اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

December 26, 2013
23:05 پنجشنبه، 5ام دیماه 1392
کد خبر: 59783

۱۰ روش برای کاهش درگیری‌های اطلاعاتی روی گوشی‌های اندرویدی

ابزارهای موبایلی درحال مهاجرت روی فضای پردازش ابری هستند، سرویس‌های به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات ازجمله Netflix و Spotify روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شوند و با شرایط کنونی می‌توان گفت که تقریبا همه ما معتاد به شبکه‌های اجتماعی هستیم. 
 
با این فرآیند روبه‌رشد یک روش کلی برای همه کاربران وجود دارد و آن مدیریت اطلاعات شخصی است که روزبه‌روز بر حجم آن افزوده می‌شود. بیشتر کاربران از گزینه‌های فراوانی که برای مدیریت اطلاعات خود در اختیار دارند خسته شده‌اند و در بیشتر مواقع این گزینه‌های پیچیده و دشوار به‌جای آن‌که امنیت اطلاعات را افزایش دهد، باعث افزایش نگرانی‌ها می‌شود. 
با این وجود اگر شما هم یکی از کاربرانی هستید که گوشی اندرویدی در اختیار دارید، فرصت بیشتری پیش‌روی خود می‌بینید تا از این سردرگمی رهایی یابید. این اتفاق به واسطه ابزارهای جدیدی صورت می‌گیرد که حجم اطلاعات موردنیاز شما روی گوشی را محدود می‌کند و با چند اقدام ساده به شما امکان می‌دهد اطلاعات کمتری در اختیار بگیرید. 
 
اگر شما این اقدامات را به‌طور دقیق انجام دهید، درخواهید یافت که از این فضای پیچیده اطلاعاتی می‌توان لذت بیشتری برد.
 
 به‌روزرسانی ابزارها مبتنی بر شبکه Wi-Fi: پس از ورود به مرکز Google Play می‌توانید به این ترتیب Menu>Settings > Auto-update apps بخش‌های یادشده را دنبال کنید تا برنامه‌های موردنظر شما به صورت خودکار به‌روز شوند. در این بخش اطمینان حاصل کنید که ابزارها مبتنی بر شبکه Wi-Fi به‌روز می‌شوند.
 
پیکربندی تنظیمات اطلاعات داخلی ابزارها: بسیاری از ابزارها برای آن‌که امکان استفاده هرچه بیشتر شما را فراهم کنند به‌صورت خودکار و بدون پرسش از شما با سرور مربوطه ارتباط برقرار می‌کنند و اطلاعات داخلی خود را به‌روز می‌کنند. به‌عنوان مثال ابزار مخصوص شبکه اجتماعی+ Google از تصاویر و ویدیوهای شما نسخه پشتیبان تهیه می‌کند و ابزار Mint بدون آن‌که از شما بپرسد اطلاعات بانکی شما را در خود ذخیره کرده و آنها را پیکربندی می‌کند. این‌کار می‌تواند مزایایی به همراه داشته باشد. شما با رفتن به داخل هریک از این ابزارها به‌راحتی می‌توانید گزینه مربوط به ذخیره‌سازی اطلاعات خود را در آن غیرفعال کنید. 
 
محدودکردن اطلاعات پس‌زمینه: حتی آن دسته از ابزارهایی که به شما امکان ایجاد تغییر در بخش تنظیمات اطلاعات را نمی‌دهند و چنین گزینه‌ای ندارند هم اطلاعات را اجرا می‌کنند و از سرعت شما می‌کاهند. در Ice Cream Sandwich و نسخه‌های بعدی سیستم‌عامل اندروید روش ساده‌ای وجود دارد که جلوی این‌کار را می‌گیرد.
برای این اقدامSettings>Data Usage را دنبال کنید. این بخش شامل فهرست ابزارهایی می‌شود که شما به‌راحتی می‌توانید سیستم ذخیره اطلاعات در هریک از آنها را فعال یا 
غیرفعال کنید. 
 
اجرای محتوای درحال استفاده ابزارها پیش از درخواست کاربر: این روزها که اطلاعات روی گوشی‌های هوشمند حرف اول را می‌زند، بسیاری از ابزارها به شما امکان می‌دهند اطلاعات را به‌صورت کَش(Cache) مبتنی بر شبکه Wi-Fi در اختیار بگیرید و درهر زمان که به اینترنت متصل نیستید هم از آنها استفاده کنید. سایت‌هایی مانند YouTube این اقدام را برای کاربران انجام می‌دهند تا هنگامی‌که به اینترنت دسترسی ندارند هم فهرست فایل‌های تصویری را مشاهده کنند. برای آن‌که این اقدام را غیرفعال کنید در هر ابزار به بخش Setting مراجعه و بررسی کنید که گزینه مربوطه برای غیرفعال‌کردن این قابلیت وجود دارد یا خیر. در غیراین‌صورت ابزارهایی وجود دارند که میزان ذخیره این قبیل اطلاعات را مبتنی بر شبکه‌های اینترنتی بی‌سیم کاهش می‌دهند. 
 
بارگذاری اطلاعات فقط مبتنی بر شبکه Wi-Fi: در بسیاری از مواقع شما مجبورید موسیقی،‌ ویدیو یا فایل‌های دیگر با حجم‌های بالا را روی گوشی هوشمند خود بارگذاری کنید. اما اگر این‌کار را از طریق شبکه‌ Wi-Fi انجام دهید و اینترنت سیم کارت را مورد استفاده قرار ندهید، سرعت شما بیشتر می‌شود. 
 
ذخیره نقشه الکترونیکی محل موردنظر پیش از آغاز سفر:  با قابلیت‌های آفلاین که به نقشه‌های الکترونیکی افزوده شده است، شما می‌توانید پیش از آغاز سفر نقشه محل موردنظر خود را در اختیار بگیرید و از این طریق در هنگام سفر نیازمند استفاده از اینترنت و اجرای نقشه‌های آنلاین نباشید. این نقشه‌های آفلاین می‌توانند به‌صورت کامل با تمام جزییات برای شما بارگذاری شوند. 
 
تنظیمات همگام‌سازی گوشی:زمانی‌که برای نخستین‌بار قصد تنظیمات برنامه‌های داخلی گوشی را دارید، تنظیمات مربوط به بخش همگام‌سازی گوشی(Sync) از شما پرسیده می‌شود. به‌صورت پیش‌فرض گوشی طوری تنظیم شده است که همه بخش‌های آن ازجمله تصاویر، فروشگاه 
Play Store و دیگر ابزارهای گوگلی همگام‌سازی می‌شوند. اما باید توجه داشته باشید که شما نیاز ندارید همه این ابزارها را همگام‌سازی کنید و می‌توانید این قابلیت را برای بخش‌های غیرضروری غیرفعال کنید. 
 
غیرفعال‌کردن قابلیت همگام‌سازی به صورت موقت:  اگر هنگام شب قصد استفاده از گوشی هوشمند خود را دارید، پشت میز کار خود نشسته‌اید، قصد انجام کارهایی دارید که می‌خواهید با سرعت بالاتر از گوشی هوشمند خود استفاده کنید، باید به صورت موقت قابلیت Sync یا همگام‌سازی را روی گوشی غیرفعال کنید. برای این کار مراحل:
 Settings > Data Usage > Menu >
 uncheck Auto-sync data 
را دنبال کنید تا به راحتی این بخش به صورت موقت غیرفعال شود. 
 
مانیتورکردن میزان استفاده از اطلاعات:  یکی از قابلیت‌های کاربردی که برای سیستم‌عامل اندروید در نظر گرفته شده است Data Usage نام دارد. این ابزار فعالیت‌های شما را به صورت ماهانه نشان می‌دهد و نمایان می‌کند کدام‌یک از ابزارها با چه حجم اطلاعاتی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این ابزار همچنین یک بخش هشدار دهنده دارد که اگر از اطلاعات با حجم بالا زیاد استفاده کنید، به شما اخطار می‌دهد. 
 
 فشرده‌سازی تمام فعالیت‌های اطلاعاتی: مرکز Onavo Extend به‌عنوان آخرین روش به شما کمک می‌کند تا با استفاده از ابزار Count یک گام جلوتر بروید و اگر نمی‌خواهید هیچ‌یک از اطلاعات را پاک یا غیرفعال کنید، تمامی آنها را روی گوشی فشرده سازید. به‌عنوان مثال، پست‌های الکترونیکی، صفحات اینترنتی، تصاویر و…  به راحتی در این بخش فشرده می‌شوند و حجم کمتری را به خود اختصاص می‌دهند. اگر شما این اقدامات را روی گوشی هوشمند مجهز به سیستم‌عامل اندروید انجام دهید، در پایان متوجه می‌شوید که کمتر از گذشته درگیر اطلاعات خواهید بود. این کار آسایش بیشتری را برای شما به همراه می‌آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.