اینترنت و شبکه

رگولاتوری

February 28, 2014
18:14 جمعه، 9ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61093

شاه‌میرازیی: شیپور را از سر گشاد آن می‌زنیم و سر خود را زیر برف کرده‌ایم!

علیرضا شاهمیرزایی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با انتقاد از سرعت پایین اینترنت در کشور و اقدامات صورت گرفته برای خرید پهنای باند به منظور بهبود کیفیت گفت: شیپور را از سر گشاد آن می‌زنیم و لقمه را دور سر خود می‌چرخانیم.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، علیرضا شاهمیرزایی درحالی در برنامه تلویزیونی ثریا افزود: سرعت اینترنت که کم است، فکر می‌کنیم باید پهنای باند بالا بخریم درحالی که مهمترین شاخص کیفیت، نزدیکی کاربر به سرور است.
 
وی با اشاره به اینکه در صورت نزدیکی کاربر به سرور کیفیت اینترنت افزایش می‌یابد و اصلا خرید پهنای باند مهم نیست، اظهار داشت: این درحالی است که در دنیا CDN مطرح است و اطلاعات را به صورت توزیع شده به دست کاربر می‌رساند.
 
اگر صادقانه صحبت کنیم، آزردگی ایجاد می‌شود
شاهمیرزایی در پاسخ به میزان رضایتمندی از عملکرد شورای عالی فضای مجازی گفت: اگر صحبتی را مطرح می‌کنیم که صادقانه باشد، آزردگی‌هایی ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اصلا نگاه ما به افراد مختلف و مسوولان بخش‌های مختلف نیست، ادامه داد: در دولت قبل خیلی چالش داشتیم. در یک سال و نیم گذشته مسایل اصلی شورا به حاشیه کشیده شد و با تغییرات ناگهانی در تصمیمات یک سال و نیم، نتوانستیم برای شورا بودجه بگیریم.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری درخصوص پیوستن مرکز تحقیقات مخابرات ایران به مرکز ملی فضای مجازی و سپس ملغی کردن این مصوبه و همچنین تصویب ادغام وزارت ارتباطات و لغو شدن دوباره آن خاطرنشان کرد: در این مدت تصمیمات متناقضی داشتیم و موجب می‌شد مسایل اصلی فراموش شود اما اکنون امیدواریم تغییر روش ایجاد شود و همه بخش‌ها باید با هم هماهنگ شوند.
وی درباره جلسات شورا در دوره جدید نیز عنوان کرد: جلسات بسیار کمتر از آنچه که باید برگزار می‌شد، برگزار شده است و طبق آیین‌نامه یک سوم جلسات برگزار شده است. باتوجه به اینکه شروع به کار دولت است و مسایل انتخاب دبیر را داشتیم، هنوز نمی‌شود خوب قضاوت کرد.
شاهمیرزایی افزود: اما آنچه ما به عنوان عضو انتظار داریم، محقق نشده و نمی‌خواهم کسی را مقصر بدانیم اما حرکت رو به جلو است و بینش خوبی در خیلی از حوزه‌ها وجود دارد اما مسایل فضای مجازی با سرعت بیش از سرعت ما درحال حرکت است.
 
نیاز نیست به دشمن فکر کنیم
وی در بخشی از صحبت‌خود گفت: آنقدر مسایل داخلی داریم که نیاز نیست به مساله دشمن فکر کنیم. خیلی از مسایل به تغییرات تکنولوژی برمی‌گردد.
شاهمیرزایی ادامه داد: هم از روند تحولات تکنولوژی عقب افتادیم و هم درخصوص اتفاقات داخلی به صورت منفعلانه برخورد کرده‌ایم. درحالیکه سرعت تحولات در میان جامعه بسیار سریع است، تصمیمات به آن سرعت نیست.
 
ما از فیس بوک و فیس بوک از اپلیکیشن‌ها نگران است
وی درباره عقب‌ماندن بخش تصمیم‌گیر فضای مجازی از روند جامعه اظهار داشت: درحالی که ما به فیس‌بوک فکر می‌کنیم اما فیس‌بوک از اپلیکیشن‌ها نگران است که به سرعت بازار آن را بخصوص در رده‌های جوان و نوجوان می‌گیرند.
 
چرا باید پهنای باند را چند برابر بفروشیم؟
شاهمیرزایی با بیان اینکه اینترنت یعنی شبکه‌های به هم پیوسته گفت: نمی‌فهمم چه شرایطی پیش می‌آید که از تولیدکننده پهنای باند هم هزینه می‌گیریم؟ چرا باید پهنای باند را از خارج کشور بخریم و چند برابر بفروشیم؟ این پهنای باند کجا خلق می‌شود؟
وی با انتقاد از اینکه هنوز تفاوتی بین تعرفه‌های دانلود و آپلود و تقاوتی بین تولید و مصرف وجود ندارد، افزود: در نقاطی از اینترنت پدیده تبادل را داریم و ما تبادل افقی را منع می‌کنیم. یک قیمت برای اینترنت و یک قیمت برای اینترانت وجود دارد اما تفاوتی بین آپلود و دانلود وجود ندارد.
به گفته شاهمیرزایی، در دی ماه سال ۹۱ در صحن شورای عالی فضای مجازی دو قیمتی بودن استفاده از پهنای باند تصویب شد و در اسفند ماه همان سال هم جزییات آن تصویب شد اما هنوز تعرفه‌ای برای آن مشخص نشده است.
وی گفت: این درحالی است که برخی شرکت‌ها به صورت خودجوش پهنای باند تولیدی را به صورت زیرمیزی می‌فروشند و باید تعرفه‌ای برای خرید ترافیک اعلام شود و مانند تعرفه اینترنت شفاف عمل کنیم.
 
شبکه ملی اطلاعات برای چه کسانی است؟
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی که در دولت دهم معاونت مرکز ملی فضای مجازی نیز بود، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند شبکه ملی اطلاعات یعنی بودجه‌های کلان درحالی که ظرفیت‌های شبکه‌ای بالا مانند شبکه سیم مسی در کشور داریم که هنوز مصرف نشده است.
وی ادامه داد: وقتی نقطه تولید اطلاعات و میزبانی در خارج کشور است، شبکه ملی اطلاعات را برای چه کسانی تهیه می‌کنیم؟
 
ایجاد نهاد موازی زشت است
شاهمیرزایی با اشاره به از سرگیری دوباره فعالیت شورای عالی فناوری اطلاعات تاکید کرد: زشت است که نهاد موازی درست کنیم. اگر فضای مجازی را مجموعه‌ای از کل واحدها و دستگاه‌ها در نظر بگیریم، می‌بینیم از جوان‌ها و مردم جدا افتاده‌ایم.
به گفته وی، در تمام دنیا میانگین سنی مدیران این حوزه ۳۰ سال است و اگر می‌خواهیم مدیر باتجربه بگذاریم، باید رابطه بسیار نزدیکی با مردم داشته باشد.
شاهمیرزایی افزود: به تازگی شنیده‌ام یکی از مشاوران رییس جمهور گفته بود کسانی با آزادسازی فیس‌بوک مخالف هستند که سواد کافی ندارند.
وی ادامه داد: با حرف زدن با این روش‌ها خود را در خلائی قرار می‌دهیم که با واقعیت‌ها آشنا نیستیم و سرخود را زیر برف کرده‌ایم.

بودجه وزارت ارتباطات اسراف است
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی معتق داست: ایمیل‌های زیادی در کشور راه افتاده اما اندازه آنها کوچک است. وقتی هنوز خیلی از سرویس‌ها شکل نگرفته، اگر ایمیل ملی هم راه‌اندازی کنیم، دوباره میزبانی آن را به خارج از کشور می‌فرستیم.
وی با اشاره به اینکه بودجه‌های این بخش در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، ادامه داد: این درحالی است که در احکام تشکیل مرکز ملی فضای مجازی به صراحت آمده است که تصویب بودجه باید به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد.
شاهمیرزایی با اشاره به افزایش دو هزار میلیارد تومانی بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر بودجه را افزایش یا کاهش می‌دهیم، باید با تصویب شورای عالی باشد اما مجلس حتی از شورا نظرخواهی هم نکرده است.
وی این بودجه‌ها را اسراف خواند و افزود: نیاز نیست دولت در اقتصاد مقاومتی این میزان هزینه کند. وقتی بخش خصوصی حاضر است هزینه کند، هزینه کرد آن از طرف وزارت ارتباطات اتلاف بودجه است.
شاهمیرزایی اظهار داشت: در مورد بودجه سال ۹۳ مرکز ملی فضای مجازی امیدوار بودیم پس از ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان اصلاحاتی صورت گرفته باشد اما تنها دو اصلاح وجود داشت که کلمه فیبر را به تار و کلمه سیگنالینگ را به علایم‌دهی تغییر دادند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.