اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

January 5, 2014
17:06 یکشنبه، 15ام دیماه 1392
کد خبر: 60039

گزارش آماری از اپلیکیشن های موبایل: سهم نرم افزارهای موبایل از پهنای باند کشور

سهم اپلیکیشن های موبایل برای 70 میلیون مشترک ایرانی تلفن همراه روز به روز در حال افزایش است و با وجودی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شمار کاربران ایرانی یکی از این برنامه های کاربردی را 4 میلیون نفر اعلام می کند شواهد نشان می دهد که بیش از یک و نیم میلیون ایرانی کاربر دائمی برنامه های رایگانی همچون وی چت، وایبر و اینستاگرام هستند.
 
 
با فراگیرشدن گوشی های هوشمند در میان مشترکان موبایل، فناوری تلفن همراه از برقراری مکالمه صوتی و ارسال متن از طریق پیامک فراتر رفته و هم اکنون این امکان برای کاربران این گوشی ها فراهم شده که از طریق گوشی خود یک کامپیوتر قابل حمل با تمامی برنامه های موردنیاز و حتی بسیار کاربردی تر از رایانه را به همراه داشته و در هر مکان و زمانی با سایر کاربران ارتباط تصویری، صوتی و شبکه ای برقرار کنند.
 
از این رو چندی است که بازار نرم افزارهای موبایل و فروشگاه های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری تلفن همراه رونق چشمگیری گرفته است که در این زمینه کاربران ایرانی تلفن همراه نیز همگام با سایر کشورها از این نرم افزارها استقبال می کنند.
 
اگرچه در حال حاضر آمار رسمی از کاربران گوشی های هوشمند در کشور وجود ندارد اما فروشندگان بازار موبایل از استقبال پررنگ خریداران برای خرید اسمارت فونها خبر می دهند که اغلب این خریداران را نیز قشر جوان به خود اختصاص داده اند که روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود.
 
10 درصد پهنای باند کل کشور در اختیار نرم افزارهای موبایل
 
بازار فروشگاههای ارائه دهنده خدمات نرم افزاری تلفن همراه در کشور به حدی پررونق است که براساس آخرین اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نزدیک به 10 درصد پهنای باند کل کشور را این فروشگاههای نرم افزاری به خود اختصاص داده اند.
 
هم اکنون فروشگاه های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری برای کاربران ایرانی گوشی های هوشمند در بخش سیستم عامل آندروید و هم در بخش سیستم عامل iOS شکل گرفته که به نوعی نیاز کاربران ایرانی را از اپ استورهای معروف جهانی همچون گوگل پلی و ای تیونز مرتفع ساخته است.
 
کافه بازار، سیبچه، کندو، مای کیت و پارس هاب از جمله این سایت ها هستند که کاربران ایرانی می توانند با مراجعه به آنها نه تنها نیازهای خود را برطرف سازند، بلکه با خرید برنامه هایی که برنامه نویسان ایرانی نوشته و در این فروشگاه ها قرار داده اند به رشد این صنعت در کشور نیز کمک کنند.
 
میزان استقبال از این فروشگاه ها به اندازه ای است که چندی پیش یکی از مسئولان وزارت ارتباطات اعلام کرد که 10 درصد پهنای باند کل کشور در اختیار این فروشگاههای نرم افزاری است.
 
سهم اپلیکیشن های رایگان موبایل برای کاربران ایرانی
 
استقبال کاربران گوشی های هوشمند موبایل در ایران از بازارچه سیستم عاملهای آندروئید و iOS نشان می دهد که اغلب این کاربران نرم افزارهای کاربردی رایگان شبکه های اجتماعی را دانلود کرده اند.
 
این کاربران استقبال زیادی از نرم افزارهای وی چت، وایبر، واتس آپ، تانگو و اینستاگرام که همگی رایگان هستند نشان داده اند و به همین دلیل بارگذاری این برنامه های رایگان، حجم ترافیک بالایی از پهنای باند این سایتها را سبب شده است.
 
براساس آمارهای موجود 400 میلیون نفر در دنیا از نرم افزار وی چت برای چت کردن و ارسال صوت و تصویر به صورت کاملا رایگان استفاده می کنند که براساس گفته محمود واعظی یک درصد این کاربران معادل 4 میلیون نفر ایرانی هستند.
 
با نرم افزار وایبر نیز امکان تماس تلفنی و ارسال پیام رایگان بر بستر اینترنت به صورت رایگان فراهم شده است؛ نرم افزار پیام رسان واتس آپ – WhatsApp – نیز از ارتباط دیتا و یا WiFi برای ارسال پیام استفاده می‌کند و دیگر لازم نیست کاربر هزینه‌ای برای پیام کوتاه پرداخت کند. همچنین نرم افزار تانگو تماس صوتی تصویری رایگان با میلیون‌ها نفر از طریق WiFi و یا دیتا را برقرار می کند و اینستاگرام نیز شبکه اجتماعی با قابلیت به اشتراک گذاری عکس و تصویر است.
 
بررسی های صورت گرفته از استفاده کاربران ایرانی از نرم افزارهای کاربردی موبایل نشان می دهد که بالغ بر 80 درصد کاربران ایرانی سیستم عاملهای آندروئید از فروشگاه کافه بازار برای خرید نرم افزارهای خود کمک می گیرند که در این فروشگاه سهم اپلیکیشن های کاربردی مانند وی چت، وایبر، واتس آپ، تانگو و اینستاگرام که این روزها در دایره توجهات قرار دارد بالغ بر یک میلیون دانلود است. به تعبیری این اپلیکشن ها هر کدام بیش از یک میلیون بار توسط کاربران ایرانی کافه بازار بارگذاری شده است و با احتساب اینکه اگر این کاربران 80 درصد کاربران سیستم عامل آندروئید را تشکیل دهند شمار کاربران اپلیکشن های موبایل برای سیستم عامل اندروئید بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر خواهد بود.
 
در همین حال سهم فروشگاه نرم افزاری سیبچه نیز برای کاربران سیستم عامل اپل iOS بیشتر از فروشگاههای مشابه به نظر می آید و با وجودی که آماری از شمار کاربران اپل در ایران وجود ندارد اما به اعتقاد فعالان شمار کاربران اپل از این بارگذاری این برنامه های کاربردی به بیش از 300 هزار نفر می رسد که با احتساب شمار مشترکان برنامه های کاربردی اندروئید، به نظر می رسد بالغ بر 1.5 میلیون ایرانی عضو این شبکه های اجتماعی هستند.
 
با این حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اظهارنظر رسمی شمار کاربران برنامه کاربردی وی چت را 4 میلیون نفر عنوان کرده است.
 
نرم افزارهای ایرانی جایگزین اپلیکیشن های خارجی
 
با وجودی که هنوز موضع رسمی و مشخصی در زمینه استفاده و یا عدم استفاده از نرم افزارهای موبایل و به تبع آن شبکه های نوظهور اجتماعی از سوی مسئولان اعلام نشده است اما طی چند هفته اخیر اخبار بسیاری در مورد برنامه های در دست اقدام برای فیلتر این شبکه های اجتماعی به گوش می رسد و نرم افزار کاربردی وی چت نیز برای استفاده کاربران ایرانی مسدود شده است.
 
اگرچه بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار موبایل، رواج این اپلیکیشن های موبایل را تهدیدی برای اپراتورهای موبایل می دانند اما کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، استفاده از اپلیکیشن وی چت را تهدیدی برای امنیت شخصی کاربران موبایل اعلام کرده و با مسدود کردن دسترسی آن، نسبت به پیامدهای آن هشدار داده است؛ طی چند روز اخیر نیز دسترسی به نرم افزار وایبر و شبکه اشتراک گذاری عکس اینستاگرام برای برخی کاربران با مشکلاتی همراه بود.
 
از این رو برای رفع مشکلات فعلی و نیز جلوگیری از تهدیدات احتمالی که از نرم افزارهای کاربردی خارجی موبایل برای کاربران ایرانی متصور می شود حمایت از نرم افزارهای ایرانی مشابه این اپلیکیشن ها در کشور است تا کاربران ایرانی بدون هرگونه دغدغه بتوانند از جدیدترین امکانات برای برقراری ارتباطات خود استفاده کنند. کمااینکه هم اکنون نیز بسیاری از برنامه نویسان داخلی نسخه های ایرانی و بومی نرم افزارهای فوق را طراحی و تولید کرده اند که با حمایت مسئولان می توانند وارد بازار مصرف شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.