اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 14, 2013
23:02 چهارشنبه، 23ام مردادماه 1392
کد خبر: 56750

ابهامات هم‌کدسازی همچنان پابرجاست

درحالیکه هنوز وضعیت هم‌کدسازی به قطع مشخص نشده و رگولاتوری مصوبه‌ای را مبنی بر دریافت هزینه ۹۰۰تومانی از مشترکان ثابت به مخابرات ارائه داده مسئولان مخابرات گفته‌اند این هزینه آبونمان نیست و شورای رقابت هم کلا با این موضوع مخالف است.
 
 
به گزارش تسنیم، با داغ شدن بحث تعرفه‌های مخابراتی در ارتباط با طرح هم‌کدسازی داخل استانی، رفته رفته سوالات بیشتری در ارتباط با این موضوع در ذهن شکل گرفت به گونه‌ای که حتی ضرورت اجرای چنین طرحی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.
طرحی که به دنبال آن قرار است، کدهای شهری و درون استانی یکسان شود تا مشترکان پالس پرداختی خود را براساس تعرفه‌های شهری داشته باشند با تأکید رگولاتوری بر دریافت هزینه اشتراک 900 تومانی از مشترکان موجب تعجب بسیاری از مردم از اجرای این طرح شد.
مخابرات معتقد است که با اجرای این طرح به دلیل حذف کدهای درون استانی، با خسارت و ضرردهی روبرو می‌شود و دولت با توجه به تأکیدی که بر اجرا دارد خودش باید محل جبران هزینه‌ها را مشخص کند.
اما دولت یا همان کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که مسئول نظارت بر این حوزه است، مصوبه‌ای را ابلاغ کرده که براساس آن مشترکان باید هزینه 900 تومانی را به عنوان هزینه اشتراک بپردازند.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 160 مورخ 18/1/1392 در ارتباط با اجرای طرح‌ هم‌کدسازی گفته بود که: به منظور جبران هزینه های بروز رسانی برخی از سوئیچ‌های شبکه برای این منظور، اجرای طرح و جبران کاهش درآمد بین شهری ناشی از حذف کد، مقرر کرد در صورت انجام طرح در سطح هر استان، شرکت مخابرات ایران و سایر اپراتورهای تلفن ثابت می‌توانند حداکثر مبلغ نه هزار (9000) ریال ماهیانه به عنوان حق اشتراک از مشترکین دریافت و هزینه کارکرد خطوط تلفن ثابت با کارکرد کمتر از 150 پالس در ماه معادل 150 پالس محاسبه و در قبوض کارکرد مشترکین منظور کند. بدیهی است با اعمال تعرفه‌های فوق دریافت هرگونه مبالغ دیگر تحت عنوان آبونمان و یا عناوین مشابه موارد فوق مجاز نیست. با ابلاغ این مصوبه، مصوبه جلسه شماره 120 مورخ 27/6/1390 و مصوبه شماره 2 جلسه  137 مورخ 20/1/1391 کمیسیون در خصوص تعرفه تلفن ثابت کان لم یکن می‌شود.
در جلسه بعد از آن عنوان شد که تا زمان تصویب این مفاد، مصوبات جلسات 120 و 137 همچنان قابل اجراست اما بعد از تصویب مصوبات جلسه 160، مصوبات قبلی کان لم یکن می‌شود.
در تمامی این مصوبات نیز قید شده که نرخ پالس کماکان بدون تغییر و برابر با 44.7 ریال است اما مخابرات چشم خود را بر این موضوع بسته و هزینه هم‌کدسازی را با پالس 58.71 ریال محاسبه می‌کند که جزییات آن در تعرفه یک پالس مکالمه شهری تلفن ثابت قابل مشاهده است.
با ورود رگولاتوری به این بحث، شورای رقابت با جدیت تمام هرگونه اقدامی خارج از مصوبات شورای رقابت را رد کرد و گفت که تغییر تعرفه در هر بخشی از خدمات تلفن ثابت زیر نظر این شورا باید صوت گیرد.
اما در حالیکه هنوز بر سر این موضوع اختلاف نظرات بسیاری به چشم می‌خورد، مدیر کل روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: هزینه اشتراک از اواسط ماه جاری توسط مخابرات برای شهرهای هم‌کد شده لحاظ شده است و در پایان سررسید دو ماهه تلفن ثابت، مشترکان هم‌کد شده باید 1800 تومان بابت این هزینه‌ها بپردازند.
او همچنین با اشاره به اینکه این هزینه‌ها در قالب آبونمان است، اظهار کرد: در گفت‌وگوی یکی از مدیران مخابرات گفته شد که این هزینه جدا از آبونمان است اما نظر کمیسیون تنظیم مقررات این بوده که این رقم جایگزین آبونمان 63 تومانی سابق شود.
اما همچنان باید منتظر ماند و در درجه اول گرایش مخابرات به سمت رگولاتوری یا شورای رقابت را جویا شد و در گام بعدی برای این سوالات و ابهامات، پاسخی روشن یافت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.