردازنده اوّل، AP (Application Process)، پردازش برنامه های کاربردی انجام می‌دهد و پردازندۀQuad-Core 1.6 GHz Cortex-A15 این وظیفه را بر عهده دارد.
 
پردازندۀ دوم، CP (Modem Processor, Connection Processor) یا MP نام دارد و وظیفۀ پردازش تمام امور ارتباطی گوشی را بر عهده دارد. پردازشگر‌های قبلی، پردازش هر دو قسمت را به طور همزمان بر عهده داشتند و قدرت پردازش را بین دو بخش تقسیم می کردند و این امر باعث افت سرعت پردازش هر بخش می شد. تخصیص یک پردازشگر چهار هسته ای قوی برای هر بخش، باعث پردازش سریع‌تر اطلاعّات مربوط به هر بخش می شود و دیگر نیاز به تقسیم پردازش بین بخش ارتباطی و برنامه های کاربردی نیست و این امر منجر به سرعت پردازش کلی بسیار بالایی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.