اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 28, 2013
9:11 شنبه، 7ام دیماه 1392
کد خبر: 59828

جهانگرد: تعمیق میراث معتمدنژاد در حوزه جامعه اطلاعاتی مسئله روز ماست

jahangard1.jpg

نصرالله جهانگرد با اشاره به آخرین حوزه‌ای که دکتر معتمدنژاد ساماندهی می‌کرد، گفت: شناخت قلمروی جامعه اطلاعاتی، آداب و اخلاق آن و نحوه استفاده از توانمندی‌ها با احتراز از ریسک‌های آن مسئله روز ماست و لازم است حوزه‌های علمی ارتباطات نسبت به شناخت این قلمرو اهتمام ورزند.
 
نصرالله جهانگرد در گفتگو با همشهری آنلاین درباره اولین دستور کار ارتباطاتی‌ها بعد از دکتر معتمدنژاد گفت: آخرین کاری که دکتر معتمدنژاد ساماندهی می‌کرد حوزه جامعه اطلاعاتی بود. ارتباطات در دوران معاصر از یک ساختار یک سوبه به دو سویه و سپس به حالت شبکه‌ای تبدیل شد.
 
وی با بیان اینکه امروز در جهان معاصر با فضای ارتباطات مواجه هستیم که در آن انبوهی از جامعه فارغ از حوزه جغرافیایی می‌توانند با هم تعامل رو در رو پیدا کنند، افزود: شناخت این قلمرو و فضا، آداب و اخلاق آن و نحوه استفاده از توانمندی‌ها با احتراز از ریسک‌های آن مسئله روز ماست و لازم است حوزه‌های علمی ارتباطات نسبت به شناخت این قلمرو اهتمام ورزند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: زحماتی که دکتر معتمدنژاد برای پایه‌گذاری این قلمرو در حوزه ارتباطات متحمل شد، شروع کار بوده و اکنون ارتباطاتی‌ها باید آن را بارور کنند تا بتوانیم از نتایجش در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اجرایی کشور استفاده کنیم.
 
 رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره مأموریت فعالان حوزه ارتباطات برای بومی‌سازی این علم نیز گفت: در تمام حوزه‌های علوم از جمع سواد جهانی متأثر هستیم. در حوزه علوم انسانی نیازمند هستیم که در مواجهه با عصر جدید دارای سواد بومی شویم به همین خاطر لازم است در قلمرو علوم انسانی در همه ابعادش اعم از ارتباطات، اقتصاد، فرهنگ، جامعه‌شناسی و روانشناسی نسبت به مواجهه با مسائل عصر جدید مبادرت به پژوهش میدانی داخلی کنیم تا ادبیات بومی خلق شود.
 
جهانگرد افزود: نیازمند سواد و شناخت جهان معاصر در این حوزه‌ها از منظر مسائل خودمان هستیم و در این حوزه خیلی خیلی فقیر هستیم. لذا از منظر کار خودم به شدت از حوزه مطالعات علوم انسانی در رابطه با عصر جدید و مسائل جامعه اطلاعاتی استقبال و حمایت می‌کنم.
 
وی درباره ضرورت‌های ثبت میراث دکتر معتمدنژاد نیز اظهار داشت: بخشی از میراث دکتر معتمدنژاد ناظر بر رفتار علمی استاد بود. به قول خود دکتر معتمدنژاد، وی معلمی ساده بود اما اخلاق، همگرایی و محبت او موجب شکل‌گیری نهادهای اجتماعی وسیعی پیرامون این رشته شد. اکنون نیازمند این هستیم که اینها تکرار شود و اشاعه پیدا کند.
 
جهانگرد افزود: دکتر معتمدنژاد در حوزه دانش‌ورزی بسیار خلاق و نوآور بود و نسبت به تحولات پیرامون در سطح بین‌الملل و داخل، بسیار آگاه و حساس بود که اکنون تعمیق این میراث و جلو بردن این دانش و گسترش آن مسئله روز ماست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.