تلفن همراه

گوشی

October 22, 2013
10:53 سه شنبه، 30ام مهرماه 1392
کد خبر: 58242

واردات موبایل به ایران کاهش یافت

مریم عسگری – دنیای اقتصاد : طی شش ماه اخیر به‌رغم کاهش نرخ دلار و وجود طرح‌هایی چون شبنم، واردات رسمی موبایل در بازار کاهش یافته است.
 
 
بازار خرید و فروش گوشی تلفن‌همراه طی یک‌سال گذشته تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز با اتفاقات و تغیر و تحولاتی جدید مواجه بوده است.
تغییر و تحولاتی که از جانب گروهی از کارشناسان برای چنین بازاری با حجم بالای تقاضا ،قابل پیش‌بینی نبود. کاهش تقاضا برای برخی از نمونه‌های گوشی، دگرگونی‌هایی از لحاظ رده‌بندی محبوبیت برندها، کاهش موجودی در برخی از برهه‌های زمانی و از همه مهم‌تر، کاهش حجم واردات گوشی برخی از این اتفاقات هستند. با توجه به این موضوع ما در این گزارش به بررسی روند واردات گوشی‌تلفن همراه در پنج سال گذشته و همچنین بررسی تحولات بازار گوشی پرداخته‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را 
 
اگرچه از سال 1389 پس از یک دوره چند ساله، شاهد رشد حجم واردات گوشی موبایل از مبادی رسمی به بازار داخلی بودیم، اما گویا باز هم اوضاع و احوال تغییر کرده است و از حدود 6 ماه قبل در بازار گوشی تلفن همراه شاهد کاهش حجم واردات از دروازه‌های ورودی قانونی بوده‌ایم.
آمار و ارقام ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی به خوبی گویای این امر است. آماری‌ که برخی از مسوولین اجرایی پروژه‌هایی نظیر شبنم با تکیه بر آن بر عملکرد خود صحه گذاشته و اعلام کرده‌اند که اجرای چنین پروژه‌هایی موجب محدود شدن قاچاق و رشد حجم واردات این کالا از مبادی رسمی بوده است. 
 
در هر حال براساس بررسی‌های «دنیای اقتصاد» مشخص شده است که از اوایل سال 89 روند واردات گوشی از مبادی رسمی جریانی صعودی داشته و این روال تا همین شش ماه قبل هم ادامه یافته است. 
اما از همین شش ماه قبل تا کنون با وجود کاهش نرخ دلار آزاد واردات گوشی موبایل از مبادی رسمی کاهش یافته است. 
فعالان بازار می‌گویند، علت این امر این است که به واقع حجم واردات کاهش یافته است. 
به گفته آنها بررسی موجودی گوشی در بازار و همچنین کاهش تنوع برندها به خوبی نشان‌دهنده این امر است که حجم واردات به بازار کاهش یافته است.
اما گروهی معتقدند رشد مجدد قاچاق در بازار گوشی منجر به چنین فراز و فرودهای آماری شده است.‌ به گفته بکائی، مدیرعامل شرکت سیب گستران پارسیان، بخش بزرگی از بازار گوشی همچنان در دست نمونه‌های قاچاق و همچنین مسافری است. به همین دلیل ارائه چنین آماری از جانب گمرک عجیب نیست.
یکی دیگر از واردکنندگان و فعالان بازار گوشی موبایل هم با بیان این مطلب که نمی توان منکر حضور پررنگ گوشی‌های قاچاق در بازار شد، به «دنیای‌اقتصاد» گفت، در هر حال در شرایطی که قیمت‌ها در بازار گران است و شرایط واردات سخت است، واردکننده و فروشنده باید راهی برای تامین موجودی بیابد که یا این راه از طریق مسافری است یا…!
به گفته فعالان بازار، اگرچه نظارت‌های گاه و بی گاهی بر بازار می‌شود، اما این سخت‌گیرهای وارداتی در بلندمدت منجر به رشد قاچاق و اتفاقات دیگر می‌شود.
 
330 هزار دستگاه گوشی کمتر به بازار آمد
براساس اطلاعات به دست آمده، حجم واردات انواع گوشی تلفن همراه طی نیمه نخست سال 92 در حدود 286 تن بوده است که با احتساب میانگین وزن 400 گرم برای هر گوشی حدود 715‌هزار دستگاه از مبادی رسمی وارد بازار داخلی شده است.
این رقم در مقایسه با نیمه نخست سال 91 که حجم واردات گوشی تلفن همراه در حدود (417 تن) معادل یک میلیون و 42 هزار و 995 دستگاه بوده است در حدود 327 هزار و 995 دستگاه کاهش یافته است. 
این درحالی است که مقایسه حجم واردات گوشی موبایل بین سال‌های 91 و 90 گویای این موضوع است که در بازار این کالا با یک رشد 650 هزار و 480 دستگاهی در زمینه حجم واردات گوشی مواجه بودیم، چرا که حجم واردات گوشی از مبادی رسمی در 6 ماه نخست سال 90 در حدود 393 هزار و 515 دستگاه گزارش شده است.
میزان واردات گوشی موبایل در مدت مشابه در سال 88 نیز در حدود 176 هزار و 665 دستگاه گزارش شده است.
 
دروازه‌های ورودی گوشی موبایل به ایران
گوشی‌های وارداتی با توجه به شرایط سیاسی، اکثرا از طریق برخی از واسطه‌ها وارد بازار ایران می‌شوند.  واسطه‌هایی که در امارات، کره و… قرار دارند و هرکدام سهمی از میزان صادرات کالاهای این حوزه را به ایران به خود اختصاص داده‌اند.
براساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، کشورهای مبدا واردات گوشی تلفن همراه 6 ماه نخست سال 92 امارات متحده عربی با صدور 173 تن گوشی به ارزش دلاری 39 میلیون و 31 هزار دلار بزرگ‌ترین صادرکننده گوشی به ایران است.
پس از امارات نیز کره با صدور 53 تن گوشی به ارزش 20 میلیون و 370 هزار دلار، دومین صادرکننده گوشی به بازار ایران است. 
در این میان، حدود 22 تن از گوشی‌های بازار داخلی از طریق منطقه آزاد چابهار وارد بازار ایران شده است.
سایر کشورها نظیر چین، تایوان و… نیز مجموعا با صدور 38 تن گوشی از دیگر صادرکنندگان گوشی به بازار ایران هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.