اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

October 11, 2013
18:04 جمعه، 19ام مهرماه 1392
کد خبر: 58093

ائتلاف برای اینترنت ارزان

گزارش: نسترن صائبی  – فناوران
منابع: CNet و ITU
 
همان‌طور که می‌دانید گوگل مدتی است که در راستای پروژه‌های بلندپروازانه لابراتوار Xاش، قصد دارد که اینترنت را از طریق بالون‌‌ به سرتاسر جهان بفرستد. حال این شرکت عضو گروهی با نام "ائتلاف برای ارایه اینترنت ارزان" (ALIANCE FOR AFFORDABLE INTERNET) شده است. 
 
در حال حاضر هزینه اینترنت در جهان تقریبا 30 درصد میانگین حقوق افراد است و این ائتلاف قصد دارد این مبلع را به پنج درصد حقوق ماهانه افراد کاهش دهد، البته گوگل را در این ائتلاف غول‌هایی چون فیس‌بوک و مایکروسافت و همچنین آژانس‌های دولتی کشور‌های آمریکا و انگلستان نیز همراهی
می‌کنند. 
این شرکت‌ها که به دسترسی راحت‌تر اینترنت در جهان و با قیمت مناسب‌تر می‌اندیشند، به تازگی توافق‌نامه‌ای را در زمینه فناوری امضا کرده‌اند که طی آن تمامی اعضای این اتحادیه موظفند که در تامین اینترنت ارزان‌قیمت در سراسر جهان تلاش و همکاری کنند. گفتنی است که در این ائتلاف نام 10 شرکت شناخته شده به چشم می‌خورد. 
گوگل، یکی از چهار موسس اصلی این اتحادیه به همراه آژانس توسعه بین‌المللی دولت آمریکا، وزارت توسعه بین‌المللی دولت انگلستان و بنگاه خیره امیدیار (Omidyar) است که توسط موسس ایرانی وب‌سایت eBay یعنی پیر امیدیار و همسرش اداره می‌شود. دیگر اعضای این اتحادیه عبارتند از: فیس‌بوک، مایکروسافت، یاهو، اینتل، سیسکو، آلکاتل، اریکسون، ISP آفریقایی MainOne و اپراتور مخابراتی Digicel که در حوزه کشورهای دریای کاراییب خدمات خود را ارایه می‌دهد. هدف این گروه، هدایت کشورها در زمینه‌های قوانین و رگولاتوری‌هایی است که باعث بهبود زیرساخت‌های شبکه‌های اینترنت کابلی و بی‌سیم خواهند شد.
جنیفر ‌هارون، مدیر مرکز برنامه‌ریزی دسترسی به اینترنت گوگل می‌گوید: یکی از اهداف ویژه این اتحادیه، رسیدن به جایگاهی است که کمیسیون پهنای باند سازمان ملل چندین سال است برای رسیدن به آن تلاش می‌کند. این هدف عبارت است از فراهم کردن امکان اتصال به اینترنت با سرعتی در حد متوسط و با قیمت کمتر از پنج درصد میانگین درآمد ماهیانه افراد در سراسر جهان است.
وی می‌افزاید: بنا بر گزارش اتحادیه ارتباطات بین‌الملل سازمان ملل، هزینه اتصال به اینترنت در کشورهای در حال توسعه چیزی در حدود شش برابر حد مجاز است. این به آن معناست که کاربرانی که در این‌گونه کشورها زندگی می‌کنند، برای اتصال به اینترنت، به طور میانگین مجبور به پرداخت چیزی در حدود 30 درصد کل حقوق ماهیانه خود هستند. اما این اتحادیه جدید قصد دارد تا پیش از پایان سال 2015 میلادی، حداقل با 10 کشور از نزدیک تعامل داشته باشد.
هارون همچنین می‌گوید:‌ کشورهایی که مایل به دریافت توصیه‌های مناسب در رابطه با رگولاتوری و مقررات ارتباطات برای اعمال در داخل مرزهای خود هستند، می‌توانند از این فایل آموزشی استفاده کنند.
دسترسی همه مردم جهان به اینترنت باعث خواهد شد تا مردمان کشورهای در حال توسعه و یا کشورهای جهان سوم بتوانند راحت‌تر کسب‌وکارهای خود را اداره کرده و با یکدیگر به صورت مجازی در تعامل باشند. البته این موضوع نیز قطعا به نفع کمپانی‌های با تکنولوژی پیشرفته نیز خواهد بود، چراکه بازار فروش آنها گسترش خواهد یافت.
 
تلاش هم‌زمان ITU و یونسکو
اینترنت سال‌هاست که یکی از موضوعات مهم در کمیسیون پهن‌باند بوده و هست و در همین راستا نیز حدود یک ماه پیش به کمیسیون پهن‌باند با همکاری ITU و یونسکو و با هدف توسعه دیجیتال و به درخواست بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد راه‌اندازی شده است. گفتنی است که خود این کمیسیون در ماه مه 2010، پنج سال پس از اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) تاسیس شده است. هدف این کمیسیون گنجاندن اولویت پهن‌باند در دستور کار سیاست‌های بین‌المللی و القای باور به نقش کلیدی گستر ش پهن‌باند در هر کشوری، برای تسریع در پیشرفت تا پایان سال 2015 است. این کمیسیون شامل مدیران عامل ارشد، برنامه‌ریزان صنعتی، سیاست‌گذاران ارشد و نمایندگان دولت، سازمان‌های بین‌المللی، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با توسعه است. 
برنامه‌ریزان به ارایه بینش و تجربه غنی در نحوه استقرار و استفاده از شبکه‌های پهن‌باند به نفع جوامع و کاربران نهایی باور دارند. براساس نگاه این کمیسیون، شبکه‌های پهن‌باند زیرساخت‌های اساسی در یک جامعه مدرن، درست مثل جاده‌ها، برق یا آب هستند. از سوی دیگر ابزاری منحصربه‌فرد قدرتمندی برای تسریع پیشرفت به سوی اهداف توسعه هزاره هستند. همچنین شبکه‌های پهن‌باند به طور قابل ملاحظه‌ای مقرون به صرفه و سودآور هستند و در هر دو حال و به طور یکسان در توسعه و اقتصاد در حال توسعه نقش دارند. این کمیسیون معتقد است که با سرعت بالا و اتصال به ظرفیت بالای پهن‌باند اینترنت تاثیر مستقیمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت و بدون زیرساخت‌های پهن‌باند و خدمات، کشورهای در حال توسعه خطر محرومیت از مشارکت در رشد اقتصاد دیجیتال جهانی را در پیش رو  دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.