رگولاتوری

مخابرات فضایی

August 23, 2013
9:54 جمعه، 1ام شهریورماه 1392
کد خبر: 56967

مدیرطرح پرتاب موجود زنده به فضا: سازمان فضایی زیر نظر مستقیم رییس جمهوری قرار گیرد!

مدیر طرح پرتاب موجود زنده به فضا با توجه به جایگاه مهم سازمان فضایی گفت: بهتر است این سازمان زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یا به طور مستقیم و یا درسطح معاونت زیر نظر مستقیم رییس جمهوری فعالیت داشته باشد.
 
دکتر فتح الله امی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، مشاور پژوهشی سازمان فضایی ایران و مدیر طرح پرتاب موجود زنده به فضاست که در پروژه‌های مختلفی مشارکت داشته است. 
وی تاکنون در سمت‌های متعددی از جمله ریاست پژوهشکده موتور و پیشرانش و نماینده علمی ایران در روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع در سال‌های ۷۶ تا ۸۱فعالیت داشته است. 
دکتر امی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد فعالیت های آتی سازمان فضایی ایران نظرات جدیدی را مطرح کرد. 
وی اظهار داشت: از آنجا که سازمان فضایی در تمامی کشورهای دنیا یک سازمان مصرف کننده با هزینه های بالاست می بایست به نهادهایی دارای درآمد بالا وابسته باشد تا هزینه های لازم تحقیقاتی از این طریق تامین شود؛ از این رو به دلیل نیاز به بودجه های کلان این نوع سازمان ها به عنوان ستاد و یا سازمان به طور مستقیم زیر نظر رییس جمهوری فعالیت می کنند. 
وی افزود: سازمان فضایی در گذشته زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل درآمدزایی بالا و از سوی دیگر به دلیل وابستگی این وزارت خانه به فناوری ماهواره قرار داشت. 
وی که چهار سال گذشته مشاور سازمان فضایی ایران بود، گفت: در مطالعات صورت گرفته بنا شد تا معاونت فضایی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات به طور مستقیم زیر نظر رییس جمهوری فعالیت کند؛ اما متاسفانه سازمان فضایی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری وزیر نظر رییس دفتر ریاست جمهوری وقت قرار گرفت و سازمان از وضعیت سابق خود افت کرد و نیز از نظر مسائل مالی و بودجه دچار مشکل شد. 
امی اظهار داشت: از آن زمان سازمان فضایی به ناچار وارد مسائل اجرایی شد و این درحالی است که این امر در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست؛ معمولا سازمان فضایی در حوزه پژوهشگاه ها و فعالیت های علمی و پژوهشی قرار می گیرد. 
وی نتیجه گرفت: با ورود سازمان فضایی در مسائل اجرایی،این سازمان قادر نبود تا پروژه های تحقیقاتی خود را در وقت مقرر پیگیری کرده و به اتمام برساند. 
 
برنامه ریزی عملیاتی برای پرتاب نیازمند تقویت بودجه های تحقیقاتی 
 
 
استاد تمام دانشکده مکانیک دانشکده تربیت مدرس گفت: طی ۲ سال ونیم گذشته این سازمان با کمبود بودجه های تحقیقاتی روبرو بوده است. 
وی افزود: البته پروژه پرتاب موجود زنده به فضا (میمون از نژاد رزئوس که در سال گذشته انجام شد) در زمره پروژه های سابق سازمان فضایی کشور بود. 
امی گفت: در سال گذشته میمونی با استفاده از راکت سوخت جامد تا ارتفاع بیش از۱۰۰ کیلومتر به فضاپرتاب شد که مطالعات آن به سال های ۸۰ تا ۸۴ باز می گردد. 
امی همچنین پیشنهاد کرد: به همین دلایل بهتر است که سازمان فضایی یا به صورت ستاد و بدون الحاق پژوهشکده های وابسته، در زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گیرد و یا به صورت یک معاونت زیر نظر مستقیم خود رییس جمهور اداره شود. 
 
پروژه اعزام انسان به فضا نیازمند سرمایه گذاری کلان است 
 
 
مدیر طرح پرتاب موجود زنده به فضا، پروژه اعزام انسان به فضا را دارای هزینه های بسیار بالا دانست و گفت: براساس مطالعات انجام شده دستکم ۱۰ میلیارد دلار هزینه ایجاد زیرساخت های اولیه و سه و نیم میلیارد دلار برای پرتاب نهایی هزینه لازم است و این امر مستلزم سرمایه گذاری سالانه یک میلیارد دلار برای این پروژه است. 
 
اولویت کشور پرتاب ماهواره های مخابراتی است 
 
 
امی، اولویت مهم کشور را در حوزه هوا-فضا و پرتاب های فضایی، ارسال ماهواره های مخابراتی عنوان کرد و گفت: ماهواره های سنجش از دور و به ویژه ماهواره های مخابراتی از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردارند تا بتوان با استفاده از این ماهواره ها به درآمدزایی لازم و مورد نیاز رسید. 
وی تاکید کرد: پرتاب ماهواره های مخابراتی موجب می شود تا پهنای باند لازم برای سیستم های مخابراتی و نیز شبکه های مختلف صدا و سیما در داخل تامین شود. 
وی هزینه های بالای اجاره ماهواره های خارجی را دارای چالش های متعددی دانست و گفت: در حال حاضر میلیون‌ها دلار بابت اجاره‌ ماهواره‌های مخابراتی هزینه می شود و با توجه به اینکه در این بخش گرفتار تحریم‌های سیاسی هستیم، بنابراین بهتر است به دانش و تولید این فناوری دست یافت و قدرت ساخت و پرتاب این ماهواره‌ها (به طور مثال ماهواره‌های مورد نیاز صدا وسیما) را به دست آورد. 
امی خاطرنشان کرد: دستیابی به دانش و فن لازم دراین زمینه، ایران را از وابستگی به خارج بی نیاز می سازد، بنابراین امکانات داخلی کشور بهتر است دراین مسیر به کار گرفته شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.