تلفن همراه

گوشی

November 29, 2013
15:02 جمعه، 8ام آذرماه 1392
کد خبر: 59093

چرا پاساژ علاءالدین دیگر مرجع مطمئن خرید موبایل نیست؟

سیدحامد واسعی – خبرآنلاین: آن‌چه می‌خوانید گزارشی است از ساعاتی گشت و گذار در بازار موبایل علاءالدین به علاوه توصیه‌هایی برای خریدی بهتر و مطمئن‌تر.
 
چندی پیش تصمیم به خرید یک فبلت گرفتم. سایت‌های خرید اینترنتی قیمت این دستگاه را ۱.۷۵۵.۰۰۰ تومان تعیین کرده بودند. تصور می‌کردم با مراجعه به بازارهای مرکزی با قیمت کمتری مواجه خواهم شد.
 
هر چند مدت‌ها بود با ذهنیت محیطی شلوغ، مشتری‌مداری نامطلوب و عدم تکریم و پاسخگویی مناسب به خریداران، بازار موبایل علاءالدین دیگر گزینه‌ی همیشگی‌ام برای خرید نبود، اما امید به ارزان‌تر خریدن، من را بعد از مدت‌ها به پاساژی کشاند که زمانی تنها بازار مطمئن خرید موبایل با پایین‌ترین قیمت ممکن شناخته می‌شد. آن‌چه می‌خوانید گزارشی است از ساعاتی گشت و گذار در بازار موبایل علاءالدین به علاوه توصیه‌هایی برای خریدی بهتر و مطمئن‌تر.
 
جست‌وجو را از طبقه همکف آغاز کرده و از تک‌تک مغازه‌دارها سوال یکسانی پرسیدم: «دستگاه فلان، رنگ مشکی، بدون برنامه، بازی، گارانتی و … چند؟»
 
تفاوت قیمت‌ها به ۳۰۰هزار تومان هم می‌رسید طوری‌که ۱.۹۵۰.۰۰۰ تومان هم شنیدم. پلاک  سه مغازه‌ای که پایین‌ترین قیمت را اعلام می‌کردند به خاطر سپرده و بعد از یک پرس‌وجوی کامل، به ارزان‌ترین فروشنده بازگشتم:
 
– اولین مغازه/ قیمت: ۱.۶۵۰.۰۰۰ تومان:
فروشنده قیمت اعلامی‌اش را تایید و دستگاه مورد نظرم را روی میز گذاشت. خبری از پلمپ نبود؛ ترجیح دادم سخت‌گیری نکنم. دستگاه را روشن کرد تا به قول خودشان تست کند! در حالی که سیم‌کارتم را برای پانچ طلب می‌کرد، لیست قیمتش را ورق می‌زد: «آقا شرمنده، قیمت خریدم ۱.۵۶۰ هزار تومنه، ۱.۷۰۰ می‌فروشم!»
از مغازه خارج شدم.
 
– دومین مغازه/ قیمت: ۱.۶۸۰.۰۰۰ تومان:
این‌بار گویا تردیدی در قیمت وجود نداشت. سیم‌کارت را تحویل دادم تا پانچ کنند. دستگاه را تست کرده و تحویل گرفتم. مغازه‌دار به همکارش رو کرد و گفت: «این جعبه رو عوض کن، این جعبه‌ی فول پکه!». می‌دانستم هر جعبه مربوط به یک دستگاه است و تغییر آن بی‌معنی است. مغازه‌دار توضیح داد: «جعبه‌های فول‌پک گرون‌ترن؛ هم شارژر فندکی دارن و هم هندزفری. اما قیمتی که به شما گفتم فقط شارژر دارد» حس احمق فرض شدنم را کنترل کردم و پرسیدم: «یعنی کمپانی دو مدل بسته‌بندی توزیع کرده؟ مگه می‌شه تو پک گوشی هندزفری نباشه؟» با پاسخ فروشنده از این مغازه هم خارج شدم: «بله، رو جعبه‌اش هم نوشته. فقط فول‌پک‌ها این نوشته‌ی روی جعبه رو دارن، ولی غیر فول‌پک‌ها هندزفری و شارژر فندکی ندارن»؛ اشاره‌اش به برچسبی بود که بر روی جعبه‌ی دستگاه چسبانده شده بود.
بحث بر سر اینکه یک شرکت با این عظمت، هرگز لوازم جانبی‌ای مثل هندزفری را حذف نمی‌کند، در دو بسته با محتویات متفاوت توزیع نمی‌کند و هرگز طراحی و بسته‌بندی‌اش را با یک برچسب ضایع نمی‌کند، بی‌فایده بود.
 
– سومین مغازه/ قیمت: ۱.۶۸۰.۰۰۰ تومان:
بدو ورود تاکید کردم دستگاه را به اصطلاح شما فول‌پک و با تمام لوازم جانبی‌اش می‌خواهم. باز هم مراحل جاگذاری سیم‌کارت و تست دستگاه انجام شد. دستگاه موردنظرم را کامل و با کمترین قیمت ممکن خریده بودم. فروشنده اسم دستگاه و قیمت آن را در خط اول برگه‌ی فاکتور نوشت. مودبانه پرسید: «براتون کد فیک (Fake) بزنم یا اصلی؟». در دلم خدا را بابت صبری که به من عطا کرده شکر کرده و توضیح خواستم؛ «ببینید، برای این‌که خدمات دستگاه فعال شه باید کد IMEI رو برای شرکت بفرستیم. این ربطی به بازی و برنامه که نخواستین هم نداره. تفاوت اصلی با غیراصلی‌ش هم فقط ۲۰ هزار تومنه». تشکر کردم و گفتم نیازی به کد اصلی نیست. فروشنده گفت: «پس کد فیک براتون می‌فرستیم که می‌شه ۱۳۰هزار تومن!» در پاسخ به این سوال که «چرا از اول نمی‌گید دستگاه رو ۱.۸۱۰ و با مثلا کد اصلی ۱.۸۳۰ می‌فروشیم؟»، پاسخ داد: «نه خب قیمت همون ۱.۶۸۰ تومنه، ارسال IMEI جداست».
این بار نه از مغازه، که از علاءالدین خارج شدم.
 
– ماجرای میانی:
در حینی که مشغول قیمت گرفتن بودم، با مغازه‌داری روبرو شدم که برای یک خریدار اپل‌دیوایس توضیحاتی می‌داد: «برای اینکه بتونی خودت برنامه و بازی بریزی، باید اپل آی‌دی داشته باشی. برای ساختن اپل‌آی‌دی هم حتما به مسترکارت یا ویزاکارت نیازه. که آخرشم برای شما به صرفه نیست. چون مثلا سایجیک (Sygic) میشه ۴۰ دلار، لاین (Line) هم ۱۲ دلار و ….»
 
تجربه بالا، محدود به بازار موبایل علاءالدین و فروشندگان آن نیست. چه آن که قطعا در این بازار فروشندگانی منصف و محترم با دغدغه یک فروش سالم و اخلاقی همراه با آگاهی‌دهی درست به مشتری مشغول به کسب‌اند. اما متاسفانه نگاه غالب به گونه‌ای شده است که از کم‌اطلاعی مراجعین و خریداران سوءاستفاده کرده و فروشندگان هر روز طرح نویی برای تمایز فروش خود طراحی می‌کنند. بدون شک عامل اصلی نداشتن یک بازار یک‌دست و بدون فریب مشتری، عدم وجود نمایندگی‌های رسمی شرکت‌هاست. نمایندگی‌هایی که محصولات خود را عینا مطابق با مبلغ اعلام شده درون سایت رسمی شرکت بفروشند تا مشتری بعد از گشت‌وگذار، این‌گونه با لایه‌های جدیدی از فناوری آشنا نشود!
 
توصیه‌هایی به مخاطبان، هنگام خرید:
 
۱- بسیاری از دستگاه‌هایی که در مغازه‌ها به فروش می‌رسند، مدتی را پشت ویترین بوده و دست به دست مراجعین علاقمند رونمایی شده‌اند. اگر پلمپ‌شده‌ی دستگاه مورد نظر شما پیدا نمی‌شود، هنگام خرید دقت داشته باشید دور تا دور بدنه سالم و بدون خط و خش باشد.
 
۲- هرگز به قیمت‌گیری از یک یا دو مغازه بسنده نکنید. همچنین هنگام پرداخت وجه، تعارف را کنار بگذارید؛ اگر مبلغی اضافه شد که پیش از آن مطلع نبودید، از خرید بدون واهمه‌ای انصراف دهید. اجازه ندهید با شنیدن یک قیمت ایده‌آل وارد مغازه شوید، اما در نهایت با خرید کیف، کاور، محافظ صفحه و یا نصب برنامه و بازی بیش از قیمت معمول هزینه کنید.
 
۳- هیچ‌یک از شرکت‌های معتبر، اطلاعات دستگاه یا محتویات آن را با برچسب یا نوشته‌هایی مجزا از «چاپ روی جعبه» اعلام نمی‌کنند.
 
۴- قطعا خرید دستگاه با گارانتی ترجیح دارد؛ این کار علاوه بر حمایت از واردکنندگان قانونی، احتمال اصل و کامل بودن محتویات جعبه را افزایش می‌دهد. اما پیش از پرداخت مبلغی بیشتر تحت عنوان دستگاه گارانتی‌دار، حتما از اعتبار شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش، جزئیات خدمات قابل ارائه و راه‌های ارتباطی با شرکت از روی کارت گارانتی اطمینان کسب کنید.
 
۵- IMEI‌ کدی منحصر به فرد بر روی جعبه‌ی دستگاه است. پس از روشن کردن دستگاه،‌ با شماره‌گیری کد #06#* می‌توانید کد IMEI دستگاه خود را مشاهده کرده و با مقایسه آن با کد روی جعبه، مطمئن شوید جعبه متعلق به همین دستگاه است.
 
۶- پیش از مراجعه به فروشگاه‌ها، دستگاه مورد نظر خود را در اینترنت جستجو کنید تا از محتویات جعبه آگاه شوید. برخی از دستگاه‌ها همراه با شارژر فندکی، استند، کاور مخصوص، روکش اضافی هندزفری یا کارت حافظه ارائه می‌شوند. می‌توانید در یکی از موتورهای جستجو، عبارت box contents یا unboxing را در کنار مدل دستگاه جستجو کنید. مثال:
 
– Apple 5s box contents
– unboxing Apple 5s
 
۷- ساخت اپل آی‌دی هزینه‌ای در برندارد و با توجه به این‌که برای کار با بسیاری از برنامه‌های اپل، به حساب اختصاصی آن نیاز دارید، ایجاد یک اپل آی‌دی به اپل‌داران توصیه می‌شود. البته خرید برنامه و بازی‌های مختلف مبلغ قابل توجهی خواهد شد، پس اگر نصب برنامه را به فروشنده می‌سپارید، توجه کنید با برنامه‌های ارزشمند دستگاه شما را پر کنند؛ نه اینکه شما را به ۱۰ صفحه! برنامه و بازی ترغیب کنند درحالی که اغلب آن‌ها رایگان بوده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.