January 24, 2014
13:20 جمعه، 4ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60458

در عدم بکارگیری فیلترینگ هوشمند عمد وجود دارد

akhavan2.jpg

یک عضو شورای عالی فضای مجازی معتقد است: این نوع فیلترینگی که امروز داریم قطعا جواب نمی‌دهد و در دنیا فیلترینگ هوشمند وجود دارد و جواب هم می‌دهد و درمورد عدم بکارگیری آن عمد می‌بینیم.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، مهدی اخوان بهابادی در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز و فردا افزود: مردم با فیلترینگ مشکلی ندارند بلکه با فیلترینگ بد مشکل دارند. فکر می‌کنم همه قبول دارند در خانه‌هایمان نباید به محتوای غیراخلاقی دسترسی داشته باشیم.
 
وی افزود: در کشور ما کارهای سخت و مشکل زیادی انجام می‌شود و ما از سدهای مشکل به راحتی عبور می‌کنیم اما تهیه یک نرم‌افزار و سخت‌افزار نسبتا ساده مثل فیلترینگ هوشمند که در دنیا جواب داده، گاهی برای دولت سخت می‌شود. حتی اگر به توانمندی داخلی هم نخواهیم اعتماد کنیم، می‌توانیم این سامانه را وارد کنیم اما این کار را انجام نمی‌دهیم.
 
اخوان بهابادی با اشاره به اینکه نمی‌توان نسخه کلی در مورد نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی امروز ما پیچید و قضاوتی کلی در این مورد داشت، گفت: این موضوع بیشتر در زندگی جوانان و نوجوانان نقش پررنگی دارد. این نقش پررنگ حتی در زندگی جوانان هم جزو الزامات زندگی شان نیست و نمی‌توان این را با نیازهای واقعی زندگی آنها مقایسه کرد. الان شبکه‌های اجتماعی در زندگی جوانان نقش پررنگی دارد. در حوزه اقتصادی خیلی از کسبه برای تبلیغات و بازاریابی و… فعالیت می‌کنند.
 
وی اظهار داشت: تفاوت دیدگاه و سلیقه در این زمینه بین مسوولان وجود دارد. در اصول کلی تفاوت نظری وجود ندارد. منظور از اصول کلی این است که همه معتقدند هر مخلوق بشر، خیر یا شر مطلق نیست و ضرر و منفعت هایی دارد. اگر بتوانیم راه حلی برای استفاده از منفعت‌های این شبکه‌ها پیدا کنیم و در عین حال جلوی ضررهایش را بگیریم فکر می‌کنم همه معتقدند استفاده از آن کار بدی نیست.
 
در اجرای فیلترینگ اختلاف دیدگاه وجود دارد
اخوان بهابادی افزود: در روش اجرا اما اختلاف دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه می‌گوید تا زمانی که جلوی ضررهای آن به طور کلی گرفته نشده نباید اجازه استفاده از آن وجود داشته باشد. دیدگاه دیگر این است که باید اجازه داد این شبکه‌ها آزادانه در اختیار مردم باشد و به مرور زمان جلوی ضرر آن را بگیریم.
 
دولت مجری فیلترینگ است
وی گفت: هنوز در این مورد به جمع‌بندی واحدی نرسیده‌ایم و می‌توانیم بگوییم این یک معضل است. کلید این معضل دست دولت است. حتی فیلترینگ الان هم توسط وزارت ارتباطات است. البته مجموعه‌ای در قوه قضاییه و جاهای دیگر داریم که در این مورد تصمیم‌گیری می کنند و محتوای سایت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و محتوای مجرمانه را مشخص می‌کنند اما مجری فیلترینگ دولت است.
اخوان بهابادی ادامه داد: تفاوت نگاه دولت‌ها زیاد فاحش نبوده چون وزارت ارتباطات است که کار فیلترینگ را انجام می‌دهد و چند ماه است دولت تغییر کرده اما تفاوت خاصی در این حوزه‌ها ایجاد نشده است.
 
بعضی مسایل حاشیه‌ای روی دیدگاه‌ها و سلایق تاثیر می‌گذارد
به گفته وی، بیش از مسائل سیاسی چیزی که روی این موضوع تاثیر می‌گذارد، توان فنی بدنه اجرایی کشور است. در دنیا مشابه سیاست‌های کشور ما در حوزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود، وجود دارد اما آنجا آنقدر این کار ظریف انجام می‌شود که کاربر در هنگام استفاده از این سرویس‌ها احساس نارضایتی نمی‌کند. چیزی که رویش بحث و جدل جدی است این است که همواره به دولت از طرف صاحبنظران کشور فشار وارد می‌شود که مشکل فیلترینگ حل شود.
این عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: خیلی از جاها دولت به دلیل اینکه نمی‌تواند یک محتوای خاص را حذف کند، مجبور به حذف کل محتوا و سرویس می‌شود.
اخوان افزود: در دولت قبل قسمتی از یک جلسه از جلسات شورای عالی فضای مجازی، مسائلی مرتبط با این موضوع مطرح شد. در دولت جدید هم در یکی از جلسات بعضی از اعضای حاضر در جلسه اشاره‌ای به این موضوع داشتند که باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود.
به گفته وی، قرار شد کارهای کارشناسی انجام شود و گزارش آن ارائه شود. دیدگاه مسوولان شبیه به هم نیست و اختلاف سلیقه وجود دارد. این تفاوت سلیقه هم لزوما به مسائل فنی و تکنیکی ارتباط ندارد و بعضی مسایل حاشیه‌ای هم روی این دیدگاه‌ها و سلایق تاثیر می‌گذارد.
 
حاکمیت فیلترشکن‌ها را مسدود نمی‌کند
اخوان اظهار داشت: اگر فیلترینگ را اعمال کنیم و سپس خودمان ابزارهای فیلترشکن را در دسترس عموم مردم قرار دهیم یعنی خودمان با دست خودمان برای شهری که سر راهمان بوده، کمربندی ایجاد کرده‌ایم. از این طرف کاربران به وفور از فیلترشکن استفاده می کنند و حاکمیت فیلترشکن‌ها را مسدود نمی‌کند و این یعنی مسخره کردن فیلترینگ. اگر شبکه اجتماعی مثل فیس بوک قرار است فیلتر شود دیگر کسی نباید به آن دسترسی داشته باشد ولو با فیلترشکن!
 
وی ادامه داد: با این کار در جامعه پارادوکس ایجاد می‌کنیم و در ذهن مردم نوعی دوگانگی دیده می‌شود که اگر قرار است فیس‌بوک فلیتر باشد، چرا با یک نرم‌افزار ساده می‌توانم به آن دسترسی داشته باشم؟ حتما مساله‌ای پشت پرده وجود دارد.
 
برای رفع فیلتر جی‌میل تهدید کردیم
اخوان گفت: در دولت قبل، در یک بازه زمانی فیلم توهین به حضرت رسول روی اینترنت به صورت گسترده پخش شد. کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مصوبه‌ای داشتند که جلوی دسترسی به این فیلم در کشور روی اینترنت گرفته شود.
 
وی افزود: این مصوبه صحیح بود و در اینترنت هم علیه یکی از موتورهای جستجو اقدام خودجوشی صورت گرفت و آن را تحریم کردند. در همان ایام ما به ناگاه دیدیم یک سرویس ایمیل (متعلق به همان شرکت) بدون اینکه مصوبه‌ای وجود داشته باشد قطع شد.
 
اخوان ادامه داد: وقتی جست و جو کردیم دیدیم برخی گفتند ما نمی‌توانیم جوری عمل کنیم که جلوی سرویس ایمیل مردم گرفته نشود و این هم باید قطع شود. همان آقایانی که تا دیروز می‌گفتند این تفکیک امکان‌پذیر نیست بعد از بحث و صحبت و حتی تهدید فردای آن روز این تفکیک را انجام دادند و آن سرویس ایمیل از فیلتر خارج شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.