امنیت

فناوری اطلاعات

October 5, 2013
22:49 شنبه، 13ام مهرماه 1392
کد خبر: 57937

انتشار اسناد تازه از نفوذ جاسوسان آمریکایی به برنامه تور

یک سند تازه فاش شده نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا به منظور جاسوسی از برنامه‌های رمزگذاری اطلاعات در یک دهه اخیر تلاش‌های فراوانی را انجام داده است.
 
به گزارش فارس به نقل از واشنگتن پست، بر اساس سند مذکور ماموران آژانس یاد شده در اول نوامبر سال 2007 جلسه‌ای را با یکی از طراحان اصلی برنامه Tor برگزار کرده بودند تا از عملکرد برنامه یاد شده که به منظور جلوگیری از نقض حریم شخصی کاربران مورد استفاده قرار می گیرد، مطلع شوند.
 
Tor نام نرم افزاری است که بسیاری از کاربران اینترنت به منظور مخفی کردن هویت خود از آن در فضای مجازی بهره می‌گیرند و حال مشخص شده که آژانس امنیت ملی آمریکا از سال‌ها پیش از نحوه عملکرد برنامه یاد شده مطلع بوده است.
 
در جریان این نشست Roger Dingledine اظهار داشته که صاحبان مشاغل تجاری و افرادی که می‌خواهند اسرار کاری و فردی آنها مخفی بماند و همین طور کسانی که به دنبال دور زدن سیستم‌های فیلترینگ هستند از جمله کاربران خدمات Tor هستند اما در این جلسه ماموران آژانس امنیت ملی آمریکا گفتند تروریست‌ها و ماموران اطلاعاتی کشورهای رقیب هم از Tor استفاده می کنند.
 
Roger Dingledine کم کم متوجه می‌شود که آژانس امنیت ملی آمریکا توانسته به این برنامه نفوذ کند و این در حالی است که میلیون‌ها نفر از آن برای مخفی کردن هویت خود استفاده می‌کنند.
 
بر اساس اسناد تازه‌ای که ادوارد اسنودن افشا کرده، از حداقل یک سال قبل از ملاقات دو طرف یعنی در سال 2006 جاسوسان آمریکایی توانسته بودند با نفوذ به برنامه Tor هویت و موقعیت مکانی برخی کاربران آن را شناسایی کنند. همچنین آنها توانسته بودند با بلوکه کردن دسترسی کاربران Tor آنها را به سمت مجاری ارتباطی ناایمن هدایت کنند.
 
Tor با استفاده از شبکه‌ای از سرورهای مدیریت شده توسط افراد داوطلب تلاش دارد هویت کاربران خود را مخفی نگه دارد و از این طریق ترافیک ایمیل، داده و هر چیز دیگری در فضای مجازی مخفی نگهداشته می‌شود، اما اسناد افشا شده توسط اسنودن نشان می‌دهد در بسیاری از موارد داده‌های رد وبدل شده به دست جاسوسان کاخ سفید افتاده است.
 
بر اساس یکی از اسناد افشا شده توسط اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا با استفاده از روشی موسوم به EGOTISTICALGIRAFFE توانسته است در تنها یک آخر هفته 24 نفر از کاربران Tor را شناسایی کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.