امنیت

تلفن همراه

گوشی

January 13, 2014
9:14 دوشنبه، 23ام دیماه 1392
کد خبر: 60209

مدیریت موبایل در هنگام مفقودی یا سرقت

مریم عسگری – دنیای اقتصاد : برای کاربران گوشی تلفن همراه هیچ اتفاقی به اندازه به سرقت رفتن یا گم شدن گوشی دردناک و ناراحت‌کننده نیست. فرقی هم نمی‌کند کاربر ،از آن دسته‌ باشد که به گوشی‌‌موبایلش وابستگی شدیدی دارد یا برعکس. یا اینکه گوشی به سرقت رفته یک نمونه جدید و فوق گران باشد یا یک نمونه قدیمی !در هر حال سرقت گوشی موبایل از ناراحت‌کننده‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای یک کاربر گوشی موبایل رخ دهد.
 
اتفاقی که این اواخر بسیار بیشتر از قبل با آن مواجه می‌شویم و از گوشه و کنار اخبار بیشتری در رابطه با بروز چنین اتفاقی به شیوه‌های گوناگون به گوشمان می‌رسد.
 
اما جالب اینجا است که با وجود رشد این پدیده ناهنجار نه‌تنها تاکنون راهکار یا حتی اقدامات امنیتی خاصی برای کاهش این اتفاق ارائه نشده است، بلکه شیوه‌های ردیابی و پیگیری این گوشی‌ها در کشور ما در حدی سطحی و غیرکارآمد و پروسه این پیگیری برای مالباخته در حدی طولانی و زمان‌بر است که بیشتر مالباختگان ترجیح می‌دهند درگیر این پروسه طولانی و بی‌نتیجه نشوند.
به همین دلیل برخی از کاربران برای حفظ امنیت گوشی‌موبایل خود به سراغ نرم‌افزارهای ردیابی گوشی می‌روند. علاوه بر این نسخه‌های جدید از برخی از سیستم‌عامل‌ها نظیر ios امکان ردیابی گوشی موبایل را به کاربر در صورت رعایت برخی از قوانین می‌دهند.
 
نرم‌افزارهایی نیز در فضای مجازی موجودند که علاوه بر قابلیت ردیابی گوشی، امکان قفل گوشی از راه دور، پاک کردن اطلاعات و… را به کاربرانی که اطلاعات مهم را در گوشی موبایل خود نگهداری می‌کنند، می‌دهند.در هر حال شیوه‌های گوناگونی برای ردیابی گوشی موبایل سرقتی یا مفقود شده وجود دارد که ممکن است برخی از کاربران نسبت به آنها اطلاع نداشته باشند.به همین دلیل در این گزارش علاوه بر معرفی راهکارهایی برای یافتن مکان گوشی به سرقت رفته یا مفقود شده ،شیوه‌های محافظت اطلاعات گوشی سرقتی از راه دور را نیز ذکر می‌کنیم.
 
اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:
 
رادارهای جست‌وجوگر گوشی سرقتی 
پیگیری گوشی سرقتی از طریق اپراتورهای تلفن همراه یکی از روش‌های قدیمی است که در کشور ما چندان کارآمد نیست. چرا که تجربه نشان داده است در بسیاری از موارد کاربران با وجود طی پروسه طولانی پیگیری گوشی سرقتی موفق به یافتن گوشی یا حتی سارق نشده‌اند.
کارشناسان چنین موضوعی را ناشی از سیستم ناقص شناسایی و کدگذاری کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی در کشور می‌دانند و می‌گویند؛ ضعف سیستم ردیابی در کنار عوامل دیگری موجب این بی اعتمادی شده است.
 
به گفته رئیس انجمن فروشندگان گوشی موبایل اگرچه در کشور ما سیستم ردیابی گوشی و تجهیزات ارتباطی همراه وجود دارد، اما معمولا این سیستم‌های ردیابی و پیگیری در انجام ماموریت خود موفق نبوده و مالباخته به گوشی خود نمی‌رسد. وی علت این امر را ضعف سیستم ردیابی کالا در کنار مسائل دیگری نظیر عرضه انبوه گوشی‌های قاچاقی با شماره‌ سریال‌های یکسان (یک شماره سریال برای چندین گوشی) و اعمال برخی از اقدامات از سوی سارقان پس از سرقت می‌داند. مهدی بکائی مدیر عامل یکی‌از شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال، نیز در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید؛کارآمد نبودن سیستم ردیابی گوشی توسط اپراتورها موجب شده است کاربران به سمت روش‌های خودپیگیری رفته و بازار نرم‌افزارهای ضدسرقت و… گرم شود. علاوه بر این برخی از شرکت‌ها امکان ردیابی گوشی یا حفاظت از اطلاعات کاربران را روی نسخه‌های جدید سیستم عامل فراهم کرده‌اند که استفاده از این نرم‌افزارها در صورت رعایت قواعدی مقدور است.
 
پیگیری گوشی‌های مبتنی برسیستم عامل ios
apple راهکارهای گوناگونی را برای پیگیری گوشی سرقتی یا مفقود شده ارائه کرده است که ارائه نرم‌افزار find my iphone یکی از این راهکارها است که گزارش ردیابی گوشی‌های این برند از طریق نصب این برنامه روی دستگاه بارها و بارها منتشر شده است.علاوه بر این اپل روش‌های دیگری برای ردیابی گوشی و حفاظت از اطلاعات ارائه کرده است که موجب دردسر سارقان گوشی شده است.
به عنوان مثال اپل در ios 7 علاوه بر اینکه امکان استفاده از نرم‌افزار find my iphone را به کاربران داده است، در صورت فعال بودن این برنامه و همچنین نصب برنامه I cloudو داشتن Apple id کاربر ورژن 7 از سیستم عامل ios می‌تواند نسبت به عدم دسترسی سارق به اطلاعات گوشی آی‌فون خود اطمینان داشته باشد. به گفته وی؛ در این صورت گوشی قفل شده و سارق به هیچ عنوان نمی‌تواند، نسبت به رمزگشایی یا فرمت کردن گوشی اقدام کند.مهدی بکائی در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: نصب این نرم‌افزار در صورت رعایت شرایط ذکر شده تا جایی کارآمد است که موجب شده بسیاری از گوشی‌های سرقتی که دارای این نرم‌افزار بوده‌اند هیچ وقت فرمت نشوند و به همین دلیل اوراق شوند تا از قطعات آنها برای تعمیر سایر گوشی‌ها استفاده شود.
بکائی با بیان این مطلب که این کسب‌وکار جدید برخی از سارقان گوشی است به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در شرایط فعلی بسیاری از سارقان گوشی‌های سرقتی را با قیمت گران به اوراق فروشان ارائه می‌کنند. 
ردیابی گوشی‌های آندرویدی
با توجه به تنوع بالای گوشی‌های آندرویدی از لحاظ برند و مدل،نرم‌افزارهای ارائه شده برای ردیابی یا حفاظت از اطلاعات این گوشی‌ها هم بسیار متنوع است. البته برخی از برندها نظیر سامسونگ و اچ تی سی و… نرم‌افزارهای ویژه‌ای برای ردیابی گوشی‌های خود ارائه کرده‌اند. اما از معروف‌ترین برنامه‌های ردیابی‌، نرم‌افزاری که گوگل برای ردیابی گوشی‌های آندرویدی به تازگی عرضه کرده است مبتنی بر یک نرم‌افزار اینترنتی فعالیت می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد موقعیت جغرافیایی تمام دستگاه‌هایی را که با حساب کاربری گوگل وارد آن شده‌اند، شناسایی کنند. کاربران با این ابزار می‌توانند علاوه بر شناسایی محل گوشی، در صورت اطمینان از سرقت شدن آن اطلاعات شخصی خود را از راه دور روی دستگاه پاک کنند.
 
شرکت گوگل توضیح داد، این ابزار برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که در خارج از منزل یا محل کار به سر می‌برند و به رایانه دسترسی ندارند تا بتوانند با ابزار اینترنتی گوگل گوشی مفقود شده را ردیابی کنند. این ابزار ردیابی روی فروشگاه اینترنتی Google Play عرضه شده است.
نرم‌افزار wher’s my droid نیز یکی از ابزارهای ردیابی گوشی آندرویدی است که دارای امکانات بسیار زیادی است که می‌تواند کمک زیادی به کاربر در پیدا کردن گوشی خود کند. برای مثال با کمک این نرم‌افزار می‌توانید، حتی هنگامی که گوشی شما روی حالت بی‌صدا است آن را با ارسال یک کد از طریق پیامک که خود شما آن را تعیین می‌کنید، به حالت صدادار دربیاورید و گوشی شما زنگ بخورد.
اما این نرم‌افزار امکانات بهتر و جالب‌تری نیز دارد از جمله اینکه می‌توانید آن را با استفاده از حالتی به اسم Commander mode و از طریق GPS ردیابی کنید. برای این کار باید در گوشی خود این حالت را فعال کنید و سپس می‌شود، آن را از طریق GPS ردیابی کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره ردیابی از این طریق می‌توانید به وب‌سایت WheresMyDroid.com  مراجعه کنید.
 
اینها تنها برخی از نمونه‌های جدید ابزارهای جست‌وجوی گوشی‌های آندرویدی هستند. تعداد زیادی نرم‌افزار ردیابی در بازار یا در سایت‌ها وجود دارند.علاوه بر این برخی از شرکت‌های ارائه‌کننده نرم‌افزارهای آنتی ویروس یا تولیدکنندگان محتوا اقدام به عرضه نرم‌افزارهای ضد سرقت و ردیابی کرده‌اند که کمک موثری به کاربران گوشی به حساب می‌آیند.
 
سرقتی‌های ویندوزی را چگونه بیابیم؟
برخلاف گوشی‌های آندرویدی، ویندوزی‌ها بازار کم تنوعی دارند. به همین دلیل تنوع نرم‌افزارهای ردیاب گوشی‌های ویندوزی هم در حد آندرویدی‌ها نیست.
اما تعدادی نرم‌افزار ضد سرقت و ردیابی برای این گوشی‌ها به بازار عرضه شده است. به عنوان مثال نرم‌افزارهای مشابهی نظیر WaveSecure برای گوشی‌های ویندوزی وجود دارد. این برنامه قادر به ارسال پیامک در صورت سرقت تلفن همراه است که در صورت تعویض سیم‌کارت، یک پیامک خالی به شماره تعیین شده ارسال می‌کند، شما همچنین می‌توانید مکان ویندوز موبایل خود را پیگیری و حتی آنها را روی نقشه رسم کنید. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.