اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 9, 2014
11:57 پنجشنبه، 19ام دیماه 1392
کد خبر: 60148

وزیر ارتباطات: نمی‌توان همه چیز را بست و فیلتر کرد

vaezi4.jpg

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سئوال ایسنا در رابطه با شبکه‌های ارتباطی نظیر وی‌چت و وایبر گفت: نمی‌شود تمامی برنامه‌های ارتباطی را بست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا در رابطه با شبکه‌های ارتباطی نظیر وی‌چت و وایبر گفت: نمی‌شود تمامی برنامه‌های ارتباطی را بست. بحث اصلی نیز در مورد وی‌چت به گزینه PepoleNearby در این برنامه خلاصه می‌شد. اگر کمیته فیلترینگ فنی باشد باید بداند که در رابطه با تکنولوژی باید راهکارها دیگری را به کار گرفت. تنها باید قسمتی از برنامه ها را بست که خانواده‌ها نسبت به آن شکایت دارند. ما در این رابطه می‌توانیم تمهیداتی را به کمیته فیلترینگ ارائه دهیم که تنها قسمت‌های خاصی از برنامه بسته شود. در رابطه با فیلترینگ برنامه‌های ارتباطی قرار است جلسه‌ای در سطح دولتی‌ها تشکیل شده و سیاست‌گذاری‌ها تغییر کند. خود مردم ایران فهیم هستند و از مسائل به خوبی آگاهی دارند. در این زمینه باید فرهنگ‌سازی‌های لازم را نیز انجام داد. نباید قیم معابانه نسبت به تمامی امورات مردم تصمیم‌گیری کرد. سیاست دولت بستن همه چیز نیست. هنوز هم اعلام می‌کنم ما با بستن وی‌چت در کمیته فیلترینگ مخالف بودیم.
 
وی در رابطه با پهنای باند در کشور و بحث کم‌فروشی مطرح کرد:ما از آغاز دولت جدید نهضت گسترده را به پا کردیم. در 100 روز اول 40 گیگابیت به پهنای باند اینترنت کشور اضافه شد و در 100 روز دوم قرار است 40 گیگابیت دیگر نیز به این پهنای باند اضافه شود. با این وجود دست ما در اعمال قوانین ضریب اشتراک بازتر خواهد شد و می‌توانیم قانون ضریب اشتراک یک به هشت را به اجرا در بیاوریم. فرصتی هم برای شرکت‌ها در این زمینه در نظر گرفتیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سئوالی در رابطه با شبکه‌های ارتباطی نظیر وی‌چت و وایبر گفت: نمی‌شود تمامی برنامه‌های ارتباطی را بست. بحث اصلی نیز در مورد وی‌چت به گزینه PepoleNearby در این برنامه خلاصه می‌شد. 
او در رابطه با سئوال یکی از خبرنگاران در مورد انحصار سیم مسی شرکت مخابرات و مشکلاتی که این شرکت برای سایرین در این زمینه به وجود آورده است عنوان کرد:بحث ما در رابطه با شرکت مخابرات این بود که این شرکت باید از سیاست‌های وزارت خانه تبعیت کند. اوایل این موضوع کمی برای شرکت مخابرات سخت بود اما با گذشت زمان شرایط تغییر کرد. شرکت مخابرات باید سهمیه برای خود قائل شود البته این موضوع تنها مختص این شرکت نیست و سایر شرکت‌های خصوصی را نیز شامل می‌شود. ما نمی‌خواهیم مخابرات به انحصار خود مانند گذشته ادامه دهد.این شرکت نباید به خاطر سیم‌های مسی که در اختیار دارد سایر شرکت‌های اینترنتی را تحت تاثیر قرار دهد.
 
واعظی ادامه داد : در این رابطه تعرفه‌هایی هم که از شرکت‌های اینترنتی گرفته می‌شد بالا بود اما قرار است به زودی به توافقی دست پیدا کنند که این تعرفه‌ها کاهش یابد. باید مردم به خدماتی خوب و ارزان دسترسی داشته باشند. من این موضوع را به شرکت مخابرات ابلاغ کردم که باید آمادگی پیدا کنید تا درآمد خود را ازجایی دیگر بدست آورید.
 
وی همچنین عنوان کرد:آنچه در جلسات کمیسیون تنظیم به تصویب رسیده این است که قیمت پنج هزار تومان به هزار تومان سابق کاهش پیدا کندتا شرکت‌ها نیز به سوددهی رسیده و خدمات مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهند.
 
واعظی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت فعلی شبکی ملی اطلاعات و جایگاه آن پاسخ داد: شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای است که در آن می‌توان به مردم خدمت رسانی کرد و با مجهز کردن دستگاه‌ها به این تکنولوژی بحث چابک سازی را مطرح نمود. این شبکه می‌تواند به تجارت الکترونیک، سلامت الکترونیک و آموزش الکترونیک که از اهمیت بالایی برخوردار هستند کمک شایانی کند.در مجموع هر کدام از این عوامل از فاکتورهای خاص خود بهره مند هستند. در این میان نباید شبکه بانکی را از یاد برد چراکه این شبکه به امنیت نیاز دارد. شبکه بانکی کشور در این زمینه به اعتماد مردم نیاز دارد و خود باید این اعتماد را بدست آمورد. بعد از اولویت بانکداری الکترونیک، اولویت بعدی با برقراری امنیت در شبکه ملی اطلاعات است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد خصوصی سازی شرکت پست پاسخ داد:در مرحله اول پست با مشکلاتی رو به رو است و باید با ابزارهای مختلف این مشکلات را کاهش داد. با ایجاد تحول در پست می‌توان این شرکت را به سود دهی رساند. اگر مدیران این شرکت به وعده‌های خود عمل نکنند از آن‌ها حمایت نخواهیم کرد.در سال آینده از یک اپراتور پستی رونمایی خواهیم کرد. در رابطه با واگذاری این شرکت باید از واگذاری مخابرات درس عبرت بگیریم. با واگذاری پست مناطق دورافتاده از این نعمت بی‌بهره خواهند ماند.البته در نهایت ما معتقد به خصوصی سازی هستیم.
 
وی در پایان به بدهی شرکت مخابرات اشاره کرد و گفت: در مورد بدهی مخابرات به شرکت ارتباطات زیرساخت ابتدا قرار است اصل موضوع را از این شرکت بگیریم و بعد روی سود این موضوع نیز بحث خواهیم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.