اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

December 21, 2013
20:48 شنبه، 30ام آذرماه 1392
کد خبر: 59680

رگولاتوری: باندهای فرکانسی تخلیه شده صدا و سیما به شبکه‌های ارتباطی اختصاص می‌یابد

با گذشت تقریباً یک دهه از ارتقای فناوری تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی آنالوگ به دیجیتال و جایگزینی سیستمهای آنالوگ با پخش دیجیتال، کشورهای مختلف درباره استفاده بهینه از تکه باندهای فرکانسی 790-862 مگاهرتز و 790-694 مگاهرتز مطالعه و بررسی می‌کنند.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، عظیم فرد با بیان این مطلب، گفت: در توافقنامه GE06 که در سال 2006 در ژنو امضاء شد 120 کشور شامل کشورهای مشترک‌المنافع، اروپائی، آفریقائی و عربی متعهد شدند تا ژوئیه سال 2015 پخش آنالوگ را به پخش دیجیتال تبدیل کنند.
 
مدیرکل صدور پروانه سرویسهای رادیوئی با اشاره به اینکه ایران نیز از امضاءکنندگان این توافقنامه است افزود: با توجه به امکان پخش دیجیتال چندین برنامه با کیفیت تلویزیونی در فضای فرکانسی استفاده شده برای پخش هر کانال آنالوگ، بخشهای بزرگی از انتهای باند فرکانسی UHF پخش فراگیر به صورت جهانی در دو مرحله به سرویسهای رادیوئی دیگری اختصاص یافته است.
 
وی اظهار کرد: تاکنون اغلب دولتها، تکه باند فرکانسی 862-790 مگاهرتز و برخی دولتها تکه باند فرکانسی 790-694 مگاهرتز را علاوه بر تکه باند فرکانسی اول، از پخش فراگیر تلویزیونی تخلیه کرده و به کاربردهای ارزشمند دیگری مانند شبکه‌های تلفن‌همراه به ویژه در مناطق کم‌جمعیت اختصاص داده‌اند.
 
وی با اشاره به برگزاری اجلاس بلندپایه کشورهای مشترک‌المنافع در آذرماه درباره "چشم‌انداز آتی باند فرکانسی790-694 مگاهرتز در باکو تصریح کرد: بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای آسیا- اقیانوسیه، این تکه باند فرکانسی را به شبکه‌های ارتباطی دیگری اختصاص داده‌اند.
 
مدیرکل صدور پروانه سرویسهای رادیوئی رگولاتوری درباره وضعیت این تکه باندها در کشورمان گفت: در حال حاضر تکه باندهای فرکانسی 790-694 مگاهرتز و 862-790 مگاهرتز در کشور در اختیار سازمان صدا و سیما است که با اتمام دوره انتقال از پخش آنالوگ به پخش دیجیتال و تخلیه به موقع این باندهای فرکانسی، امکان استفاده از این منبع ملی خدادادی برای سایر شبکه‌های مخابراتی رادیوئی فراهم می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.