اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

March 15, 2014
17:46 شنبه، 24ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61330

عقب‌نشینی آمریکا از کنترل نام دامنه‌های اصلی اینترنت

به دنبال گسترش اعتراضات به جاسوسی‌های سایبری آمریکا، این کشور بالاخره پذیرفت دست از کنترل نام دامنه‌های اصلی برمی‌دارد.
 
به گزارش فارس به نقل از آرس‌تکنیکا مدیریت  ارتباطات و اطلاعات ملی آمریکا موسوم به NTIA، تحت نظارتِ وزارت بازرگانی آمریکا، از سال ۱۹۹۷ کنترل کامل این نام‌های دامنه را در انتقال پروژه‌های دولتی به خصوصی در دست داشته است و با نظارت همین سازمان، ICANN وظیفه‌ی اصلی اختصاص نام دامنه و آی‌پی را در سطح بین‌المللی برعهده دارد.
 
این تغییرات تا پیش از نشست  ICANN که در ماه آینده میلادی در برزیل برگزار می‌شود، انجام خواهد شد. برزیل و دیگر کشورها همگی از جمله معترضانی بودند که پس از افشاگری‌های اسنودن، خشم خود را نسبت به جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا  از سران کشورها علنی کردند و حتی کشور آمریکای جنوبی تهدید به ساخت فضای ابری خود برای مهاجرت دائمی از سامانه‌های وابسته به NSA کرد.
 
قرارداد اصلی ICANN و وزارت بازرگانی در سپتامبر ۲۰۱۵ به پایان خواهد رسید و به همین دلیل نقش ICANN در کنترل نام‌های دامنه تغییر نخواهد کرد.
 
مدیر کل ICANN اعلام کرد که از این پس این مدیریت تحت نظارت کشور خاصی نخواهد بود و البته تا سال ۲۰۱۵ نیز قرارداد قطعی با کشور دیگری تایید نمی‌شود و تمامی دولت‌ها دارای حق مساوی در جامعه‌ی ICANN هستند.
 
او در پاسخ خبرنگاران که از وی در مورد ارتباط جاسوسی‌های NSA و این تصمیم سوال کردند، فقط ابراز امیدواری کرد که با این تصمیم اعتماد جهانی به این جامعه بازگردانده شود.
 
این تصمیم NTIA منجر می‌شود که پس از این در دنیای اینترنت، شاهد انتقال قدرت بیش‌تری به سمت جوامع بین‌المللی باشیم.
 
 
 
باب کاهن یکی از مخترعان پروتکل TCP/IP و هم‌چنین لری‌لندوبر یکی از افراد تاثیرگذار در ایجاد موسسه‌ی ICANN نیز اعلام کردند از این تصمیم متعجب شده‌اند و این تصمیم را راهی برای وارد کردن دنیای اینترنت به دنیای جدید‌تر غیردولتی دانسته‌اند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.