اینترنت و شبکه

بازار سرمایه

فناوری اطلاعات

July 28, 2013
10:03 یکشنبه، 6ام مردادماه 1392
کد خبر: 56404

تصویب توزیع 100درصد سهام جایزه به سهامداران افرانت

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت افرانت تقسیم 115 ریال سود نقدی به ازای هر سهم را تصویب کرد. در این مجمع که با حضور بیش از 91 درصد از سهامداران شرکت برگزار شد صورت‌های مالی به تصویب رسید. مدیرعامل افرانت در این جلسه ضمن ارائه عملکرد گزارش هیات مدیره در سال 91 به سوالات سهامداران پاسخ داد.
 
دکتر فریدون قاسم‌زاده در این جلسه گفت: در حال حاضر از حدود یک‌میلیارد میزبان اینترنتی (Internet Host) موجود در جهان کمتر از دویست هزار یعنی 02/0 درصد در ایران قرار دارد . وی افزود با توجه به اینکه حدود 1درصد جمعیت جهان در ایران قرار دارد، حداقل 1درصد یعنی ده میلیون میزبان اینترنتی باید در ایران قرار داشته باشد، میزان پتانسیل بازار در زمینه خدمات دیتاسنتر بسیار چشمگیر بوده و لذا افزایش ظرفیت دیتاسنتر افرانت امکان افزایش مستمر درآمد و سودآوری آن در سال‌های آینده را فراهم می‌آورد.
 
وی در ادامه افزود: در کنار تمرکز جدی و علی‌رغم مشکلات موجود بر توسعه فعالیتها در حوزه خدمات دیتاسنتر، شرکت افرانت در سال گذشته موفق به افزایش درآمد خود به میزان 28درصد و افزایش سودآوری به میزان 15درصد نسبت به سال گذشته گردیده که با توجه به ظرفیت‌های جدید ایجاد شده به ویژه در حوزه خدمات دیتاسنتر، این روند افزایشی در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت. مجموعه این عوامل و بویژه راه اندازی فاز دوم دیتاسنتر افرانت موسوم به دیتاسنتر Cloud در سال 1392 ونقش آن برافزایش درآمد و سودآوری افرانت، باعث استقبال بازار از سهام افرانت و افزایش قیمت سهام این شرکت از 12.087 ریال به 14.095 ریال در طی سال 1391 شده است. به گفته دکتر قاسم زاده مدیرعامل افرانت تعداد کاربران اینترنت در جهان در سال 2012 از مرز 5/2 میلیارد نفر، تلفن‌همراه از 6 میلیارد و تلفن هوشمند از یک میلیارد عبور کرده است.
 
رشد سریع تعداد کاربران اینترنت و تلفن هوشمند مستلزم افزایش سرعت و حجم تبادل اطلاعات است. به طوری که امروزه با استفاده از نسل چهارم موبایل (LTE)، کاربران با سرعت بیش از 100 مگابیت در ثانیه (قریب 500 برابر سرعت مجاز اینترنت پرسرعت در ایران) از طریق گوشی‌های موبایل به اینترنت دسترسی دارند. در ایران نیز تعداد کاربران براساس آمار وزارت ICT به قریب 45 میلیون نفر رسیده که از این تعداد حدود 3 میلیون نفر یعنی حدود 6درصد از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند و تعداد کاربران تلفن هوشمند نیز حدود 3 میلیون نفر یعنی قریب 5درصد کل کاربران تلفن همراه در کشور می‌باشد.
 
 
با توجه به روند تحولات جهانی و رشد سریع تقاضا برای پهنای باند اینترنت که ناشی از افزایش تعداد کاربران و حجم اطلاعات مورد نیاز ایشان است، حذف قریب‌الوقوع محدودیت میزان پهنای باند قابل دسترسی توسط کاربران در ایران و رشد سریع فروش ADSL و Wimax و تلفن هوشمند در کشور، افزایش ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت به بیش از 50درصد ظرف پنج سال آینده قابل پیش‌بینی می‌باشد. علاوه بر تحولات فوق، با توجه به منافع زیاد استفاده از خدمات و تجارت الکترونیکی، میزان مبادلات الکترونیکی انجام شده از طریق اینترنت از قریب 8.000 میلیارد تومان در سال 1390 به بیش از 12.000 میلیارد تومان در سال 1391 افزایش یافته و سایر خدمات الکترونیکی از جمله دولت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، بورس الکترونیکی و آموزش الکترونیکی به سرعت در کشور در حال گسترش می‌باشد.
 
با توجه به روندهای فوق، افزایش مصرف پهنای باند به میزان 100درصد در سال طی پنج سال آینده به خوبی قابل پیش‌بینی است که این امر اثرات مثبتی بر تداوم روند افزایش درآمد و سودآوری افرانت در سال‌های آینده خواهد داشت. روند سریع تحولات در کنار افزایش تقاضای پهنای باند موردنیاز موجب افزایش حجم تولید و انتقال اطلاعات و خدمات به صورت الکترونیکی و در نتیجه ایجاد ضرورت توسعه دیتاسنترهایی با ظرفیت بالا برای میزبانی سایت‌ها و سرورهای ارائه‌دهنده اطلاعات و خدمات از طریق شبکه اینترنت در داخل کشور می‌گردد. افرانت با شناخت این روند و سرمایه‌گذاری جدی در این حوزه از پنج سال قبل خدمات اینترنت و تجارت الکترونیکی خود را به ارائه خدمات دیتاسنتر توسعه داده است.
 
با توجه به استقبال کاربران از این خدمات و با توجه به روند جدید ارائه خدمات دیتاسنتر در جهان که مبتنی بر پردازش ابری (Cloud Computing) با هدف کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها و ایجاد امکان رشد و توسعه سریع شرکت‌ها در فضای مجازی می‌باشد، افرانت از سال گذشته سرمایه‌گذاری خود را بر روی اجرای فاز دوم دیتاسنترخود موسوم به دیتاسنتر Cloud متمرکز نموده است.
 
جایگاه افرانت در صنعت IT ایران
شرکت افرانت به عنوان اولین شرکت خصوصی اینترنت در کشور با دسترسی مستقیم به شبکه اینترنت بین الملل، فروش قریب به 3000 مگابیت در ثانیه پهنای باند و نیز ارائه خدمات دیتاسنتر، تجارت الکترونیکی و VoIP به قریب 1000 سازمان و شرکت دولتی و خصوصی، در حال حاضر حدود 10درصد بازار توزیع پهنای باند اختصاصی کشور را به خود اختصاص داده و در نتیجه امکان خرید پهنای باند به میزان بالا و قیمت ارزانتر در مقایسه با رقبا را در اختیار دارد و به همین دلیل رشد قابل توجهی در میزان فروش پهنای باند و درآمدهای حاصل از آن در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌گردد.
 
در خصوص خدمات دیتاسنتر نیز با توجه به دستورالعمل‌های صادره در خصوص انتقال سرورهای متعلق به سازمان‌های دولتی از خارج به داخل و افزایش نرخ ارز و نیز رواج استفاده از خدمات الکترونیکی در کشور، بازار خدمات دیتاسنتر شاهد رشد و شکوفایی بالایی در طی سال‌های آینده خواهد بود. با توجه به اینکه در حال حاضر علیرغم الزامات قانونی فوق در خصوص انتقال سرورها به ایران، تنها تعداد محدودی شرکت در زمینه ارائه خدمات دیتاسنتر در کشور سرمایه‌گذاری نموده و فعالیت می‌نمایند، شرایط فوق فرصت مناسبی را برای افزایش درآمد و سودآوری طی سال‌های آتی در اختیار افرانت قرار خواهد داد.
 
لازم به ذکر است در حال حاضر طبق رتبه‌بندی سایت Alexa، از میان 500 سایت برتر مخاطبان ایرانی، شرکت افرانت با میزبانی 34 سایت بیشترین سهم را در مقایسه با رقبا از آن خود نموده است. درآمد و سود درآمد شرکت افرانت در سال 1391 معادل 135 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل 28درصد افزایش داشته است. نمودار شماره یک روند افزایش درآمد افرانت در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد. همچنین سود افرانت در این سال معادل 5/22 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته 15درصد افزایش داشته است.
 
با اجرای مصوبات اخیر شورایعالی فضای مجازی درخصوص اعطای تخفیفات ویژه برای پهنای باند و برق مصرفی به شرکت‌های دیتاسنتر، هزینه های شرکت در سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. همچنین با توجه به تصویب قانون و آئین نامه اجرایی شرکت‌های دانش بنیان و نظر به اینکه شرکت افرانت به عنوان اولین شرکت در بخش خصوص موفق به اخذ پروانه ارائه خدمات دیتاسنتر از شورایعالی فضای مجازی گردیده است، شمول مزایای قانون مزبور به فعالیت‌های افرانت از جمله اعطای 15 سال معافیت مالیاتی، تاثیر به سزایی به افزایش سودآوری افرانت در سال‌های آینده خواهد داشت.
 
طرح‌های توسعه و برنامه‌های سال آتی اطلاعات طرح‌های توسعه شرکت شرکت افرانت ضمن ارائه خدمات دیتاسنتر موجود خود شامل میزبانی سایت، سرور اختصاصی، سرور مجازی و میزبانی سرور که ظرفیت میزبانی بیش از 1.000 سرور فیزیکی را دارد در سال جاری دیتاسنتر پردازش ابری (Cloud Computing) خود را به بهره‌برداری می‌رساند.
با تکمیل این پروژه ظرفیت میزبانی دیتاسنتر افرانت تا 3.000 سرور فیزیکی و 25.000 سرور مجازی افزایش خواهد یافت. در دیتاسنتر Cloud افرانت امکان استفاده از خدمات پیشرفته پردازش ابری شامل «زیرساخت به عنوان سرویس» (laaS)، «بستر به عنوان سرویس» (PaaS) و نیز «نرم‌افزار به عنوان سرویس» (SaaS) برای اولین بار در کشور فراهم خواهد شد.
با توجه به اینکه با استفاده از خدمات دیتاسنتر Cloud، هزینه سرمایه‌گذاری (Capex) به هزینه جاری (Opex) تبدیل می‌شود. مشکل تامین سرمایه اولیه که معمولا مانع اصلی کارآفرینان برای راه‌اندازی و توسعه خدمات مجازی است از میان برداشته می‌شود که موجب افزایش ارائه خدمات الکترونیکی در کشور و در نتیجه افزایش درآمد در بخش دیتاسنتر افرانت خواهد شد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.