اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 14, 2013
23:08 چهارشنبه، 23ام مردادماه 1392
کد خبر: 56754

گزارشی از نتایج اخذ هزینه ۹۰۰ تومانی هم‌کدی از تهرانی‌ها: مصوبه‌ای که درآمد مخابرات را ماهانه ۶ میلیارد تومان افزایش داد

با اجرای دستورالعمل رگولاتوری توسط مخابرات مبنی بر دریافت هزینه ۹۰۰ تومانی از مشترکان هم‌کد شده تلفن ثابت، درآمد مخابرات از استان تهران ماهانه ۶ میلیارد و ۵۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.
 
 
به گزارش تسنیم، هم‌کدسازی مخابرات که به دنبال یکسان‌سازی کدهای درون استانی و محاسبه تعرفه شهرستان‌های یک استان طبق تعرفه شهری است، این روزها به دلیل برخی معادلات ناصحیح مخابرات دچار ابهامات و سوالات بسیاری است.
اما این طرح که مخابرات مسئول اجرای آن از طرف دولت شده، قرار است از مشترکان هم‌کد شده استان‌ها 900 تومان را ماهانه بابت هزینه‌های اجرا بگیرد به نحویکه در پایان سر رسید هر دوره (هر دو ماه یکبار)، مشترکان باید مبلغ 1800 تومان را بابت هم‌کد شدن‌شان بپردازند.
این هزینه اجباری که از طرف رگولاتوری به مشترکان تلفن ثابت تحمیل شده است و البته با توجه به ورود شورای رقابت به این بحث، احتمال لغو یا تغییر در پارامترهای آن داده می‌شود، به گفته مخابرات از 15 مرداد در تمامی استان‌ها اجرایی می‌شود.
پیش از این تهران، البرز و قم هم‌کد شده بودند و با احتساب این موضوع و در صورت تصمیم‌گیری قطعی مخابرات برای دریافت این هزینه از مشترکان، در سر رسید جاری باید شاهد تغییراتی در قبض تلفن ثابت مشترکان این سه استان باشیم.
تعرفه‌ای که مخابرات بابت هم‌کدسازی (حذف کد بین شهری) می‌گیرد، پالسی 58.71 ریال است که پیش از این و قبل از هم‌کدی 51.03 بود اما جالب است مسئولان رگولاتوری که به جای جبران هزینه‌های مخابرات از اجرای این طرح، کلیه هزینه‌ها را بین مخابرات و مشترکانش به اشتراک گذاشتند، تأکید دارند که مخابرات در صورت اجرای این طرح باید نرخ پالس را طبق تعرفه پیشین 44.7 ریال محاسبه کند.
اما مخابرات در این بخش خود را تابع شورای رقابتی می‌داند که تعرفه 58.71 را پیش از این در نظر گرفته بود.
حال با در نظر گرفتن این مقدمات، به محاسبه درآمد مخابرات از قبل اجرای این طرح در استان تهران می‌پردازیم.
طبق اطلاعات مندرج در نشریه ارتباطات که در سه ماهه اول سالجاری منتشر شد، ظرفیت تلفن‌های مشغول به کار در استان تهران هفت میلیون و 273 هزار شماره است که ضریب نفوذ 49.9 درصدی را در استان تهران و 61.18 درصدی را در شهر تهران نشان می‌دهد.
حال اگر مخابرات بخواهد 1800 تومان را پایان هر دو ماه از مشترکان استان تهران که هم‌کد شده‌اند دریافت کند، 13 میلیارد و 91 میلیون و 400 هزار درآمد خواهد داشت.
مدیر عامل مخابرات پیش از این عنوان کرده بود که زیان 120 میلیارد تومانی از قبل هم‌کدسازی دلیل اصلی توقف این طرح بوده است.
اما حال با احتساب این درآمدی که از قبل اجرای این طرح تنها از استان تهران به دست می‌آید، مخابرات می‌تواند در یک دوره 18-19 ماهه هزینه‌های خود را جبران کند اما باز هم تأکید می‌شود که اگر فقط از تهرانی‌ها 900 تومان در هر ماه گرفته شود این مدت زمان طول می‌کشد اما در عمل تمام استان‌ها قرار است هم‌کد شوند و این هزینه را بپردازند که متعاقبا مدت زمان دوره نیز بسیار کمتر از این بازه زمانی می‌شود.
باز هم باید منتظر ماند و دید که مخابراتی‌ها از درگیری‌های ایجاد شده میان دو نهاد سیاست‌گذار رگولاتوری و شورای رقابت چه استفاده‌ای می‌کنند و چه اندازه دل‌شان برای مشترکان‌شان می‌سوزد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.