تلفن همراه

فناوری

گوشی

October 3, 2013
19:52 پنجشنبه، 11ام مهرماه 1392
کد خبر: 57881

شارژ تلفن همراه با راه رفتن

پژوهشگران موسسه مهندسی زیستی اوکلند یک ژنرانور الکتریکی ساخته اند که می تواند با مهار انرژی حرکاتی مانند دویدن و راه رفتن، برق مورد نیاز برای وسایل شخصی را تامین کند.
 
امروزه با افزایش استفاده از وسایل الکترونیکی همراه، تامین انرژی مورد نیاز این دستگاه ها به یک چالش مهم برای دانشمندان تبدیل شده است. از این رو محققان در تلاش هستند با استفاده از فعالیت های روزمره منبع جدیدی برای شارژ این دستگاه ها فراهم کنند.
 
یک کفش معمولی در لحظه برخورد با زمین انرژی را به شکل گرما هدر می دهد اما در فناوری دانشمندان نیوزیلندی، از ژنرانورهای کشسان نازک برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی برق استفاده می شود.
 
ایده اصلی این فناوری توسط موسسه بین المللی SRI تحقیقات آمریکا مطرح شده است اما مهندسان دانشگاه اوکلند از این شیوه برای ساخت ژنراتورهای کوچک تر و سبک تری بهره گرفته اند که راحتی بیشتری را در زمان تولید انرژی برای کاربر فراهم می آورد.
 
محققان امیدوارند طی یک سال این فناوری را به صورت واقعی و عملی به بازار عرضه کنند و از انرژی حرکت برای شارژ وسایل الکترونیکی مانند تلفن هوشمند، آی پاد، مانتیورهای ضربان قلب ورزشکاران استفاده شود.
 
دو دانشجو از همین ساختار مکانیکی برای ساخت حسگرهای عضلات مصنوعی استفاده کردند که حرکات بدن انسان را اندازه گیری و ثبت می کند.
 
آنها شرکتی را تاسیس کرده و حسگرهایی را ساخته اند که نرم، سبک و کشسان است و از این رو حرکات طبیعی را مختل نمی کند. به این ترتیب حسگرهای این دو دانشجو عملیاتی شدن کفش های تولید کننده برق را تایید می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.