اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

October 28, 2013
20:30 دوشنبه، 6ام آبانماه 1392
کد خبر: 58410

دلایل ارائه اینترنت بی کیفیت در ایران از دیدگاه سازمان نصر تشریح شد

اعضای کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با طرح دلایل ارائه اینترنت بی کیفیت در ایران و مشکلات این بخش، مطالبات خود را از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم برای رفع معضلات اینترنت در ایران خواستار شدند.
 
 
اعضای کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران امروز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران مطالبات خود در حوزه اینترنت را در 6 سرفصل مطرح کردند و از دولت جدید خواستار رفع انحصار تامین و توزیع پهنای باند اینترنت، رفع محدودیت سرعت 128 کیلوبیتی اینترنت، رفع انحصار سیم مسی، اصلاح پروانه های فعالیت در این بخش، شفاف سازی شاخص ها و آمارهای توسعه و رفع مشکلات نصب دکل های اینترنت بی سیم شدند.
 
انحصار تامین و توزیع پهنای باند در ایران پایان یابد
 
محمودرضا خادمی – عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای نخستین مطالبه از دولت جدید را رفع انحصار موجود در تامین و توزیع پهنای باند اینترنت عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی خواهان آن است که تامین و توزیع پهنای باند را با حفظ حق حاکمیت دروازه های ارتباطی بین الملل بر عهده گیرد؛ این انتظار ملی است که باعث توسعه پهنای باند کشور و ایجاد بازار رقابتی می شود.
 
وی با بیان اینکه تامین و توزیع پهنای باند نباید در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت باشد، افزود: با موافقت دولت می توان ظرف 6 ماه با توجه به زیرساختهای موجود، نیاز کشور را در حوزه تامین و توزیع پهنای باند مرتفع کرد.
 
محدودیت 128 کیلوبیت برای اینترنت پرسرعت برداشته شود
 
عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران درخواست برای رفع محدودیت سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه را از دیگر مطالبات فعالان اینترنت کشور برشمرد و گفت: کف سرعت اینترنت در دنیا یک مگابیت بر ثانیه است و این درحالی است که در ایران همچنان محدودیت سرعت اینترنت از سقف 128 کیلوبیت بر ثانیه داریم.
 
وی با بیان اینکه براساس اهداف برنامه پنجم توسعه کشور، سرعت دسترسی کاربران به اینترنت باید به کف 512 کیلوبیت بر ثانیه و 10 میلیون کاربر برسد، ادامه داد: 2.5 سال از برنامه 5 ساله پنجم توسعه می گذرد اما اهداف این سند بالادستی اجرایی نشده است.
 
مهندس خادمی با تاکید براینکه سرانه پهنای باند اینترنت برای هر ایرانی با توجه به آمارهای موجود پهنای باند و کاربر، یک کیلوبیت است که این رقم در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، تصریح کرد: سطح کیفیت اینترنت در ایران پایین است و تا زمانی که مشکلات زنجیره ای اینترنت رفع نشود مشکل کیفیت رفع نخواهد شد.
 
وی ادامه داد: شرکتهای اینترنتی اینترنت بی کیفیت دریافت می کنند و مجبورند اینترنت بی کیفیت به کاربران تحویل دهند.
 
انحصار سیم مسی پایان یابد
 
وی با بیان اینکه انحصار سیم مسی به دلیل وجود اشکالات در خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران، مشکلاتی را برای ارائه دهندگان اینترنت به وجود آورده است، خواستار پایان یافتن و اصلاح ساختار انحصار سیم مسی در کشور شد تا سرویس دهندگان اینترنتی بتوانند سرویس مناسب ارائه کنند.
 
پروانه های بخش ICT از تکنولوژی محور به سرویس محور اصلاح شود
 
این عضو کمیسیون سازمان نصر تهران اصلاح پروانه های بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را از دیگر مطالبات این بخش عنوان کرد و گفت: پس از این اصلاح پروانه در دستور کار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت قبل بود و در این زمینه از نظرات کارشناسی بخش خصوصی و دانشگاهی نیز بهره گرفته شده بود اما در حال حاضر به نظر می رسد این پروژه، متوقف شده است.
 
وی ادامه داد: در این راستا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می خواهیم اصلاح پروانه های فعالیت این بخش را با محوریت ارتقای پروانه ها از تکنولوژی محوری به سرویس محوری در دستور کار قرار دهد.
 
آمارهای حوزه اینترنت شفاف سازی شود
 
به گزارش مهر، خادمی با تاکید بر لزوم شفاف سازی آمار و ارقامی که در حوزه اینترنت و شاخص های موجود از سوی متولیان این بخش مطرح می شود گفت: آمارهای ارائه شده در حوزه اینترنت، بعضا به اشتباه و ناصحیح اعلام می شود که از متولیان این امر انتظار می رود نسبت به شفاف سازی و رفع نهادهای موازی اعلام کننده این آمارها اقدام کنند.
 
نصب دکل های شهری را براساس ساختار شرکتهای اینترنتی ببینید
 
این ارائه کننده سرویس اینترنت درباره معضل دکل های شهر تهران و وقفه ای که میان تعاملات ارائه کنندگان با شرکت ارتباط مشترک شهر برای نصب دکل پیش آمده است نیز خواستار برقراری تعاملات با این شرکت و شهرداری تهران شد و گفت: از شهرداری تهران می خواهیم برای زیباسازی شهر و ساماندهی دکل های ارتباطی، تنها به ساختار اپراتورهای موبایل توجه نکنند و ساختار شرکتهای اینترنتی را نیز ببینند؛ چرا که هم اکنون شرکتهای اینترنتی برای ارائه سرویس های وایرلس – بدون سیم- دچار مشکلاتی در این بخش هستند.
 
نماینده بخش خصوصی در کمیسیون تنظیم مقررات راه یابد
 
در این نشست عبدالمجید بیدختی نژاد دیگر عضو کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران نیز خواستار حضور نماینده بخش خصوصی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شد و بر لزوم سیاستهای حمایتی دولت از بخش خصوصی در این حوزه تاکید کرد.
 
وی با بیان اینکه در دولتهای گذشته مصوبات و قوانین این بخش ضمانت اجرایی نداشت، مطالبه روشن بخش خصوصی در حوزه اینترنت را ضمانت نامه اجرایی قوانین و مصوبات عنوان کرد و گفت: شفاف سازی حوزه سیاستگذاری در ICT از دیگر مسائلی است که باید ساماندهی شود چرا که هم اکنون ورود نهادهای موازی به عرصه سیاستگذاری در این بخش، مشکلاتی را برای ارائه سرویس، نرخ های مصوب و نظارت براین حوزه به وجود آورده است.
 
سیاستگذاری نادرست در خرید پهنای باند اصلاح شود
 
بیدختی نژاد سیاست خرید و تهیه پهنای باند اینترنت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت از پرووایدرهای بین المللی را نادرست خواند و گفت: انعقاد قرارداد 5 ساله با پروایدرهای بین المللی برای تامین پهنای باند اینترنت سیاستگذاری غلط شرکت ارتباطات زیرساخت است که منجر به گرانی نرخ پهنای باند و عدم تغییر این نرخ ها می شود و این سیاستگذاری باید اصلاح شود.
 
وی افزود: سیاستهای حمایتی دولت از بخش خصوصی در عرصه تامین پهنای باند می تواند مشکلات این بخش را رفع کند؛ چرا که تاکنون حمایتی از شرکت پیشگامان به عنوان تنها بخش خصوصی تامین کننده پهنای باند صورت نگرفته است و براین اساس شرکتهای دیگر جرات ورود به این عرصه را ندارند.
 
این عضو کمیسیون اینترنت سازمان نصر خواستار ایجاد اپراتور در حوزه انتقال شد و گفت: این اپراتور صرفا باید بتواند بستر انتقال را در اختیار ارائه دهندگان اینترنت قرار دهد و خودش به هیچ وجه صاحب سرویس و ارائه دهنده اینترنت نباشد.
 
وی با بیان اینکه پروانه 10 ساله سرویس دهندگان اینترنت پرسرعت – PAP – تا دی ماه امسال به اتمام می رسد افزود: بخش خصوصی و مخابرات در مجموع حدود 3 میلیون مشترک اینترنت پرسرعت ADSL جذب کرده اند که این آمار تنها با اصلاح زنجیره مشکلات اینترنت ارتقا می یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.