اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

January 14, 2014
9:26 سه شنبه، 24ام دیماه 1392
کد خبر: 60250

۳۰۰ میلیارد تومان اوراق اجاره رایتل پذیره‌نویسی شد

مدیرعامل یک شرکت تأمین سرمایه از اتمام فروش 300 میلیارد تومان اوراق اجاره یک اپراتور تلفن همراه در سومین روز پذیره‌نویسی این اوراق خبر داد.
 
 
علی سنگینیان مدیرعامل یک شرکت تأمین سرمایه با بیان اینکه در سومین روز از مهلت هفت‌روزه پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت خدمات مخابراتی رایتل، تمامی اوراق به مبلغ 300 میلیارد تومان به فروش رسید، اظهار داشت: در این عرضه وظیفه تأمین سرمایه امین، به عنوان متعهد پذیره‌نویسی، فروش کامل این اوراق در دوره هفت روزه بود که این تعهد به صورت کامل در طی 3 روز اول به انجام رسید.
 
از این پس مسئولیت دیگر امین بازارگردانی اوراق خواهد بود که طی 4 سال آینده این مسئولیت نیز به خوبی پی‌گیری و اجرا خواهد شد.
 
وی افزود: اوراق یاد شده با نرخ اجاره بهای 20 درصد و 4 ساله بوده و بزرگ‌ترین اوراق اجاره منتشر‌شده در کشور و اولین اوراق اجاره با پرداخت سود ماهیانه است. قبلا این شرکت تامین سرمایه، بزرگ‌ترین پذیره‌نویسی اوراق صکوک به میزان 200 میلیارد تومان را برای شرکت مپنا منتشر کرده بود.
 
سنگنیان تأکید کرد: انتشار اوراق اجاره یک مسیر جدید در تأمین مالی از طریق بازار بورس است که شرکت‌هایی که دارایی‌های قابل ‌ملاحظه برای وثیقه‌‌گذاری دارند می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: تأمین مالی از طریق اوراق صکوک اجاره صورت گرفته است؛ صکوک اجاره اوراق بهاداری است که دارنده آن به صورت مشاع، مالک بخشی از دارایی است که منافع آن بر اساس قرارداد اجاره به مصرف‌کننده یا بانی واگذار شده است.
 
در این نوع اوراق، حق استفاده از منافع دارایی یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها، در برابر اجاره بها از مالک به شخص دیگری منتقل می‌شود. به صورت ساده می‌توان گفت در اوراق اجاره سرمایه‌گذار با خرید بخشی از یک دارایی (زمین، ساختمان، ماشین آلات)، آن را به مالک اولیه آن اجاره داده و اجاره بها دریافت می‌کند.
 
مدیرعامل تأمین سرمایه امین افزود: در واقعیت اما برای این‌که سرمایه‌گذاران از دریافت اصل و سود سرمایه‌گذاری خود مطمئن شوند در انتشار هر اوراق بهادار برای تأمین مالی‌، «ارکانی» برای انتشار در نظر گرفته می‌شود، به صورتی که شاید بتوان گفت که در موارد نادری امکان دارد که کار به فروش دارایی‌های مبنای انتشار اوراق کشیده شود و قبل از آن نهادهای متعددی مسئولیت حمایت از منابع سرمایه‌گذاران را برعهده دارند.
 
ارکان عبارت است از نهادهای مالی، نظارتی و غیره، که سازمان بورس اوراق بهادار برای اطمینان از انجام مناسب تمامی فرآیندهای انتشار اوراق، خرید اوراق در میانه دوره، پرداخت اصل و سود اوراق و … در نظر گرفته است.
 
ارکان در واقع مجموعه ساختار نظارتی و اجرایی است که ضامن انجام درست تمامی فرآیند تأمین مالی هستند. در مورد ارکان انتشار صکوک موارد زیر می‌توان مورد توجه قرار گیرد:
 
بر اساس این گزارش، در هنگام فروش اولیه اوراق، یکی از ارکان انتشار، تحت عنوان «متعهد پذیره‌نویس» تضمین می‌کند که اوراق در همان ابتدا به صورت کامل به فروش برود و تأمین مالی به صورت کامل انجام شود. مسئولیت فروش اولیه اوراق در دوره پذیره‌نویسی بر عهده متعهد پذیره‌نویسی است. در مورد اوراق یاد شده، متعهد پذیره‌نویسی مسئولیت دارد در طی هفت روز مبلغ 300 میلیارد تومان اوراق به فروش برساند. اگر هر مقدار از این اوراق در طی این دوره و با تمدید این دوره در نهایت به فروش نرفت، متعهد پذیره‌نویسی مسئولیت خرید مقادیر باقی‌مانده را بر عهده دارد.
 
پس از فروش اولیه، برای تضمین بازخرید اوراق از دارندگان آن، رکنی تحت عنوان بازارگردان در نظر گرفته شده است. بازارگردان وظیفه‌دارد در هر زمان هر کدام از دارندگان اوراق که تمایل به فروش اوراق داشتند بلافاصله اقدام به خرید اوراق نماید.
 
یکی دیگر از ارکان انتشار اوراق، ضامن اوراق است. ضامن متعهد می‌شود که در صورت عدم پرداخت اصل و سود اوراق توسط ناشر اوراق (بانی در اصطلاح اوراق صکوک) اقدام به پرداخت این مبالغ به دارندگان اوراق نماید.
 
یکی دیگر از ارکان انتشار اوراق صکوک اجاره  نیز که عاملیت پرداخت اجاره بها به دارندگان اوراق را بر عهده دارد، یک شرکت دولتی تحت عنوان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.