اپراتورها

اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

March 8, 2014
10:32 شنبه، 17ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61212

محمدسلیمانی: وضعیت ارائه خدمات اینترنت پرسرعت کشور تاسف بار است/ خدمات اپراتورهای تلفن همراه گران است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از وضعیت کنونی نرخ اینترنت در کشور گفت: حضور شرکت های سرمایه دار می‌تواند مشکل ضعف در ارائه خدمات اینترنت و نرخ بالای این خدمات را حل کند.
 
محمد سلیمانی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت گفت: باید پذیرفت نرخ خدمات اینترنت در سبد کالای خانوارهای ایرانی گران است بطور مثال برای دسترسی به یک مگابیت پهنای باند اینترنت باید چند صد هزار تومان پرداخت شود و پرداخت این هزینه برای خانوارهای ایرانی دشوار است.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهردر مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت مشکلات اینترنت در دولت اصلاحات به وجود آمد، به دلیل اینکه در این دوران به شرکتهای کوچک و کم سرمایه در این زمینه مجوز فعالیت داده شد و بیش از هزار شرکت ISP در ایران مجوز فعالیت گرفتند که تمامی آنها سرمایه کوچکی دارند بنابراین نتوانستند فعالیت‌ مطلوبی انجام دهند.
 
وی ادامه داد: اگر از10 میلیون مشترک اینترنت ماهی 5 هزار تومان اخذ شود در سال مجموعا 600 میلیارد تومان از این راه درآمد کسب می شود بنابراین سرمایه گذاری 300 میلیارد تومانی لازم است.
 
سلیمانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه علی رغم انتقاد شما از دولت اصلاحات در زمینه ارائه خدمات اینترنت مطلوب، چرا در دوره وزارت شما این مشکلات حل نشد؟ گفت:به دلیل اینکه به شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت مجوز داده شده بود و عملا دیگر نمی‌توانستیم مجوز این شرکتها را لغو کنیم.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم درباره راهکار بهبود وضعیت اینترنت گفت: باید برای تحول در خدمات اینترنت بستر رسانه‌ای آماده شود و اینطور نباشد که با یک دستور بگویند فلان شرکت زمین خورده است.
 
وی افزود: اگر می‌خواهید 70 میلیون مشترک خدمات اینترنت در کشور وجود داشته باشد باید از اپراتورهای قوی ملی سراسری که از سرمایه بالایی برخوردار هستند، استفاده شود.
 
سلیمانی گفت: دولت می‌تواند بانک جامع اطلاعات اقتصادی در کشور ایجاد کند، البته برخی‌ها نمی‌گذارند این اتفاق عملی شود به دلیل اینکه با ایجاد این بانک اطلاعاتی اگر پولی به حساب فردی واریز شد می‌گویند این پول از کدام منبع دریافت شده است.
 
وی  ادامه داد: عاملان فسادهای اقتصادی در کشور در روند ایجاد بانک اطلاعاتی کشور خلل وارد می کنند بطور مثال باید پرسید برخی بانکها به وسیله چه کسانی اداره می‌شوند.
 
انتقاد از عملکرد اپراتورهای تلفن همراه
 
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه ارزیابی شما از عملکرد خدمات اپراتورهای تلفن همراه چیست؟افزود: وضعیت کارکرد اپراتورهای تلفن همراه مطلوب نیست البته مجلس براساس شکایات رسیده به این مسئله ورود می‌کند و در زمان سکوت نمی‌تواند کاری انجام دهد.
 
سلیمانی ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات باید به مسائل ضعف در خدمات اپراتورهای تلفن همراه ورود کند و باید توجه داشت که قیمت‌های خدمات ارزش افزوده تلفن همراه بالا است با وجودی که چند سال است نرخ‌ها تغییر نکرده است.
 
وی گفت: در حوزه‌های رقابتی که مشترکین چند میلیونی وجود دارد باید عملکردی داشت که قیمت‌ها روز به روز کاهش پیدا کند.
 
سلیمانی تصریح کرد: باید تعداد مشترکان افزایش یابد تا هزینه‌های خدمات تلفن همراه تقلیل پیدا کند و این یک اصل مهم اقتصادی است.
 
وی ادامه داد: کارکرد سیستم‌ها و شبکه های مخابراتی با مشترکین 200 الی 300 هزار تومانی مقرون به صرفه نیست به همین دلیل باید بر روی 10 الی 20 میلیون برنامه ریزی شود.
 
وضعیت ارائه خدمات اینترنت پرسرعت کشور تاسف بار است
 
سلیمانی با انتقاد شدید از دستیابی دشوارمردم به خدمات اینترنت پرسرعت یا همان ADSL  گفت: نباید این وضعیت در دست یابی به خدمات اینترنتی وجود داشته باشد و مردم برای دریافت خط ADSL مجبور شوند التماس کنند.
 
وی ادامه داد: ضعف در ارائه خدمات اینترنت پر سرعت به زیرساخت ارتباطی ندارد و باید با  افزایش تعداد مشترکان هزینه های مذکور را تقسیم کرد.
 
سلیمانی گفت: باید پذیرفت سبد خانوارهای ایرانی اجازه نمی دهد که بیش از ده هزار تومان در ماه برای دسترسی به خدمات اینترنت پرداخت کنند و نباید فراموش کرد که در دنیا هزینه تامین خدمات اینترنت معقول است.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: تامین خدمات اینترنت بستگی به درآمد ناخالص ملی هر کشور دارد و ممکن است درآمد ناخالص ملی فرد 2 هزار دلار و یا 3 هزار دلار باشد که این مسئله باعث می شود موضوع فرق کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.