اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 30, 2013
9:59 دوشنبه، 9ام دیماه 1392
کد خبر: 59880

اینستاگرام را چه کسی فیلتر کرد

حسین جهانی – روزنامه ایران : در حالی که این روزها خبر فیلترینگ وی‌چت بر سر زبان‌ها افتاده است و هر روز از سوی مسئولان خبرهای تازه‌ای در این خصوص منتشر می‌شود برخی سایت‌های خبری از فیلترینگ اینستاگرام و گوگل‌پلی خبر دادند. 
براساس این گزارش، سایت آی‌تی ایران نوشت: «سایت اشتراک عکس اینستاگرام از صبح یکشنبه فیلتر شد؛ دلیل فیلترینگ اینستاگرام مشخص نیست اما برخی تحلیلگران این اقدام را در راستای فیلترینگ وی‌چت می‌دانند که چندی پیش مسدود شده بود.» 
در سوی دیگر نیز سایت اینستا فیلتر سرویس عرضه اپلیکیشن‌های موبایل گوگل‌پلی خبر داد. در ادامه این مطلب آمده است: «بعد از فیلتر شبکه اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه وی‌چت و شبکه اجتماعی عکس مبتنی بر موبایل اینستاگرام، وب‌سایت عرضه اپلیکیشن‌های موبایل ویژه اندروید گوگل، گوگل‌پلی هم در ایران فیلتر شد.» 
علت فیلترینگ‌های اینستاگرام و گوگل‌پلی سؤالی بود که از رمضانعلی سبحانی‌فر یکی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه جویا شدیم که این نماینده مجلس تأکید کرد: از فیلترینگ این سایت‌ها بی‌اطلاع هستم چرا که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تشکیل جلسه نداده است که در خصوص فیلترینگ دستوری صادر کند. 
در عین حال این نماینده مجلس اعلام کرد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در نخستین جلسه این کارگروه، فیلترینگ وی‌چت را مجدداً مورد بررسی قرار خواهد داد. 
وی درباره زمان این جلسه، خاطر نشان کرد: زمان این جلسه را دبیر کارگروه تعیین خواهد کرد که به احتمال زیاد جلسه کارگروه چهارشنبه برگزار خواهد شد و در صورت عدم برگزاری به چهارشنبه هفته آتی موکول خواهد شد. 
رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی با گلایه از انتشار اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر حضور وی در جلسه فیلترینگ وی‌چت، اظهار داشت: در جلسه‌ای که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در مورد فیلتر شدن وی‌چت تشکیل و رأی بر فیلترینگ این نرم‌افزار صادر کرد، بنده حضور نداشتم و در آن زمان در حال سرکشی از حوزه انتخابیه بودم. 
سبحانی‌فر در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که در صورت برگزاری جلسه کارگروه برای بررسی مجدد فیلترینگ وی‌چت، رأی شما چه خواهد بود، گفت: در صورت برگزاری این جلسه باید دلایل فیلترینگ این نرم افزار بررسی شود و پس از آن است که می‌توان اعلام کرد وی‌چت فیلتر بماند یا رفع فیلتر شود. 
به هرحال خبر فیلتر اینستاگرام و گوگل پلی در حالی از سوی این عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه تکذیب شد که خبر این فیلتر به صورت پیامک بین کاربران رد و بدل می‌شود و این سؤال را برای کاربران مطرح می‌کند که اگر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه این فیلتر را انجام نداده است این سایت‌ها چگونه فیلتر شده‌اند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.